Dräktig, tävling?

E

EvelinaSkoldenborg

Hej!

Min häst är dräktig, fölar i mitten utav april. Nu är det så att det kommer vara en terräng tävling 28 augusti, alltså 4 månader efteråt.
Inga höjder, för nybörjare, små stockar m.m.Tänkte det är bra att starta med.

Jag är ute och går med henne dagligen, så hon håller sig något i gång. Så helt ur konditon är hon inte.

Tror ni det hade funkat att träna 2-3 månader med fölet vid sidan? Tänker dressyr och enstaka hinder i paddock/ridhus och sedan i augusti åka ifrån fölet någon timme ett par gånger och rida terräng.

Vad anser ni? :)

Sv: Dräktig, tävling?

:crazy: Det måste vara första gången du är i kontakt med ett föl/fölning va ??? :eek:

Det är inga maskiner som dimper ner på utsatt dag och sen fungerar efter en mall (inte märrarna heller för den delen)

Ta dagen som den kommer, var glad om du får en frisk fölunge och ditt sto funkar som mamma, sen när anmälningstiden utgår, typ i mitten av augusti, får du väl se hur det ser ut. Knappast idé att planera det nu

Håller med om de andra inläggen.

Min fråga till dig hur tänker du?

1. Enl TR 1 får inte ston tävlas som har föl under 4 månader, planen är att soet skall föla i mitten av april, men många får över tiden. då kan den bli precis du får visstas på tävlingsplaten med ditt sto.
Föl får inte medtagas!

2. Hur har du tänkt att fölet skall få dia under hela dagen stoet måste få vara borta för att klara av en dags fälttävlan?

3. Hur har du tänkt att ditt sto skall kunna klara sitt enargi intag för att att klara att ge di till ett föl + att vara i god kondis på att klara en fälttävlan.

4. Hur skall du kunna hoppkvala? Kvalen skall ju vara gjorda i år, nu är hon för högdräktig för att hoppkvala. Sedan klarar du inte 4 månaders reglen.

Hoppas verkligen att du har en tränare som kan sätta stopp för dina vansiga idéer.

ARG Life, som bara inte kan fatta att du änns bara funderar eller så hoppas jag att ditt inlägg var bara för att få oss arga och skapa debatt.

Kvala? En vanlig liten klubbtävling, tar ca 2 timmar max!
+ att min tränare kom med förslaget.

Men nu vet jag era åsikter. Efterssom jag inte har den erfarenheten själv, och fick detta förslaget så ville jag höra mig för innan.

Jag säger INTE kategoriskt nej.
Håller med om att du ska ta det kallt och vänta och se men samtidigt är det aldrig fel att ha planer. :D
Tvärtom så tycker jag ofta att en del är alldeles för mkt kycklingar med sina ston och föl, helt i onödan.
MEN man måste lyssna av och se "just nu". Inget man kan förutse.
Ston mår bra av att röra på sej. Många ställer av sina ston för tidigt innan fölning i onödan eftersom det istället försvårar fölningen om stoet tappar för mkt.
När stoet fölat så är det väldigt olika hur och när det kan komma igång. Att låta fölet vara med när man rider är bra men det är också bra att låta dem vara ifrån en stund, under kontrollerade former såklart, när stoet rids. Att lämna fölet i en box för att rida en timme är inga problem.
Att vara iväg en tävlingsdag däremot är en helt annan sak men jag tolkar inte att det är så du menar. Jag tolkar det inte som en tävling utan mer än träningstävling.

Ur konditionssynpunkt lär det inte bli ngt problem om inget annat inträffar. Såvida hon inte hade usel kondition innan...
Prata med ngn kunnig person i din närhet som har erfarenhet från fölningar.

Så du tänker är så jag har fått höra innan. Men har som sagt ingen erfarenhet av fölning/föl.

Tack för att du gav ett ordentligt svar! :) Ska höra med erfarna personer.

Jag är böjd att hålla med Idasagare i det här. En av mina hästar betäcktes 2004, tävlades fram tills 4 månaders-regeln sa ifrån.
Själv sa hon inte ifrån förrän nästan tre månader senare. Då enbart till sadeln. Hon reds därefter barbacka fram till fölningen.
Mestadels uteritter, skritt, trav och lite galopp. Hon var lika glad varje gång hon fick komma ut och roa sig ;)
Hon fölade 15 maj, fick i tre veckor bara gå och loppa sig och gå små promenader tillsammans med sin fölunge.

Därefter sattes hon igång, hon tävlade i stort sett exakt fyra månader efter fölningen. Visserligen i dressyr då och ganska snart också i hoppning.
Hon hade med all sannolikhet kunnat gå en träningstävling i terräng utan problem.

Fölungen kunde utan problem lämnas i stallet under tiden som mamman reds, utmärkt träning för fölungen som ända sedan dess kunnat gå själv både utan och inne.
När fölungen blev lite äldre gick hon istället kvar i hagen med sina kompisar när mamman reds.

Första tävlingarna var mamman bara borta några timmar så diandet blev inget problem. Därefter var fölungen inte så intresserad av att dia utan smaskade hellre på gräs ;)

Men, faktum kvarstår att man måste utgå från just det stoet och det fölet. Kanske kan stoet inte alls koncentrera sig utan fölet eller så faller hon helt enkelt ur.

mm och min erfarenhet är inte att ston faller ur mer för att de får motion. Snarare tvärtom att ett sto som får röra på sej mår bättre och faller inte ur lika mkt. Men det måste man ju såklart vara observant på.

Cinna var lika rund och fin som vanligt, bara lite tjockare om magen då ;)
Får se hur den lilla snörpan klarar sin (förhoppningsvis) kommande dräktighet. Hon har hittills alltid varit i väldigt fint hull så det ska säkert gå bra.

Låter jätte bra :)
Hoppas det går lika bra för mitt sto!

hejj
jag ska inte skälla då jag själv var i väg och tränade ft med mitt sto en hel helj !! förra året...
nu gör ju jag som så att jag rider dom hela tiden tills dom fölar ch dagen efter så är vi igång igen med ridningen :) haha igång och i gång men mycket skritt även på tygeln och en hel del trav men ytterst lite galopp (det brukar stona fixa själva i hagen :( ( såå läskit med alla stenar).för att jag upplever att stona är mycket livligare då dom rids regelbundet under dräktighet. och att dom får mycket lätta fölningar oxå..
har iof inte sett att vilda hästar kommer ett par timmar efter flocken bara för att dom är högdräktiga:confused:
då jag själv har 6 barn och ridit/tävlat samma dag som jag åkt till förlossningen och sen nästa dag vart uppe på häst ryggen så ser jag absolut inga fel i att planera så långt i för väg för hur du ska lägga upp träningen, det är ju bara bra ju:bump:.
och sen så har jag inga feta ston heller men dom är inga spetor utan har en sund kula på magen:banana: med mycket muskler..
nåå jag var i väg med mitt sto och hade då fölet med (4 månader) :banana: wow såå bra att träna fölizz med att åka transport och nya omgivningar (hon var faktiskt riktig självständig trotts att det var en ny plats). och van att vara utan mamma då hon oftast går kvar i hagen med sina andra kompisar utan problem hemma, så på kursen fick hon vara ensam i boxen och det var inga som helst problem med vare sig stoet eller fölizz ...och är det då bara en klubbtävling/träning ssåå kör på det om din tränare håller med dej även efter fölningen..
Lycka till med Fölizz och mamma och tävlingen...:love:

Ja tänk va lätt det kan vara.... :bow: fullfart hela tiden

Jag hade inga andra planer än att rida fullt ut tills ungen pluppade ut... och sen börja jobba dan efter BB :p

Men ibland är naturen nyckfull, eller är det kanske så att den slår till för att man skall förbereda sig på nånting större och viktigare än att hopptävla ?

När du raljerar över hur piggt du kläckt 6 ungar känner jag mig lika förödmjukad (efter 10 ½ mån konstant illamående, igengrusad gallblåsa och handikappad av foglossning) som många av mina medsystrar skulle känna sig om jag talade om att kolikungar får man om man klemar bort dom, man lär ungen sova hela natten "det har jag gjort" eller att "självklart skall man amma sina barn i minst 1 år" annars är man ingen bra mamma :o

Vi, och våra ston är alla olika, ta stunden som den kommer och njut av livets under. Fölungar är inga paket som storken kommer med...

Ja tänk va lätt det kan vara.... :bow: fullfart hela tiden

Jag hade inga andra planer än att rida fullt ut tills ungen pluppade ut... och sen börja jobba dan efter BB :p

Men ibland är naturen nyckfull, eller är det kanske så att den slår till för att man skall förbereda sig på nånting större och viktigare än att hopptävla ?

När du raljerar över hur piggt du kläckt 6 ungar känner jag mig lika förödmjukad (efter 10 ½ mån konstant illamående, igengrusad gallblåsa och handikappad av foglossning) som många av mina medsystrar skulle känna sig om jag talade om att kolikungar får man om man klemar bort dom, man lär ungen sova hela natten "det har jag gjort" eller att "självklart skall man amma sina barn i minst 1 år" annars är man ingen bra mamma :o

Vi, och våra ston är alla olika, ta stunden som den kommer och njut av livets under. Fölungar är inga paket som storken kommer med...

:bow::bow::bow:

ducell, tänk dig noga för innan du gör ett sånt uttalande ang. barn och föl födslar. Ytterst få tjejer studsar ut från förlossningen och det är definitivt inte naturens gång och mening att man ska det.
Och när det kommer till dräktiga ston så är det alldeles för dyrbart att avla för att man ska riskera att det händer fölet något. Och sen hur i hela friden kan du avgöra hur stoet EGENTLIGEN mår dagen efter en förlossning????

har iof inte sett att vilda hästar kommer ett par timmar efter flocken bara för att dom är högdräktiga:confused:

Det du kanske skulle sett om du studerat nogrannare är att flocken håller sig mer 'still', dvs stannar inom ett mer begränsat område om ingen fara hotar, när det drar ihop sig för fölningar, och även tiden närmast efter fölning..

Och ffa hur upprört ett nyfölat sto blir om hon skiljs från sin unge. Att rida dagen efter fölning anser jag är nära nog inhumant. Visst separera dem en stund dagen efter fölning och lina stoet så hon när hon blir upprörd och gnäggar lite få ur sig lite skit och dra ihop livmodern, och för de ston som inte är lika 'lättstörda' longera i galopp. Men rida, nä. Dessutom efter ett par dagar när sto & föl verkligen bondat så ser jag än mindre anledning att envisas med att rida stoet. Låt henne få vara mamma, gäller speciellt förstagångare.

När jag jobbad eåt uppfödare, så det tidigaste stona reds efter fölning var ca en månad efter, och då de som inte skulle betäckas om. Och då reds de i paddock/ridhus med fölet löst bredvid sig, och korta stunder.

Perosnligen tycker jag att man får välja - föl eller tävling/träning, vilket är viktigast, och inte försöka i överdriven grad sammanfoga de två. Kan man inte ge stoet några månaders mammaledighet så ska man inte betäcka, enligt mig.

Tillägg - ang när tävla anser jag det beror på sto, föl och omständigheter. Vissa ston är tidigare mer obekymrade att vara ifrån fölet, och vissa föl är mer obekymrade vara ifrån morsan. Vissa ston seglar genom digivningen med runa former och gott hull, andra ger allt till ungen och blir spjälstaket själv etc. Vissa talar ganska tydligt om att de föredrar vara mamma, andra lessnar på fölisen tidigare och tycker gärna den kan vara hos barnvakten så mamma kan jobba. Dvs vissa ston går utmärkt att tävla och de tycker själva att det är bäst/trevligast så, andra ston vill bara vara mamma och inget annat, och ytterligare andra ston är någonstans mitt emellan. Så planera inte för 'fast', utan ha mer 'om allt stämmer, så sikta jag på den där träningstävlingen, men sto, föl & omständigheter får avgöra' =) Omständigheter är det jag nämnt, men även hälsostatus för dagen. Är fölet krassligt vid fyra månaders ålder t ex, då är det jättekorkat att stressa det med att mamma åker en dag, om fölet blir upprört av det. Etc.

Senast ändrad:

Tack för att alla kommer med ordentliga svar! :)
Och självklart tar jag det som det kommer. Men att ha planer tycker jag aldrig är fel! Mitt sto har haft 11 föl tidigare och har aldrig haft problem med att sätta igång träning/tävling 4 månader efterråt. Men sen kan det ju vända denna gången, naturen som ni säger. Men hoppas att det går lika bra denna gång. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur