• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bright_Eyes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 820
B

Bright_Eyes

hur länge ska fölet gå med sin mamma innan det är avvänjt?
hur lång tid innan själva fölningenska man sluta rida stoet helt och hållet?

Sv: dräktig

det finns inga "ska" och "måste", bara "bör" och en massa sunt förnuft...

OM man anpassar ridningen efter vad stoet orkar och verkar vilja så kan man i många fall rida stoet ända tills det är dags för fölning. Men vissa ston tycker det är väldigt jobbigt, då måste man vara lyhörd för de signalerna och låta bli att rida.

Vad gäller avvänjning så finns det många åsikter om detta, leta lite här eller använd sökfunktionen och sök på avvänjning så hittar du massor. Men generellt kan man väl säja att de flesta vänjer av sina föl vid 6-8 månaders ålder, en del något tidigare och andra betydligt senare.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur