Hoppas att alla haft ett bra och lugnt nyår. Här var det väldigt lugnt, precis som vanligt. Ett ytterst fåtal raketer väldigt långt bort. Mina hästar brukar heller aldrig bry sig.
Därför fick jag en riktig chock när jag släppte ut hästarna och lilla Linnsan hade kastat sitt föl under natten.
En liten välskapt hingst. Allt på plats förutom päls. Jag har aldrig sett en kastning från häst förut men några från kor, och det jag reagerade på var att den låg i en mörkröd tjock säck utanpå själva fosterhinnan. Så jag antar att det är det som kallas red bag delivery. Har givetvis pratat med veterinär och skickat bilder. Hennes teori är att fölet fått blodbrist då navelsträngen var extremt snurrad. Hon gav mig lite råd och sa att hon ska prata med sina kollegor på måndag och återkomma då. Så tills vidare kollar jag temp varje dag och ser till att hon äter och dricker som hon ska.
Linnsan mår bra och allt såg i övrigt ut precis som vanligt, all mat uppäten, vatten och övrigt precis som om ingenting hade hänt. Hon har varit lite irriterad ett par kvällar och stått och piskat med svansen när hon ätit kraftfoder, men hon har ju kliat sig av all tjock päls (vilket hon alltid gör varje vinter) så jag har bara trott att hon varit irriterad på grund av det.
Ja just nu rannsakar man ju sig själv och funderar på vad man gjort för fel. Men det är väl bara att gå vidare och sikta mot att få ETT friskt föl till sommaren.