Double CC....

Mustang

Trådstartare
Skräp, "budget" eller kvalitét? (ja, kvalitét i klass med Rocking R då, inte Pullman-klass)

Aldrig varit i kontakt med märket tidigare och bara sett den på bild.
Ingen idé att åka och kolla om det inte är schysst...

Sv: Double CC....

jättebra kvalitét för hobbyryttaren. inga tävlings-spetsade modeller, utan perfekt för allround-träning.

Hej:D
Hurdå menar du? Om man tävlar lite olika grenar på inte de högsta nivåerna, passar den då? Eller är det en ren hobbysadel och varför isåfall?:) *Nyfiken*

.

Double CC har både billiga sadlar och lite dyrare varianter för tävling.Jag hade en budget variant, Double CC Trail Apache, och den var helt underbar att rida i. Bra bom men lite sämre (tunnare) läder. Sköter man den håller den utseendet mycket bra;) Suverän träningssadel!

Jag en Double CC Trail Rider som jag är jättenöjd med, riktigt bra läderkvalité, vad jag tycker i alla fall. Använder min i "ur och skur" ;) har den både när jag tränar, tävlar och skuttar rund i skog och mark.
Vill bara påpeka en sak: När det gäller WRAS-tävlingar bedöms inte sadeln när det gäller silver och annan utsmyckning, då får inte mer poäng om du har en sadel med mer silver ch krams än vad en person får utan något silver alls. Så länge sadeln är välskött och ser fräch ut så är det okej! Vet dock inte hur det är på AQHA-shower.

Har ju varit jättenöjd med min Double CC sadel, det enda jag inte är helt nöjd med är läderkvalitén, den får lätt skavmärken och så, i övrigt har den varit urgo att rida i. Får se om den passar på min quarterdam också... Just nu har jag en fullt ridbar sadel, men ingen ridbar häst... Dilemma! :rofl: Hoppas att det blir ändring på det till våren då lillfia ska ridas in./Countrystyle

Jag har en Double CC classic reiner. Tydligen har jag en sort som inte görs längre med lite tjockare läder eller hur det nu var. Jag är i alla fall helnöjd med den.

Red i den hos min förra instruktör och tänkte för mig själv att den här sadeln skulle jag kunna tänka mig att köpa. Sen av en händelse får jag se en annons på just den sadeln. Gissa om jag slog till och köpte den. Den är super skön!

Varför anser du att de inte är riktigt bra tävlingssadlar (iaf på lite högre nivå)? Pga kvaliteten eller för att de inte har den där sista finessen?

/B-B som inte har stor erfarenhet av vare sig W-sadlar eller tävling! :)

För att det, iaf enligt grossisten men det kan ha ändrats sen jag pratade med honom om det, inte finns så nischade sadelmodeller inom märket. De är mer allround-modell med lite olika karaktärer och materialstandard, än utstuderade tävlingssadlar för pleasure, reining etc.

Ja då hänger det en hemma i sadelkammaren...
Har haft svårt då hästen är breeed...

Den här sadeln var specialbygd och MYCKET bred... Och den låg som en dröm...
Men som ni säger, inget speciellt i utsmyckningsväg, men hel och ren och snygg men enkel... Så jag är ganska säker att sadeljungeln är genomtraskad för den här gången... *suckar nöjt*

FullSize_4155763_47CCreinsida.JPG

Som ett tillägg till de övriga kommentarerna: Jag provade ett par Double C sadlar till hästen i våras och de hade väldigt bra läderkvalitet båda två och låg bra på min breeeda häst, men de var riktigt stenhårda att sitta i. (så jag avstod köp)

Jag har nyligen köpt mig en Double C Trail classic till min häst och tycker det är bra har flera i klubben som rider och tävlar mycket i denna typ av sadel och tycker det är bra.
Hade en Rocking R walking horse innan jag köpte denna Double C och tycker att man sitter bättre i DC sadeln. Men ingen kan tala om vad man ska ha för sadel utan åk till en sadel provare och pröva olika sadlar den ska ju passa både dig och din häst samt det enda mål man har.

I trail/Ranch trail t.ex. bedöms en bra arbetssadel högre framför en fin sadel med en massa silver på.
Men ska du rida mer pleasure så är en sadel med silver ett bättre allternativ bedömningsmässigt.
Sen beror det ju på vilken nivå man rider på.
Själv rider jag så gott som dagligen och tävlar på C-nivå och tycker DC passar mina behov perfekt.

Lycka till!!

*gräver upp en lite äldre tråd*

Jag har fått nys om en double c som möjligen skulle kunna passa min häst (trailsadel). Vad tror ni om en sådan sadel till lättare distans, 5 och 8 mil? Jag tävlar främst distans eftersom jag är en liten feg fjant som inte vill stå själv i blickfånget. Dessutom är det ju så kul! Men jag rider western...

jag har en double c trail raider apache .Jag tycker den e bra dessutom e d gjord för breda bogar så den går ut rejält över bogarna.Dessutom e den inte tung den e lätt så d e inga problem o hiva upp den .Jag har även en Longhorn reiner o den e så tung(dubbelt så tung) att man blir så j-la klumpig när man ska lägga på den o jag e inte vek i armarna ...man ska inte ha ont nånstans, så ett stort plus e vikten på den double c.den e hanterbar..

Senast ändrad:

Jag har nyligen köpt en bra begagnad Double CC Nevada Fancy sadel. Jag provade några olika sadlar på min breda, korta häst och denna låg helt klart bäst. Och så tycker jag att den är väldigt snygg.. Läderkvaliteten är helt okej, lädret är relativt tjockt, mjukt och välvårdat, men får nog lätt rispor. Men det är inte alls slitet eller så. Jag är jättenöjd med min sadel.

Kul att höra! Vet ni om den är väldigt rak eller passar den en något överbyggd häst som kräver en lite mer svängd bom?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka