DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

H

Helan

Finns det över huvud taget någon vettig dragbil som går på E-85?
Behöver vara nåt med lite högre markfrigång som kan dra en normalstor transport. Alltså ingen ford KA eller liknande.
Nån som hört att dessa bilar dricker mer än en bensinbil? I så fall bli ju kostnaden den samma (om man inte tänker på miljökonsekvenseran då)
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Finns det över huvud taget någon vettig dragbil som går på E-85?
Behöver vara nåt med lite högre markfrigång som kan dra en normalstor transport. Alltså ingen ford KA eller liknande.
Nån som hört att dessa bilar dricker mer än en bensinbil? I så fall bli ju kostnaden den samma (om man inte tänker på miljökonsekvenseran då)


Finns tex volvo v70 i flexifuel, man kan använda både etanol & bensin, ja dessa bilar är töstiga, du får räkna med minst 1,2 l /mil utan släp på en sån bil.
Men ren dragbil typ mitsubishi outlander liknande osv har jag inte hört ngt om.De skulle kosta multum att köra.En etanolbil släpper dessutom ut mer, ngt alla inte verkar veta.
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Jag har en Volvo V70 Bifuel, kan köras på gas eller bensin. Billig att köra, låg skatt (1000 kr/år) och funkar bra att dra med. Har inte haft den så där jättelänge och har inte provat att köra med två stora hästar i släpet, men har kört sto med föl och det funkade kanon! Bilen får dra 1800 kg (man får alltså dra 1800 kg om man har BE-körkort). Om man dessutom teknar biogasavtal garanteras att det tillförs lika mycket biogas till nätet som du tankar (funkar som grön el), så minskar användningen av fossila bränslen (naturgas).:banana: Sen beror det ju lite på var i landet man bor hur god tillgången på gastankställen är, men i södra Sverige funkar det kanon att köra på gas.
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Jag har en Ford Focus, flexifuel. När en bil körs på etanol stiger bränsleförbrukningen något, i gengäld får man ett par hästkrafter extra. För att det ska löna sig ekonomiskt att tanka etanol måste bensinpriset ligga ca 3 kr över etanolpriset, vilket det gör just nu.

Här kan du läsa om de miljöbilar som finns i sverige:
http://www.miljofordon.com/

Vanligaste etanolbilarna är Ford Focus, SAAB Biopower och Volvo olika modeller.

På biogas finns bl a Volvo V70 och Opel Astra.

Sedan finns det även riktigt stora, privatimporterade, bilar på etanol. Dessa är importerade från USA/Kalifornien där det är stränga regler på avgasutsläpp. Jag hittade t ex en jättepickup på Blocket, tror att det var en Cheva, som gick på etanol. Men direkt miljövänlig kan man knappast säga att den var med tanke på bränsleförbrukningen :smirk:
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Hm. Jga har en passat diesel -98 som drar ca:0.5l milen (utan släp), den går även att tanka RME. Billigare än diesel, funkar dock inte på vintern. Höjden hkarar jag mig bra med.
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Finns tex volvo v70 i flexifuel, man kan använda både etanol & bensin, ja dessa bilar är töstiga, du får räkna med minst 1,2 l /mil utan släp på en sån bil.
Men ren dragbil typ mitsubishi outlander liknande osv har jag inte hört ngt om.De skulle kosta multum att köra.En etanolbil släpper dessutom ut mer, ngt alla inte verkar veta.

Är diesel-bil alltså ett bättre alternativ än etanol eller liknande då?
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Är diesel-bil alltså ett bättre alternativ än etanol eller liknande då?

Modern diesel är mycket miljövänligt och drar cirka 30% mindre än motsvarande bensin. Ska man dra släp så är dieselns höga vridmoment ett stort plus. Min Opel Frontera (stadsjep, 110 hästar turbodiesel) drar 0,85 i blandad körning och 0,95 med boggie-släp.
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

*kl* Landrover Defender går att konvertera till att kunnas köra på ren vegetabilisk olja för några tusenlappar så då är det bara att köpa matolja på 20l dunk från grossist... Lägre literpris än E85 och så får man popcorn- eller pommesdoft i avgaserna :p
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Är diesel-bil alltså ett bättre alternativ än etanol eller liknande då?

Dieselbilar kostar mindre att ha & drar mindre, så jag hade personligen skaffat en diesel.
Obs, jag rekommenderar inte diesel om man ska köra mkt i stan då de bildar smog, däremot är de bättre om man kör mkt landsväg & längre sträckor.
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

*kl* Landrover Defender går att konvertera till att kunnas köra på ren vegetabilisk olja för några tusenlappar så då är det bara att köpa matolja på 20l dunk från grossist... Lägre literpris än E85 och så får man popcorn- eller pommesdoft i avgaserna :p


Visste inte att man kunde välja doft på avgaserna nuförtiden, undrar just när skogsbärsdoft kommer ut;)
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Grannen har en SAAB 9-5 som dragbil och jobb-bil. Den går fint med ett boggiesläp med 2 hästar i bakom.
Den tuggade även på rätt så bra i vintras i snöiga backar - dock händer det ett par ggr att de fick lasta ur hästen i sista backen upp till gården :rofl:

Dock är det ingen större ekonomi i att köra på E85 jämnfört med bensin med den för den drar så pass mkt mer etanol än bensin så det blir +-0 om till o med inte dyrare med etanolen åtminstone när man har släpet på, utan släp blir det nog billigare.

Nä jag är med en diesel-Doris jag och kommer säkerligen inte byta till nåt annat bränsle :D
 
Sv: DRAGBIL på E-85/miljödrivmedel

Grannen har en SAAB 9-5 som dragbil och jobb-bil. Den går fint med ett boggiesläp med 2 hästar i bakom.
Den tuggade även på rätt så bra i vintras i snöiga backar - dock händer det ett par ggr att de fick lasta ur hästen i sista backen upp till gården :rofl:

Dock är det ingen större ekonomi i att köra på E85 jämnfört med bensin med den för den drar så pass mkt mer etanol än bensin så det blir +-0 om till o med inte dyrare med etanolen åtminstone när man har släpet på, utan släp blir det nog billigare.

Nä jag är med en diesel-Doris jag och kommer säkerligen inte byta till nåt annat bränsle :D

Saab kanske kan dra men det är många bilar som kan & de är ruskigt obekväma att åka i, speciellt om man är kille, då de oftast är längre än en tjej, mkt liten plats i saab, man får vrida & vända & knixa med benen.
Dyra att repa & serva oxå, saab 9-5 fick dessutom en slang felmonterad under huven så alla ägare fick kallelse att komma till verkstad & rätta till det, annars kan bilen börja brinna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 596
Senast: axel
·
Utrustning Mor och far (även jag) är på jakt efter en ny bil. Har redan varit och kollat på Subaru Forester och Suzuki Grand Vitara. Subban var...
Svar
19
· Visningar
3 315
Senast: Habanero
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: Macken22
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp