Dra tyglarna ur handen

R

rosita

Mitt sto vill hela tiden dra tyglarna ur händerna, hur hanterar man det?
mvhR:confused: :mad:

Sv: Dra tyglarna ur handen

Håll emot lite men dra absolut inte,låt henne gå på istället så hon måste jobba och inte har "tid" att föröska dra tyglanra ur händerna på dig.Funkade utmärkt på min ponny.

Det finns en hjälptygel som kallas för grästygel. Det skall vara väldigt effektiv. Du kan även rycka emot försiktigt när hon drar. Det är oftast en dumhet som de lägger till med. Vet en häst som rycker när yngre ryttare sitter på men vet när en erfaren sitter upp för då rycker den inte.

Du kan köpa ett litet läderhandtag och fästa i sadelns d-ringar, sen när hästen börjar rycka krånglar du in tummar eller lillfingrar i handtaget och håller dem där.

Då kan du lätt hålla kvar om hästen rycker utan att behöva spänna dig eller ta bakåt i tygeln, vilket är väldigt svårt att undvika om man inte har något att hålla i.

Har löst alla sådana problem åt mig iaf!

Har stött på detta själv och det brukar funka när man håller emot lite i tyglarna och samtidigt driver på hästen. Då slutade hon efter ett tag och nu gör hon det inte alls längre!
I värsta fall får du kanske testa nån lämplig hjälptygel!

Lägg händerna på halsen/manken så att de blir alldeles stilla och hästen känner att hon drar mot ett fast motstånd, och att hon drar "mot sig själv". Driv lätt precis efter att hon ryckt till, för att få henne att kliva fram lite bättre mot bettet och mjukna. Fundera också på om du har rimlig tygellängd, elelr om du försöker få henne att gå i en kortare form än vad hon klarar.

Tack för alla goda råd..............
Ni är pärlor............................

mvhR

eftersom det är en olat som hästen lägger till med så brukar jag en gång ta tag ordentligt sen gör de inte dte igen..

Hästen gjorde så förut, då tryckte jag bara till med skänkeln ordentligt och sedan gjorde en ny halt, sedan fortsatte jag tills hon stod stilla med skallen

Hade en häst som gjorde så, och ju mer man bråkade och höll emot o drev o så, ju surare blev hon och ryckte bara hårdare. Jag gjorde då så att när jag kände att hon skulle rycka så var jag snabb med att länga tygeln så att hon inte hade något att rycka i. Efter ett tag glömde hon bort det och ryckte inte mer. Men detta förutsätter ju att man vet när hästen kommer att rycka.

PrinceFair skrev:
håll emot med stilla hand och DRIV!

Som sagt, knacka till med skänkeln.

Såvida det inte är en unghäst, unghästar gör så när de får dålig balans, så du inte börjar korrigera något som hästen inte kan hjälpa.

En hjälp kan vara gummityglar, så hästen inte lyckas i sitt överraskningsmoment, och tyglarna glider en ur händerna. Och som de andra har skrivit, var mycket uppmärksam och beredd första gångerna, och blixtsnabbt läng tygeln en bit när hästen "dyker ner", så den nästan tappar balansen + driv i samma moment, så blir detta ganska ointressant för hästen i förlängningen.
Använd gärna rösten som förstärkning och tillsägelse.

Red en häst för ett tag sedan som gjorde så. Jag la bara tyglarna i brygga över manken höll stadigt utan att dra mot och drev på lite extra. Han slutade med det efter andra ridpasset.

min förra dressyrtränare hjälpte mej med det. hon sa att jag bara skulle hålla i sadeln så att jag inte åkte framåt när hon försökte dra tyglarna ur händerna. när hon kom på att det inte gick så börja hon backa och då fick hon göra det till hon tröttna. sen gick hon framåt när inte det var roligt. madamen har slutat med dom dumheterna nu i stort sett, det är ytterst sällan hon gör det.

kanske kan vara nått?

när min polla gör så brukar jag hålla imot lite och driva fram sen när jag känner att hon slutar dra ger jag eftergift.. vet dock inte hur stark din häst nu är :smirk:

Jag har en häst som ibland drar tygel, men bara när hon är ur-form och har besvär.

Har du kollat om hästen har spänningar i nacken, käken eller andra obalanser i munnen?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama