Dräktig eller ej ?????

gylle

Trådstartare
Blir nu mkt lurig på mitt ena sto hon kollades på 16dgn och kändes då enl vet ej dräktig och hon kunde inte se något foster på ultraljud.
Kollade då äggblåserna och där var en på gång och hon trodde att hon skulle gå i brunst inom ett par dagar. Detta var i söndags och vi har kollat henne på hingsten varje dag utan något som hellst resultat. Däremot tycker jag att hon har blivit förrändrad (precis som stoet som är dräktigt) blivit lugnare och sävligare, och visar mkt tydligare än annars att hon definitivt inte är intresserad av hingstens uppvaktning (hon brukar normalt vara kompis med honom även när hon inte brunstar, nu springer hon förbi honom med strukna öron när man går förbi i stallgången). De sista dagarna har jag gått och svurit över att stoskrället inte kommer igång och brunstar, men idag slog mig då kan det vara möjligt att seminvet missat att hon faktiskt trots allt är dräktig ? Seminvet är mkt duktig men finns denna möjlighet tro ? Är det annars vanligt att de hänger sig mitt i säsongen när de har hållt exakt tid mellan brunsterna nu innan (har ju inte varit något kraftigt väderbyte el dylikt under denna perioden inget annat har heller förrändrats för henne under perioden) ?

Sv: Dräktig eller ej ?????

hmmmm, ultraljudsundersökningar kan ibland vara missvisande.
Detta att stoet avvisar hingst för ett, betäckt sto i normal brunstcykel--är väl det gamla hederliga sättet att konstatera dråktighet.

Men nu är vi ju rätt vana vid att konstatera dräktighet på seminstation, och vågar inte riktigt lita på hingst-sto provning.

Är väl ett nytt ultraljud den bästa lösningen.
peråke

Ingen vore gladare än jag om damen verkligen skulle vara dräktig.. Det jag reagerar på är att hon inte kändes dräktig via analundersökningen antar att det var livmodern som inte dragit ihop sig. Detta skall enligt mina böcker ske på 15-16dgn hon var på 16dgn (från släppt ägg) när hon kollades, händer det att detta ibland sker senare ? Sedan är det den biten att där var ett "tillväxt" ägg sker även detta trots att stoet är dräktigt ? (Står ju i böckerna att stona ibland kan visa brunst trots dräktighet är detta samma som att tillväxten av ägg kan ske ändå ? Det jag spånar lite på är att iom att hon inte kändes dräktig så kanske seminvet inte kollade supernoga efter fosterblåsan (detta är dessutom ett krångelsto som gått tomt tidigare därav lite förutfattade meningar när hon inte kändes dräktig kanske ) nu blir jag ju nojig och vill veta nu.... och nästa gång seminstationen har mottagning för kontroll är ju inte förrän på söndagkväll (när jag hade planerat att spruta igång kärringen om hon inte kom igång innan dess nu får vi kanske istället inrikta oss på att leta fosterblåsa istället)
Nu skall vi se att bara för att förhoppningarna har vaknat igen så börjar hon brunsta imorgon bitti.

Jag har ett tvärt om problem med mitt sto. Vet kollade mitt sto på 18 dygnet Känndes precis som om hon var dräktig. Väldigt samman dragen och allt tydde på att hon va dräktig. Kollade sedan med ultraljud och hittar inget. Inga ägg alls på gång heller.Kollades på 20 dygnet och allt såg likadant ut. Ska nu vänta tills på onsdag och om de inte hittar något då heller så sprutar vi igång henne.
Dessa ston! :rofl:

Mitt sto såg vet. ingen dräktighet på ultraljudet 17 dygn, men jag tyckte hon verkade dräktig, ultraljudade igen på 23 dygn ingen dräktighet, på 29 dygn såg vi stor fosterblåsa hon var dräktig.......

Då finns hoppet i alla fall, hur var din hade hon ägg på gång samtidigt, kändes hon dräktig (alltså sammandragen i livmodern) ? Det jag klurar på nu är att om vi kollar henne på söndag igen (23dgn) och hon fortfarande inte ser dräktig ut, om man då sprutar igång henne är väl risken stor att man förlorar ett ev foster. Skall man gå på sin instinkt (som nu säger mig att hon mkt väl kan vara dräktig iom det förrändrade beteendet) och avvakta ytterligare ett ultraljud till innan man sprutar henne. Nu blev jag ju helsnurrig om hur jag skall göra....

UL shady på 16 dygn förra året, vet sa att hon ej var dräcktig. Inget nytt ägg på G heller. På dygn 21 syntes det att hon var dräcktig. Så vi får hoppas på att hon är dräcktig ditt sto, men jag skulle ultra ännu en gång för att vara på den säkra sidan.

Koll på 16 dygn är ju ganska tidigt, jag hade definitivt väntat...

Vi hade ett annat sto på station som hade ett ägg på 5 cm, men visade ingen brunst alls mot hingst, vi väntade med detta sto till 29 dygn också och även här syntes dräktigheten på 29 dygn trots flera ultra ljud tidigare

Har ett betäckningssto här, som ägarens vet. UL:ade på dygn 20 - ej dräktig. Och enligt vet. var brunst på gång...detta var den 3/6. Till saken hör att denna vet. är ganska osäker på UL.a ö.h.t.

Har nu teasat henne dagligen sedan dess, men ingen brunst. Stoet beter sig som om hon är dräktig. Och jag ska ha ut min egen vet. på tis. 28/6 för att UL:a denna stoägares andra sto, som också varit här på bet. , så då UL:ar vi detta första sto igen.....För antingen ÄR hon därktig eller så har hon ngn. gulkropp ivägen som hindrar brunst.

Att vi inte kollat med nytt UL igen än, beror på att vi väntat på "den brunst som är på gång".....

Men UL är inte 100%igt tillförlitligt...precis som blodprov inte heller är...
mvh
Carina

Ingen brunst idag heller, lillkillen blir så ledsen när hon inte är intresserad av honom, nu börjar han tycka att stona är taskiga är såååå länge sedan nu ju. Först får man hur mkt som hellst sedan ingenting. Han har försökt flörta febrilt med boxgrannen men icke att det blir något där heller (kanske inte så konstigt eftersom det är en valack.....). Taskiga fruntimmer är hans slutsats..... Har talat om för honom om han har varit riktigt duktig så blir det inte mer sådant i år, han tycker mitt resonemang är helt fel om han nu varit duktig kan han väl få mer som belöning.......Stackars liten..

Ni som testat ston på hingst, har ni märkt någon skillnad på hur de beter sig mot hingsten när de är dräktiga kontra när de bara inte är brunstiga ?

gylle skrev:
Ni som testat ston på hingst, har ni märkt någon skillnad på hur de beter sig mot hingsten när de är dräktiga kontra när de bara inte är brunstiga ?

Ja, definitivt....
De hälsar avmätt och artigt, men sen bara vänder de på klacken och vill gå därifrån och tycker han är "glyttig" som är så till sig.... ;) :love:
mvh
Carina på Cesam Arabians

Nu när min ena madam som är en riktig huggorm i vanliga fall, är dräktig, så vill hon bara stå och skava manke hela tiden! Pilla lite i öronen, bli kliad i manen mm. hennes 2-åriga son har kommit hem lite för tidigt ifrån sitt hingsbete, och går nu med henne och ett annat dräktigt sto. När taskiga mamma kommer och vill skava manke vet han inte riktigt hur han ska bete sig, så han står på helspänn medögonen vidöppna beredd på flykt utifall att morsan skulle ångra sig och börja kicka bort honom som hon brukar under den vanliga vinterperioden :D
Stona ändrar definitivt karaktär när de är dräktiga :smirk:

Ju mer jag läser här ju säkrare känner jag mig på att hon faktiskt är dräktig. Hingsten står i första boxen innanför dörren med öppet ut i stallgången och stona passerar honom för att komma till sina boxar. När just detta stoet kommer in pratar alltid hingsten med henne redan innan hon kommer in genom stalldörren (hon är hans stora kärlek alltid), varje dag så spetsar hon öronen och tittar på honom sticker dit näsan men så fort han börjar göra sig till för henne så grinar hon lite med öronen och halvspringer därifrån till sin box, det gäller att få rumpan kvickt förbi honom verkar det som om hon tänker, inga kickar eller pip eller dylikt.
När man kollade henne tidigare för att se om hon börjat brunsta så gick hon glatt dit och stod och snackade med honom en bra stund näsa mot näsa för att sedan pipa när han smånöp på henne i bogen men han fick hela tiden lukta på henne även på kroppen utan att hon ville därifrån även när hon inte var brunstig. Det enda som skillde henne mot när hon brunstade var att hon inte skvätte ner hela stallgången och fick släppas därifrån med alla mattes dragkrafter.
Efter denna ovulering var också första gången hon verkligen visade humör mot hingsten när vi testade henne dagen efter då small det rejält i hans boxdörr, så något verkar ju helt klart annorlunda.

Just detta sto är ju vänligheten själv även annars som dessutom året runt alltid gör vad som hellst för en om man kliar henne så gott med naglerna vid manken. Fjäskar alltid med alla hästar att de skall klia henne.
Dock får jag känslan av att hon är mer sansad (är ett litet energiknippe) hennes boxgranne och hon brukar alltid stå och kivas och tetas inne. (Dessa två är helknäppa de har öppet så att de kan stå med huvudena ihop mellan sig har de en jollyboll hängande. Ena sekunden står de och kelar och myser, och så bbörjar någon av dem att tetas står och smånyper efter varandra eller ibland använder de bollen till att dänga varandra i huvudet med. Rätt vad det är så får någon av dem tag när de nyper och då blir det liv i luckan då smäller det rejält i väggen emellan dem och det grinas illa. Två sekunder senare är detta glömt och allt börjar om igen) Dock är damen inte lika intresserad av att leka med herren bredvid längre utan hennes arga utbrott tycker jag nästan helt har försvunnit märker på den gamla valacken att han tycker att hon blivit tråkig och försöker trissa igång henne vilket hon inte alls svarar på som tidigare. Stod bla i stallet i morse och han höll på på alla sätt och vis utan att få önskad effekt. Då bet han resolut tag i handtaget på jollybollen (hänger ner från taket i ett balsnöre) och dängde den 3 gånger i rad i skallen på henne utan mer reaktion än att hon tittade surt på honom och undrade vad han sysslade med, i normala fallet hade kriget varit i full gång. (Tilläggas ska att ingen av hästarna måste stå med huvudena ut just här utan kan gå utom räckhåll från varandra)

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 451
Senast: Lyxzen
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka