Dragkedja i jackor!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 6 858
R

RebeckaKihlberg

Nu har vinterjackan åkt fram ur gömmorna och fått sig en behövd tvätt och impregnering,MEN dragkedjan delar sig ca var annan gång man ska stänga jackan :( ...galset störigt..den är inte ett dugg sliten......lite surt på en så pass bra jacka, men någon ny blir det inte.
Vet någon var man kan vända sig får att få den bytt...skräddare..eller?..känns som för stort pojekt(stavas de så?) att byta den själv.. + att jag inte äger någin symaskin

Sv: Dragkedja i jackor!

Du har precis samma problem som jag! Blir galen på min egen jacka, så jag har bestämt mig för att ge upp och köpa en ny istället!

Kanske du har en snäll släkting med symaskin som vill hjälpa dig? :idea: Annars är det väl bäst att vända sig till skräddaren.

Det är gången som dessa man önskar att farfar levde (han var skräddare)
Känns som om de blir lite för mycket pojekt att be mamma fixa det, har själv kollat hur det ser ut och det blir svårt att sy det själv så de blir snyggt. ..fr väl ragga atg i en skräddare och kolla hur mycket han ska ha för besväret!!

Skräddare fixa det där supernsnabbt! Tar bara nån timma tror jag! Annars är det faktiskt inte så svårt att göra det själv, eller, kanske första gången man gör det kanske!

Vi får se...ska höra med mamma om hon vågar ge sig på de...i och med att de är ganska tjockt med fodret i jackan osv så kanske inte symaskinen pallar..jag får se vad hon säger.

projekt!!!!

lämna in de på en syaffär.. fixar dom snabbt..gjorde de förra året o de kostade väl 100-150 kronor men väl värt pengarna..

Misstänkte de..lämnar man in de till "experter" så får man ju det snyggt gjort också.
Det löser sig...blev dock lite butter över att den gått sönder..min favvis jacka ju...varm, bekväm och snygg.

Annars får du väl ta å skicka den hit! :D
Jag hade bäst betyg i syslöjd av alla i samma årsklass som mig!

En liten grej som kan funka är att klämma åt löparen lite försiktigt med en tång så att spåren i löparen blir trängrer och såldes nyper om kedjan igen.
Detta funkar om det inte är en plastlöpare.
En löpare är den man drar ihop kedjan med.
Ta upp löparen i handen och studera den, det är ju skåror på sidorna som kedjan löper i. När man använt jackan och dragit löparen upp och ned massor med gånger så vidgar sig löparen och problemet som ni beskriver uppstår.
Det går även att bara byta ut själva löparen. Kostar cirka 60-80 kr hos en skomakare. (Dom är inte så haj på detta hos sömmerskor har jag upplevt).
Jag har själv gjort detta massor med gånger i både skor, stövlar och jackor och annat då jag arbetat som skomakarsömmerska i flera år.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka