Dräktigt sto

P

piggis_83

Då jag antagligen ska betäcka mitt halvblodssto i år, funderar jag lite kring foderstat närmaste året.
Hon får hösilage, havre o mineraler (+ lite tillskott) i vanliga fall.
Hon är 19 i år.
Behöver hon äta något mer proteinrikt foder, eller kan man "klara" sig på hösilage och havre? Tyvärr vet jag ju inte ännu värdena för nästa års hö.
Det finns ju färdigfoder pellets för dräktiga ston, men har lärt mig att man ska ge hästarna så lite i pelletsform som möjligt...? :confused:
Vad brukar ni ge era dräktiga ston, och hur/när ökar ni fodermängden i förhållande till hur långt in i dräktigheten hästen kommit?
 
Försök få så högt proteinvärde i grovfodret som möjligt! Protein (och energi)behovet ökar i 8e månaden och sen fram till fölning. Vid digivning är behovet ännu högre. Soja är proteinrikt men det kan man inte ge så mycket av som det kan behövas ibland.

Det är absolut inga problem att ge pellets, varför skulle det vara det?? Jag använder Kraffts produkter om inte soja räcker till då de är de som har högst proteinmängd i sina foder jämfört med de andra jag hittat.
 
Folk säger att pellets är så hårt sammanpressat att hästen har svårare att ta upp näringen/tillgodogöra sig maten om det är pelletsform.
Att det inte är "bra" för mag/tarm o matsmältningen, onaturlig foderform helt enkelt.
Men visst är det många som ger pelletsfoder! Så man undrar vilket som eg är rätt?

Så månad 1-7 kan hon gå på vanliga foderstaten? Det behövs proteintillskott så länge fölet diar va?
 
Pellets tuggas ju sönder först innan det sväljs...inte sväljer dom pellets hel :crazy:...klart dom kan ta upp näringen ur pellets. Vilka *folk* påstår annat ?
 
Ja det är väl klart hästarna tuggar pellets, som allt annat foder, det va nog inte så de menade.

Åter till dräktigheten!
 
Du kanske ska köpa t.ex. Plancks senaste foderhäfte och läsa på ordentligt? Så vet du precis hur du ska räkna/göra sedan. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 570
Senast: Karamello30
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Vårt dräktiga sto får mer eller mindre fri tillgång av hösilage. (Väntar på analyssvar) samt att hon får Vitafor Solid mineraler. Att...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Tilma
·
Avel Hej! Vi har ett dräktigt sto som gått med vår hingst som är lite mer än 2,5 år. När de släpptes ihop första gången så hade han precis...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Haflinger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp