Dräktighet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 733
T

timmona

Är det någon som har varit med om att en vetrinär har sett fel på ett foster och ett ägg.
En bekant till mig hade ett sto hemma på betäckning. Hon gick med hingsten över tre brunster, sista brunstdagen åkte hon hem, efter 17 dagar ultraljuda dom henne och då sa vet att hon inte var dräktig men att hon hade ett jättestort ägg, så dom åkte till en annan hingst och betäckte henne för hand "ett språng" och hon slog som bara den. Det blev inte fler gånger. Efter 4 veckor kollade dom henne och hon var dräktig. Vilket jag tycker är märkligt eftersom gick hos en hingst i 9 veckor och sen en annan hingst "ett språng".
Kan det vara så att vet har sett fel på ägg o foster. Tacksam för svar omgående.

Sv: Dräktighet

NJä, det verkar inte särskilt sannolikt. "Ägget" man ser är en stor äggblåsa i äggledaren.
Ett eventuellt foster ligger i själva livmodern och ser inte alls ut på samma sätt.

Varför skulle hon inte kunnat bli dräktig på ett språng efter hingstbytet?
Jag har själv vid flera tillfällen fått ston dräktiga på ett enda språng eller en enda semindos.

Sv: Dräktighet

Det är inte ovanligt att stona blir dräktiga på ett språng, har varit med om det ett flertal gånger.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 720
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 035
Senast: Karro-Lina
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
692
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka