Dräktighetsfång ?

E

Elington

Hur fungerar det :confused:. Stoet har fått detta vid två dräktigheter, aldrig annars. Är det skillnad på dräktighets-relaterad fång jämfört med annan fång :confused:. "Försvinner" fången efter att fölet tittat ut, eller är det så att det stoet har "fångvarning" resten av livet?

Jag har sån evinnerlig tur som aldrig "haft med fång att göra", men är nu på G att få hem ett sto som haft dräktighetsfång vid två olika dräktigheter och inte visat något "anfall" när hon inte varit dräktig. Kan hon aldrig gå på bete ?

Sv: Dräktighetsfång ?

Dräktighetsfång har jag aldrig hört talas om, däremot förlossningsfång. Kanske du menade belastningsfång i och med att ston blir ganska tunga under högdräktigheten ?

Du bör ta reda på under vilka omständigheter hon fått det, hur svår fång hon hade, vilka ben som var angripna, hur länge det satt i, om hon var överviktig, foderstaten vid fånginsjuknandet mm mm.

Fång under andra hälften av dräktigheten är inte så mkt studerat men många skriver om ett eller några fall som då ofta upprepas under kommande dräktigheter. De flesta anser att det är mera en form av belastningsfång än betes/foderrelaterat men som sagt man vet inte säkert.

Att undvika att stoet blir överviktigt och att låta henne röra sig mkt borde vara viktigt vilken mekanismen än är. HH

Tack för svar :) De två tillfällen det inträffat har varit i ganska nära anslutning till förlossning, dock inte samma dygn om jag förstår det. Innan "anfallen" har allt varit helt normalt. Även efter. Vidare har hon ju inte fått "anfall" då hon inte varit dräktig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 161
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 093
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka