Dräktigt sto som inte äter!

toughcookie

Trådstartare
Mitt sto på väg in i dräktighetsmånad 10 äter inte ens hälften av vad hon borde.
Om jag har tur pillar hon i sig 6-7 kg medelmåttigt hösilage och ca 2kg hippo breed. Enligt mina tidigare uträkningar skulle hon behöva ca 8kg hösilage och 2kg lucern pellets + 3kg hippo breed i månad 8 och 9 . Sen har jag inte gjort något tillägg efter det eftersom hon inte äter. Räknade lågt på hösilaget eftersom hon aldrig lyckats pilla i sig så mkt av det och ville kompletera med lucern som hon normalt älskar.
Har kollat tänderna och provat med blöt mat, torr mat, många mål och få mål men hon är inte intresserad.
Vad ska jag göra, hon är lite tunn men inte mager men av erfarenhet vet jag att hon är jättesvår att hålla hull på när hon är digivande.
Hon verkar tycka det är "kul" med nya sorters mat och äter glatt när jag provar det men bara i några dagar.
Vad är bäst? Hålla mig till uträknad foderstat och nöja mig med det hon får i sig eller ska jag ge henne så mkt jag kan av det hon tycker är ok för dagen??
Det här blev jättesvamligt men detta är hennes tredje föl och vi har aldrig haft det här problemet förut.
Råd och tips SNÄLLA!!
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Ge henne mindre mat fast fler gånger om dagen det är vad jag skulel göra.
5 kilo kraft lät oerhört mkt i månad 8-9 vad ska hon då har i månad 11 och efter fölningen?? 10 kilo??

Jag skulle nog mer ge krafts foder den som är gjord för märrar med föl. sen skulle jag ge kraft protein då komer du ner en hel del i kraftgivorna fast hästen din får samma värden i sig=)

Höet skulle jag lösa genom att ge lite fast många ggr om dagen. Ex 1,5 kilo på morgonen sen direkt efter att man släpper ut häsarna ge 2 kilo var sedan ge lunch vid 13 en 2 kilo var. sen vid intaget ge 1 kilo och resten över natten.
Prova med att göra som så at du ger lite kraft på morgonen sen efterridningen en del eller om du inte rider bara ta in henne nån gång innan intaget och ge na både lite hö och kraft=)

Så gör jag. Min häst får morgon 2 kilo hö 1 kilo kraft totalt(korn havre och betfor å mineraler är i burken)

Sen kommer jag ut oftast vid 13 och rider sen efter ridningen innan utsläpp får hon äta 0,5 kilo kraft och 1 kilo hö
vid en 11 har hon fått 1 kilo hö i hagen
Vid intaget 18 får hon 1 kilo kraft och 2 kilo hö

Nattningen 4 kilo hö och 1 kilo kraft
hon är i månad 6 bara iof=)
Jag kommer enbart att köpa kraft protein som tillskott till henne sen.
För under sommaren klarar hon sig enbart på betet och får kraftfoder dom dagar jag rider henne=)
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Kan du inte få tag på bättre hö?
Mina äter bara hö + betfor och kli. Det ska de klara sig på hela vägen genom dräktigheten.
Mina får fri tillgång ute i hagen.
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

jag räknar lucerpellets som grovfoder, så då blir det ändå bara 3kg kraft. hon får mat fem gånger om dagen som det är nu men har provat med tre för o se om hon blir hungrig men icke.
Welsh, hösilaget är inte dåligt, kommer inte ihåg exakta värden men proteinet ligger runt 45....har provat med hö men då totalvägrar hon.
Kan tillägga att det är ett fullblod och att hon är pigg o glad och kanon fin i pälsen så hon verkar ju inte må dåligt (än)
Vill mest ha åsikter om det är skdligt att hon byter foder kanske en gång i veckan?
Dessutom vägrar hon (och min andra häst) att äta krafts produkter och det har hon gjort i alla år!
Det finns inte en chans att hon klarar sig på bara bete sen, vare sig med eller utan föl vid sidan. Första året jag hade henne gick hon på bete och fick tre kg gains racing mix för att hålla hullet UTAN att bli riden!
Suck, det är dyrt att ha fullblod...
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Jag skulle nog ha is i magen och hålla mig till 1 foder hela tiden. Minns att mitt halvblod (svårfött) gjorde så i jan-feb när hon var dräktig och skulle ha i maj. Hon fick korn och betfor och åt kanske halva givan........
Har du prövat med melass ovanpå maten?
Äter hon ensilage i hagen ? I såfall pröva att ge mer där ute.
Har ju turen att mina damer (iallafall de flesta) är lättfödda och matglada. De äter utan problem 20kg ensilage per dygn :angel: även de små WM stona på 250 kg :D
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Äter hon inte så äter hon inte och det går inte att tvinga i hästen mat. Det man kan göra är att försöka erbjuda så bra fodermedel man har möjlighet till. Du har testat med olika fodermedel men inte hittat något som avhjälper problemet annat än tillfälligt.

Låt henne peta i sig så mycket hon vill ett tag till, förhoppningsvis kommer hon igång och äter till laktationen.

Vet du vad du har för värden i hösilaget?
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Lyllos dig! Det känns så ovant efter som jag haft henne i sju år och aldrig haft problem med detta förut. (har inte provat melass, men hon gillar inte betfor)
Måste bara fråga om din "gubbe" jobbar på en foderbutik i arninge?? Isåfall pratade jag med honom igår och han tyckte jag skulle köpa en WM av er!
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Det är jätteviktigt att inte stoet ligger på muskelminus när hon börjar ge di för då har du ett spjälstaket efter bara några veckor. Du får ge henne protein och energi i koncentrerad form i tillägg. Soja, olja kanske byta ut en del av strået till lusernhack. Det är mkt protein i det och det tycks inte ta så stor plats i magen.Räkna ut proteinbehovet för månad 10,11 och ge det i överskott. Vet inte hur stor din häst är men kanske ska hon producera 1 kg protein var dag i mjölken i början och det gäller att det finns ngt att ta av.
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Joo, jag vet allt det där men problemet är ju att hon VÄGRAR äta.
Nu ska jag prova "fiber P" som innehåller mynta och är aptitretande, hon älskar allt med mint i så det skulle kunna funka.
 
Sv: Dräktigt sto som inte äter!

Vänta lite så ska jag fråga......japp det var gubben det :D Han sitter brevid och hälsar!
Ibland är världen liten :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 278
Foder & Strö Har funderat lite, ska flytta min häst från lösdrift till stall om en månad mest pga att min häst inte kan gå på fri tillgång på...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: CK
·
Foder & Strö Har nyligen köpt ett sto som beräknas föla sista veckan i maj. Jag tycker hon är för tunn över revbenen och måste försöka få upp hullet...
Svar
4
· Visningar
1 492
Senast: Aston
·
Foder & Strö Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills...
Svar
10
· Visningar
1 432
Senast: roxanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp