Dra på lakan.

pepp

Trådstartare
När man köper dra på lakan, ska man köpa exakt den storleken som madrassen är, eller nån storlek mindre för att det ska bli riktigt utsträckt?

Emma

Sv: Dra på lakan.

Hur dra-på-lakanet passar tror jag beror på hur tjock bäddmadrass man har. Min säng är 120 cm och bäddmadrassen är IKEA Tuvebo som är nästan 10 cm tjock. Till den passar det perfekt med IKEA:s 120-lakan. Jag gissar på att 140 cm blir för litet om du försöker ha det till en bäddmadrass som är 160 cm. Undrar också hur du gör när du bäddar egentligen? Jag drar in lakanet under bäddmadrassen och försöker inte trä in resårbotten i det också.;)

Jag köpte 160 till 160sängen men jag tycker inte att det sträcks, bäddmadrassen är ca 10 cm.

Jag köper alltid till samma storlek som sängen är. Vi har en 120-säng och en 140-säng i vårt hem. 120-lakanen har inte en chans att passa på 140-sängen. Och sätter man 140-lakanen på 120-sängen blir det inte dra på lakan längre utan lakan man får vika in under bäddmadrassen.

Jag bäddade först som vanligt, viker in lakanet under bäddmadrassen, men det blev alldeles för stort då, veckigt och ja, inte alls bra. Så det enda som funkade var att dra ner det över hela sängen!

Hm, får se om jag beställer, anledningen till att jag vill ha såna, är för att lakanet ska vara sträckt hela tiden, hatar när det blir skrynkligt! :o

Ni som köpt dra-på-lakan som ni tycker är för stora. Vart har ni köpt ifrån? Jag har bara IKEAs dra-på-lakan än så länge då vi inte haft sängen sådär jättelänge och vi köpte 4-5 st lakan när vi köpte sängen.

Jag har köpt två olika sorter från IKEA.
Samma bredd på båda men olika modell.
Den ena sorten sitter perfekt, men den som har skönast kvalitet är för stor och rynkar sig. :(

Har nu haft följande kommunikation med IKEA:

H: jag har köpt gäspa dra-på lakan i bredd 160, men det är för stort för min säng som är 160. varför?

IKEA: Gäspa Dra-på-lakan med resår passar madrasskombinationer i samma storlek och max. 25 cm höjd. Den ska dra runt hela resårmadrassen.

H: alltså inte bara runt bäddmadrassen??? jag har en sängkappa på min resårbotten, så runt den kan jag inte dra ett lakan..

IKEA: Man kan dra det bara runt bäddmadrassen men då kommer det vara något stort.

H: mao kan jag inte använda dem. synd - för de var dyra och av väldigt skön kvalitet.

IKEA: Om du anser det var för stort är det dessvärre så.

Happ - bara att slänga då! :(

Det är väl ingen som vill ha någon annans använda lakan.
Och jag HAR resårbotten, men på den har jag en kappa som jag ju vill ska synas.

*Kl*

Jag har köpt på IKEA ffa, och de är djävulskt stora. Jag har 2 bäddmadrasser, så totalt 15 cm högt. 120-säng och dra på lakan i 120, men de blir alldeles för stora, så jag får vika in och stoppa in och hålla på som med ett vanligt lakan ändå.

Däremot kan hunden inte dra ihop det - hence att jag har dra på övht, så de fyller ju sitt syfte, men jag skulle vilja de satt mer spänt. Provade köpa ett mindre men det blev FÖR litet.

Vad heter den andra mindre då? Jag måste också ha fått gäspa..

Det finns Vila, Dvala och IKEA 365+ också. Men produktbeskrivningen på alla är samma sak:
Dra-på-lakan med resår; passar madrasskombinationer i samma storlek och max. 25 cm höjd.

Så står det på alla tre i beskrivningen.

Jag tror att vi bara har Vila, möjligtvis har vi ett IKEA 365+ också. Vår bäddmadrass är 5-7 cm tjock kanske och vi köper alltid 140 cm lakan då vi har en 140 cm säng. Lakanen passar perfekt! Det som är synd med IKEA är att de bara har dra på lakan i 140 cm i vitt eller off white.

Jag tror att det förr fanns att välja mellan 10 cm hörn och 25 cm hörn, så den som passar är en lite äldre modell med 10 cm hörn. Tyvärr är den av en inte lika skön kvalitet som Gäspa (som jag verkligen gillar).

Nu har jag beställt ett dra-på-lakan från ELLOS, få se om det sitter bättre.

Liknande trådar

Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
598
Senast: Jfrelin
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: Luzzan
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
743
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar