Dräktigt sto!

N

never_the_less

Vad rekommenderar ni (eller ger) för foder till dräktigt sto? Fullfoder eller egen sammansättning (varför)? Tillskott av vitaminer, mineraler, visst foder, Betfor el annat?

Jag tycker att det är så svårt att veta vilket som är bäst att ge då t.ex. Krafft Breed innehåller extra tillskott av vitaminer, mineraler, protein m.m men det gör ju ex. inte havre osv är det inte bättre att fodra eller komplettera med Breeden då?

Tänkte även på Betfor, jag ger inte det annars till hästarna då det har fungerat bra utan, men närmare fölningen så äter ju stoet oftast mindre mängd hö och då är det väl bra att ge tillskott av fibrer?

Är jättetacksam för tips och råd från er om allt runt fodring vid dräktighet!
 
Jag tycker att det viktigaste när det gäller foder till ett dräktigt sto är att göra en grovfoderanalys. Du kan aldrig veta vad hästen får i sig annars. Höet får gärna ha relativt höga värden, speciellt om det kan vara svårt att få henne att äta mycket grovfoder, vilket kan behövas i slutet av dräktigheten, samt ganska hög Smrp/MJ-kvot.

Med en analys är det också mycket lättare att veta vilka tillägg man ska göra i foderstaten vid högdräktigheten.

mvh Jessica
 
Jag har turen att ha ett hö med högt proteinvärde i år och tack vare det så klarar mitt halvblodssto sig på hö (fri tillgång, räknar med att hon äter mellan 9-12 kilo per dag) havre/kornkros, betfor och lite soja och mineraler.

Jag har havre/korn som bas till alla mina hästar (blandat unghästar, avelssto och ridhäst) och de år jag har sämre hö kompletterar jag med annat foder efter behov.

Har du ett bra hö så är det ofta billigare att ge havre eller korn än att köpa pelleterat basfoder som har ungefär samma näringsinnehåll.

Mitt sto äter sämre vissa dagar har jag märkt, men hon går sällan under 8-9 kilo så jag har utgått från det när jag räknar foderstaten.

Lycka till med ditt sto!
Piggy
som bara väntar ett föl i år
 
Jag har analys och gjort foderstat därefter, det jag tänkte på mest var att man ska få med alla vitaminer m.m. att det kan vara vissa saker som är bra att få med i samband med dräktighet.
Jag skulle ju kunna räkna ut foderstat på ex. havre och hö (inte till min häst nu då hon fungerar dåligt med havre men som ett exempel) men då får jag inte med alla vitaminer och mineraler som ex. Breeden innehåller, undrade mest vad man ska tänka på att få med.

Det är mitt första föl så jag är lite kinkig med att få med allt som behövs till stoet (och säkert lite till) för att ge fölet de bästa förutsättningarna, man blir lite larvig!! :crazy:
 
Har fått en tabell med behoven för dräktiga ston per 100 kg kroppsvikt (från 9 mån antar jag):

(Maxtolerans per 100 kg inom parentes)

A 7500 IE (48000 IE)
D 1200 IE (6600 IE)
E 160 mg (3000 mg)
B 1 9 mg (9000 mg)
B 2 5 mg (obegr)
Biotin 0,5 mg (obegr)
Selen 0,2 mg (6 mg)

mvh Jessica
 
Jag höll tummarna för bra hö förra året men det blev inga höjdarvärden (7.7 Mj och 29.8 smrp) så jag har en del att täcka upp. Jag har tidigare gett henne korn, soja m.m, men detta år har jag gett henne Breed för att försöka fylla alla "näringsluckor" (som jag skrev så är jag rätt larvig då det är mitt första föl, hihi!).
 
Jag ger gärna Breed om jag behöver få upp proteinet. Dessutom ger jag STORA mängder betfor. Det är jättelätt att de får vätskebrist och betfor hjälper till att hålla magen i trim och stoet får i sig ordentligt med vätska. Jag har också hink som komplement till vattenkoppen.
 
Du ger stora mängder betfor till dina dräktiga ston, säger du. Hur stora mängder då? Torr vikt alltså?

Mitt högdräktiga sto får för tillfället 0,2 kg betfor/dag men jag har funderat på om jag ska öka. Tycker hon dricker lite halvdåligt dessutom ibland. Hon har två hinkar på natten i boxen och ute finns ett 90-liters kar som jag ser till att hålla isfri. Men jag tror de tycker vattnet är lite för kallt ute.

Har märkt att bollarna är ganska torra och så skiter hon inte lika mycket som tidigare. Antar att fölet tar rätt så mycket av näringen just nu och då blir det väl mindre kvar till avföring? Eller har det med vattnet att göra? En kombination kanske?

Hon är bra i hull för övrigt, ingen skilnad i pigghet eller temperament. Lite tröttare kanske, men så är hon rätt så stor nu.
 
Mycket, alltså närmare 0,8 kg torrvikt... Det var hbl kanske man ska tillägga. Som mest har jag gett 1,2 kg torrvikt.
 
Jag ger hö (nästintill fritt ca 9-10 kg) och kompletterar med havre & betfor i första hand under lågdräktigheten, brukar sen lägga till av antingen soja o/el. krafft groov - lucern.. för att få foderstaten att stämma vid högdräktigheten!

Eftersom vi har skulltorkat hö.. så får de ADE-vit. redan från Nov.

Ger också E-vit/selen samt morötter, och de har halmbäddar (havrehalm) :d
 
Wow! Ganska mycket med andra ord! Ökade till 0,3 igårkväll...ska se över foderstaten och lägga till lite mer. Är lite rädd för förstoppningar nu när de inte vill dricka lika mycket. Tänkte även testa med lite äppeljuice i vattnet!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp