Dräktig eller ej?

Vlakla

Trådstartare
Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på blodprov ej vara dräktig. Där släppte jag tankar om dräktighet och vi har levt på som vanligt fram tills i torsdags då jag tvättade hennes juver och det kom mjölk ur spenarna. Samt att hon gått upp i vikt i en rasande fart sista veckorna (vilket jag skylt på vårgräset). Nu har jag dock följt upp henne noggranne sista dagarna och har sett att hon sedan igår satt små gula proppar på båda spenarna. Kan ston få mjölk och sätta proppar utan att faktiskt vara dräktiga? Vad tror nu utifrån bara bilder, luras hon eller kan det faktiskt gömma sig någon därinne?

(Veterinär ska kolla henne igen i veckan men tills dess är det skönt att diskutera alla tankar)
 

Bifogade filer

  • 9D79D3E1-0844-4041-8EDD-A2AE1363C93C.png
    9D79D3E1-0844-4041-8EDD-A2AE1363C93C.png
    389,7 KB · Visningar: 266
Ytterligare bilder på sto och juver från igår:
 

Bifogade filer

  • 83908F78-18E7-4C4F-8C21-1C6CA253F391.jpeg
    83908F78-18E7-4C4F-8C21-1C6CA253F391.jpeg
    679,9 KB · Visningar: 265
Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på blodprov ej vara dräktig. Där släppte jag tankar om dräktighet och vi har levt på som vanligt fram tills i torsdags då jag tvättade hennes juver och det kom mjölk ur spenarna. Samt att hon gått upp i vikt i en rasande fart sista veckorna (vilket jag skylt på vårgräset). Nu har jag dock följt upp henne noggranne sista dagarna och har sett att hon sedan igår satt små gula proppar på båda spenarna. Kan ston få mjölk och sätta proppar utan att faktiskt vara dräktiga? Vad tror nu utifrån bara bilder, luras hon eller kan det faktiskt gömma sig någon därinne?

(Veterinär ska kolla henne igen i veckan men tills dess är det skönt att diskutera alla tankar)
Maidensto kan vara luriga. De behöver inte ha ngn spec dräktighetsmage eller ens sätta juver innan de fölar. Omöjligt att svara på ut efter bilderna. Du får vänta på svar från veterinären. Är stoet inte dräktig måste du banta henne för hon är sjukt fet🙈
 
Mitt förra sto kunde ha "häxmjölk" i spenarna ibland. På.våren med spätt gräs och värme mm kunde hon till och med sätta lite juver.
Utan att vara ett dugg dräktig

Ditt sto är i väldigt högt hull, så jag skulle vara ganska rädd för fång dräktig eller ej,och plocka av henne av gräset särskilt om hon gått upp fort.

Håller med andra om att det inte ser dräktigt ut men enda säkra sättet att veta är kolla med vet :)
 
Mitt förra sto kunde ha "häxmjölk" i spenarna ibland. På.våren med spätt gräs och värme mm kunde hon till och med sätta lite juver.
Utan att vara ett dugg dräktig

Ditt sto är i väldigt högt hull, så jag skulle vara ganska rädd för fång dräktig eller ej,och plocka av henne av gräset särskilt om hon gått upp fort.

Håller med andra om att det inte ser dräktigt ut men enda säkra sättet att veta är kolla med vet :)
Tjocka/feta hästar får ju ofta en svullnad framför spenarna som kan misstas som att de börjar sätta juver. Det var fångrisken jag också tänkte på, hästen är ju bullig av fett även på bogarna😳
 
Tjocka/feta hästar får ju ofta en svullnad framför spenarna som kan misstas som att de börjar sätta juver. Det var fångrisken jag också tänkte på, hästen är ju bullig av fett även på bogarna😳
Mmm min satte dock juver i själva juvret, ovanför spenarna. Men ja fettdepåer lägger sig ju gärna vid juver/skap med.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 773
Senast: Egonson_
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 072
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 000
Senast: pews1972
·
M
Avel Har precis köpt ny häst, ett sto som kom hem i lördags. Ikväll när jag borstade henne upptäckte jag att hon börjat fylla juver!! det är...
Svar
2
· Visningar
1 494
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp