Dragkrok ihop med backsensor?

bejkonfis

Trådstartare
Visste inte alls vart jag skulle lägga tråden så moderator får gärna se till att den hamnar rätt.

Jag köpte ganska nyligen en nyare Volvo och tänkte snarast möjligt montera en fast dragkrok på den. Jag har försökt läsa mig fram till hur det funkar med backsensorn och fått reda på att flera har problem med bl.a detta...
1. Dragkroken utlöser backsensorn.
2. Backsensorn utlöses och tjuter oavbrutet vid backning med släp.
En annan sa något i stil med att backsensorn "stängs av" i samband med att man kopplar in elkontakten från släpet.

Är det någon som kan svara på hur det fungerar?
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Jag kör ibland med en V70 från 2011 med backsensor. Har inte märkt några problem alls. Fast monterad krok om det har någon betydelse. Backsensorn går fö igång när backen läggs i. Inte annars. Men jag kan backa med släpet utan att det tjuter/pickar. Om det har att göra med att kontakten är i har jag inte funderat på (den är ju alltid i liksom).
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

när man kopplar ett släp till mammas bil (volvo s80 -07) så stängs backsensorn av automatiskt, medan med pappas bil så måste man gå in och stänga av den själv (chrysler -07), annars tjuter den konstant när man backar :p
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Fast det förstås- När jag backar till och ska koppla på så tjuter sensorn argt, så att kontakten har med saken att göra verkar stämma!
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Back sensorn kopplas ur när vi kopplar in kontakten på vår volvo v50 med fast drag och backsensor .
Så det är nog inget att oroa sig för att den tjuter hela tiden .

Mia
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Jag har monterat en dragkrok på min Volvo XC90 -09. Backsensorn tjuter när jag backar med släpet, men stängs av efter att jag backat en meter c:a. Det finns ingen avstängningsautomatik i elutaget, eftersom kroken är monterad i efterhand. Jag störs inte alls av pipet de få sekundrarna.
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

På vår bli (Peugeot 308 -12) kopplas backsensorn ur när vi sätter i kontakten (eller adaptern i vårt fall då släpet har gammal kontakt och bilen ny).
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Jag har också Volvo -11 och det är inga som helst problem med backsensorn. Som redan nämnts så stängs den av automatiskt när man kopplar i elen till släpet. När man backar emot och ska koppla släpet så piper den bara till ju närmare man kommer, när man är perfekt avstånd till handsken så blir det ett enda långt tjut. Inga problem alltså, för då ska man ju ändå stanna och lägga ur backen.
Upplever man det som ett problem så är det ju bara ett knapptryck bort att koppla ur backsensor. Finns alltid en extra insatt knapp i instrumenpanelen med på/av till sensorn.

Om man monterar kroken själv och inte vill att volvo ska koppla sensorn till kontakten på elen så den känner av att släp på påkopplat så är det ju bara att använda knappen manuellt. Inte så speciellt jobbigt kan jag tycka.

Min förra Volvo -07 den stängde inte av sensorn själv (fabriksmonterad krok den med) utan pep när man började backa med släpet, men slutade efter ca en meter. Så dom senorerna på de lite äldre bilarna funkar lite annorlunda men inte så mycket sämre. Min Saab -00 och dennes sensor funkade exakt lika dant som Volvon -07.

Om de eftermonterar krok har jag ingen aning om hur det fungerar med sensorn. Det är ju bara å prova. Tror att den kommer tystna efter en meter den med, annars är det ju bara stänga av den manuellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Vi har en Saab 9-3 2008 med backsensor och fast dragkrok.
Ibland slår backsensorn av automatiskt, ibland får man göra det manuellt (väldigt enkelt, bara några knapptryck på ratten och den är av). Men oftast är det auto. Inga problem där :)
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Tack för alla svar!
Jag får väl gå in i menyerna och kolla om jag kan hitta någon inställning för backsensorn.
Låter som att att förekommer färre "problem" om man låter Volvo själva montera dragkroken...
Visste vore det det smidigaste alternativet men jag måste lyssna lite på vad ekonomin säger också. Volvo är tyvärr väldigt duktiga på att ta betalt...
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Backsensorn ska slås ifrån när man kopplar elkontakten. Jag skulle flytta släpet på gården en gång och var lat och struntade i elen och då tjöt det oavbrutet.

OT däremot så är jag mycket misstänksam mot min bils backsensor då den kan tjuta argt och ihållande lite när den vill trots att det inte finns något som helst bakom bilen :confused: jag har varit ute och tittat men det finns absolut inget bilen borde reagera på?
Jag antar att det är smuts som gör att det spökar men jag kan inte tvätta bilen varenda dag :meh: för så skitig är den inte. Andra gånger kan jag backa misstänkt nära någonting utan att den tjuter så jag har problem med själva backsensorn i sig (eller så är jag gammal och gaggig och vill inte ha "nymodigheter" ;)) dock inte i samband med släp
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Hahaha riktigt såå känslig är inte min att den reagerar på smuts! Däremot började den stortjuta en gång när jag hade backat på en blomma :grin:
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Smuts, vatten, snö, regn, grässtrån, alltså ungefär vad som helst utlöser backsensorn. Har sån på alla bilar jag jobbar i, och i garaget vi parkerar är det väldigt trångt vilket gör att det tjuter högt och lågt och låter ungefär som en ambulans inne i bilen. Fast då är det iofs sensorer fram också.

Om jag nånsin skulle köpa en ny bil skulle jag dock garanterat ha backkamera på den-den är bra skit:D!
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Oj, och mina bilar är det typ inget förutom faktiska hinder som utlöser sensorerna. Bilen kan vara täckt i lera bak och ändå löser de inte ut.
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Vår reagerar inte på smuts, däremot på snö/is. Då får man borsta/knacka bort om man ska få tyst på sensorn.
 
Sv: Dragkrok ihop med backsensor?

Jag har en Volvo XC70 och den stänger inte av backsensorerna automatiskt, de tjuter inte av dragkroken men gör det ibland när jag backar med släp, beror lite på hur släpet svänger, men är det jobbigt så trycker jag bara på knappen framför växelskapken så blir det tyst.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 015
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp