S

semlis777

vi har en tik som nu har blivit parad för ca 52dagar sen, men hon är inte så tjock,hon är en foxterrier. men det kommer en genomskinlig vätska ur spenarna. är hon dräktig tro? kanske bara en valp? hur länge går dom dräktiga??? tacksam för svar..

Sv: dräktig?

De flesta uppfödare gör ultraljud på tiken vid slutet av 3:e veckan. Har du inte gjort det? En tik är dräktig ca 61-64 dagar så det blir till att skynda på valplådan och förberedelser nu....Du kanske skulle tagit reda på mer innan du parade tiken...Verkar inte så kunnig tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Åh är det en fox?! Vad för sort, sträv eller slät? Har själv en sträv.:love:

Gnist skrev:
Nej det gör de flesta uppfödare inte.

Inte här uppe i alla fall ;)

Här gör vi det :) Jag talar ju bara för mig själv och min omgivning..Kanske misstolkades lite ;)

nej jag kan inte så himla mkt om detta men det är inte min hund det är min pojkväns,här omkrig gör de flesta uppfödarna inte ultrajud.det är en långhårig. anledningen till att jag undrar är för att,förra året fick hon en kull på 3st och då var hon väldigt tjock,och nu är hon bara lite rund om magen och det kommer som sagt vätska ur henne.

Att ultraljuda i slutet av tredje veckan är för övrigt inget säkert sätt att avgöra om det verkligen kommer bli några valpar eller inte. Det enda man kan säga då är om tiken ser dräktig ut just då eller inte - så tidigt kan det fortfarande vara ett gränsfall på om man lyckas se fosterblåsorna (kan vara för tidigt), och valparna kan teoretiskt sett fortfarande tillbakabildas av en eller annan anledning.

Till trådskaparen, så är det förstås helt omöjligt för folk på ett forum att ge dig något klart svar på om tiken är dräktig eller bara skendräktig utifrån den beskrivningen. Vill man vara helt säker får man åka till veterinären och ta en röntgenbild där då eventuella valpar syns tydligt, vill man det inte så får man hålla ordentlig koll på tiken under de kommande två veckorna, vänta och se.

semlis777 skrev:
nej jag kan inte så himla mkt om detta men det är inte min hund det är min pojkväns,här omkrig gör de flesta uppfödarna inte ultrajud.det är en långhårig. anledningen till att jag undrar är för att,förra året fick hon en kull på 3st och då var hon väldigt tjock,och nu är hon bara lite rund om magen och det kommer som sagt vätska ur henne.
Aha ok..Hoppas att han kan mer då ;) Det där kan ju variera på valpstorlek på kullen osv hur hon bli i kroppen. Men jag rekomenderar ultraljud eller ett besök hos vet eller någon annan kunnig uppfödare som kan hjälpa er. Det börjar ju dra ihop sig för valpning och det är mycket som skall förberedas. Din kille borde ju veta tycker man.

Jaahl skrev:
Att ultraljuda i slutet av tredje veckan är för övrigt inget säkert sätt att avgöra om det verkligen kommer bli några valpar eller inte. Det enda man kan säga då är om tiken ser dräktig ut just då eller inte - så tidigt kan det fortfarande vara ett gränsfall på om man lyckas se fosterblåsorna (kan vara för tidigt), och valparna kan teoretiskt sett fortfarande tillbakabildas av en eller annan anledning.

.

Jo visst men då vet man ju iaf mer än om man inte gör något. Visst saker kan ju hända men det är ju troligt att om man ser valpar på ultraljud så brukar det inte ofta hända något. Sedan måste man ju ta reda på om tiken är dräktig eller ej för att kunna veta hur hon skall motioneras, utfodras osv.

Det finns inte långhåriga;) Bara strävhåriga (o släta), o "din" var ju slät så!:D

Vill påminna om trevlig ton på forumet.
Riktigt duktiga u-ljudare kan se fosterblåsor från dag 8 (inte särskilt många dock). De flesta tittar efter dag 21 och som någon sa tidigare så kan fosterdöd och absorption fortfarande ske. Det är ju inte så att det är mindre risk för fosterdöd bara för att man u-ljudat. Vill man veta hur många valpar det är så är det bättre att röntga senare i dräktigheten.

Stoppard skrev:
Vill påminna om trevlig ton på forumet.
Riktigt duktiga u-ljudare kan se fosterblåsor från dag 8 (inte särskilt många dock). De flesta tittar efter dag 21 och som någon sa tidigare så kan fosterdöd och absorption fortfarande ske. Det är ju inte så att det är mindre risk för fosterdöd bara för att man u-ljudat. Vill man veta hur många valpar det är så är det bättre att röntga senare i dräktigheten.

Det är väl ingen som har otrevlig ton här?? :) Har jag missat nåt :confused:

Hmm? På åttonde dräktighetsdygnet finns det över huvud taget inga fosterblåsor att se, de är fortfarande bara befruktade ägg som flyter omkring. Fäster sig i livmoderhornen gör de inte förrän någonstans mellan 2-3 veckors dräktighet. Menar du 18 dygnet kanske så låter det lite rimligare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama