Dräktighets Digivnings föletstillägg!

M

MIE83

Jag sitter och läser hästens närningsbehov och utfodring. Jag tycker det är lite rörigt med dom olika kvoterna det står olika på olika sidor. Dräktighet Dräktighets underhållsbehovet av ptotein till det dräktiga stoet är det samma som icke dräktiga stoet. I dräktighetsbehovet rekomenderas vara 12 g smb rp/MJ dubbelt så högt som i underhållsfodret.

underhåll av smältbartråprotein
g smb rp/MJ i foderstaten till det dräktiga och digivande stonet.

Tillägg Mån 8-9 12 G SMB RP/MJ
Tilllägg Mån 10 12
Tillägg Mån 11 12
Digivning 1-3 12
Avvänjing 4 12

G SMBRP/MJ I TOTALFODERSTETEN

Mån 8-9 6,8
Mån 10 7,2
Mån 11 7,2
Digivning 1-3 9 g smb rp/ mj
Avvänjing 4 8,5 g smb rp/ mj

Digivning. Digivning precis som för det dräktiga stoet ändras inte det digivande stoets underhåll av protein. Ett innehåll av 12 g smb rp/ MJ även i digivningstilägget täcker detta efter som även energibehovet för digivning är högt. Digivningstillägget av egergi är i princip lika stort som underhållsbehovt det innebär att den rekomenderade protein innehållet i total foderstaten till digivande ston är 9 g smb rp / MJ om stoet får för lite protein minskar mjölkproduktionenoch fölet växer sämre. DET JAG HAR LÄRT MIG ÄR ATT STOET SKA HA 12 G SMB RP/ MJ FRÅN OCH MED DIGIVNING OM STOET HAR ETT ENERGI BEHOV PÅ 120 MJ VILLA JAG HA DET TILL 120*12=1440=12 G/MJ D et härblev lite rörigt
Tillväxt för fölet! fölets tillväxt
vid 3 mån ålder är rekomendationen 13g/MJ dett är högre än stoets mjölk(ca 11g / MJ) och gäller föl som måste födas upp med annat foder inte kan bli väl anpassat till fölets behov som stomjölk.
Vid 3 Mån 13 g smb rp/MJ
6 Mån 9,5 g smb rp/MJ
12 Mån 7 g smb rp/MJ
18 Mån 6,5 g smb rp/MJ
sid 244 unghästens energi behov MJ/DAG
UNDERHÅLL 6
D räktighetstillägg 12
Digivnings tillägg 12
För växt ålder upp till
3 mån
13,0
3-6 mån
9,5
6-12mån
7
12-18mån
6,5
Jag tycker att det står lite konstigt i boken vad ska man titta på det står ju olika kan någon för klara de här. Det blev lite rörigt, hoppas att du förstår vad jag har skrivit TACK PÅ FÖRHAND MIE 83
 
Det var hemskt rörigt skrivet, men jag TROR att jag är med på vad du frågar efter.

Det ska vara 12gSRP/MJ i TILLÄGGET, men fortfarande 6gSRP/MJ i underhållsbehovet. Totalfoderstatens kvot hamnar då på 8-9 nånstans.
 
så alltså ska de digivande ha 9 g smb rp/ MJ. det här med
och under dräkrigheten från och med mån8 7 g smb rp/MJ
unghästarna då?
förlåt att det blev lite rörlig.
tack för att du tar dig tid
 
Jag undrar bara, hur gör ni under betesperioden när man inte har den blekaste om grovfodret hästen äter? Fortsätter man på samma som före betet eller ger man bara nåt man tror behövs? Själv ger jag nåt jag tror behövs nu :o men det skulle vara kul att veta om man kan räkna ut nåt exakt även undre betet till dräktiga och digivande ston! Hur mycket ger ni andra med högdräktiga ston undre betesperioden samt hur mycket ökar ni när fölet är fött och ska dia eller ökar man inte alls utan håller kvar på samma? :crazy:
 
Man får gå på känsla och öga. Det är olika från sto till sto dessutom. Min var den enda som behövde kraftfoder (av 3) förra sommaren.
 
Jo vi vet vad grovfodret inne håller. men jag satt och läste boken och blev lite förundrad över till lägget till digivande ston och unghästar så man måste väl få fråga...
 
jag sa inte att man inte fick fråga, jag lånade din tråd och ställde en fråga själv ju! hoppas du överlevde :eek:
Du skrev att ni vet vad grovfodret innehåller, då menar du alltså inte betet eller? För visst är de så att folk inte brukar analysera bete? :confused:
 
alltså går man bara på känsa å öga under betet medan vintersäsongen med slaget grovfoder är en helt annan sak och analysen är viktigt då? Vad är skilnaden? Är det att tex hö och hösilage kan ha fruktansvört dåliga värden medan betet överlag är rätt bra? *nyfiken* :confused:
 
Gräset de betar har oftast högre näringsvärde än slaget hö (undantag finns, man får hålla koll ordentligt). Hästarna väljer också ut det gottaste och ratar långt övervuxet gräs som har längre näringsvärde.

Utöver detta är betessäsongen relativt kort, och när man fodrar med hö så är hästen bunden att äta precis det som serveras, den kan inte själv bestämma vilka delar av grovfodret den vill äta. Är höt då lägre i t.ex protein så kan inte hästen kompensera det själv.

Sen måste man ju ha lite koll på vilken sorts bete man släpper hästen på. Består hagen mest av skog är knappast betet tillräckligt för många hästar och digivande ston.

Att analysera beteshagen blir lite jobbigt, eftersom näringen ändras dag för dag...
 
aha det va det jag misstänkte, att en analys på ett bete är svår att få fram ;)
Mina hästar går på en gammal vall och betar, och jag ger dom fri tillgång på hö bredvid så får dom göra som dom vill vad dom äter... :)
 
det ända jag vet är att bonden gödslar åkern. Hästarna är i alla fall runda och fina på hösten...tror inte att folket anlyserar betet :crazy:
 
nej det jag har förstått det som nu då va ju att det är närapå omöjligt å analysera ett bete, och det va de jag undrade från början :D men men, mina är också runda å fina så jag får hoppas DOM överlever också ;) ;) ;)
 
Ja det tror jag också, jag har ingen egen häst utan rider en häst några gånger i veckan, då det är mysigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 702
Senast: Nougat
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp