Shatoo

Trådstartare
Å hej o hå. Idag fick jag nytt jobb...dock betydligt längre hemifrån än jag har idag men jobbyte blir det. Därav behöver jag en ny dragbil som är lite mer ekonomisk.

Har idag en Hyundai Santa Fee som jag får dra släp med 2 hästar i men den är törstigare än törstigast (bensinare).

Vad har ni för dragbil? Ett måste är att den får dra minst 2000 kg, går på diesel o så klart så billig som möjligt att pendla med (försäkring+skatt+förbrukning)

Ge mig förslag så jag kan ge mig ut i bil djungeln :)
 
Sv: Dragbil

En kompis till mej har en Subaru som de är väldigt nöjda med. Hon har en 2 tons transport. Enligt henne drar den inte speciellt mycket soppa. Kommer dock inte ihåg om de har en bensinare eller en diesel. Den är väldigt bekväm att åka i. :)

Mvh Domino_s

Edit: Det är en äldre outback hon har! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil

Vad är du ute efter?

Manuell/Automat?
Permanent fyrhjulsdrift?

Jag skulle köpt ytterligare en billig pendlarbil istället och behållit Santa Fen. Vad du än köper så är bränslekostnaden bara en liten del av den totala bilkostnaden, och det är således betydligt billigare att pendla i en liten bil än i en riktig dragbil.
 
Sv: Dragbil

Vi har en Subaru Forester som får dra 2000kg. En diesel från -09 tror jag som drar vid pendling ca 0,5-0,6. Med släp runt en liter. Fyrhjulsdrift så den tar sig fram överallt.
 
Sv: Dragbil

Det är svårt med kompromisser. De första förslag jag kommer att tänka på är VW Passat 1,9/2,0 (130/140 hk, gärna 4wd) och Volvo XC90 D5, båda med trevliga motorer och förhållandevis bränslesnåla.

Själva har vi en dedikerad snålpendlarbil (VW Passat 1,9 sedan 130 hk, dricker ca 0,55) och en dedikerad hästdragbil (VW LT 35, dricker ca 1,1 med hästtransport). Väldigt praktiskt med skåpbil för hästkörandet, jämfört med att lasta grejor i en vanlig kombi. Skulle vi behöva minska till en enda bil skulle vi nog titta på just de två alternativen ovan, eller möjligen VW Transporter kombi (ett baksäte), 130 hk med 4wd.
 

Liknande trådar

Fordon Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst. Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil...
Svar
16
· Visningar
1 283
Senast: BornAgain
·
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 880
Äldre Jag pendlar 3.5mil enkel väg till jobbet i en SUV som nog håller på att sjunga på sista versen. Funderar på att ersätta bilen med en...
2
Svar
28
· Visningar
2 209
Senast: lady_vip
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 287
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp