Dottern ska börja tävla - vad tänka på???

Sv: Dottern ska börja tävla - vad tänka på???

Kan du utveckla vad som ska göras veckan före? Är det kanske storrengöring av häst och utrustning du menar? :confused:

Listor är som sagt ett måste! ;)

MVH

Cathrine

Jag hade allt på lista; vad som ska packas. Ex;
Täcken, schabrak, lindor packades på torsdagen.
Ponnyn tvättas på fredagen. Sadel, träns osv. packas. Putsa träns, stövlar o sadel.
Lördag = tävling. T.ex =)
Listor på vad som ska med så man kan bocka av.
Jag har speciella scheman för hur jag rider, vad jag tränar på osv. veckan innan tävling.
Förstår du då? :)

break_a_leg skrev:
Man får ha "läsare" av programmen iaf på lokal nivå (tror att det gäller regional också). Tänk på att det kommer ett nytt TR 2005, vissa saker kan ändras, skaffa dig TR och håll dig uppdaterad!
vad är en läsare :confused:

Man får ha en person vid sidan av banan som läser upp programmet medan du rider. Det är ett fåtal som vet att man faktiskt får ha det, och jag har aldrig sett någon göra det. Men jag vet att de finns de som läser för sina barn.

Är det bara på ponny-tävlingar?
Man kan ju vara "barn" och tävla häst också.. Jaja, jag vet att det inte är vanligt..
Men vad förvånad jag blev, jag trodde inte man fick ha det!

I TR 2004 mom 204; Ryttare har rätt att viid lokal eller regional tävling använda egen medförd programläsare.

Alltså, nu är jag en idiot och är trög och måste alltid fråga sjutusen gånger! På HÄST med? Men Varför ser man ingen göra det? Har alla bra minne eller?! :p

Antagligen har ingen tänkt på det. Sen är det ju faktiskt lättare att få flyt i programmet om man kan det utantill!
(Det kan ju åxå vara lite pinsamt med läsare...)

Glöm inte hästpasset som behövs detta år!

Jo just, tänkte inte så långt! Kan ju vara bra för de med jättedåligt minne kanske..

Det gäller för häst också. Men inte ens min 9-åring vill ha mig som läsare, fastän jag tror att det kunde vara bra. Kommer detta att finnas kvar i år, och ifall hon kliver upp på regional nivå så kommer jag nog att läsa, vare sig hon vill eller inte.

Dotterna har inte grönt kort. Enligt vad jag kan utläsa på ridsports hemsida är det inte aktuellt förrän det året hon fyller 12?

MVH

Cathrine

Shit också - måste fixa pass!!! :crazy:

MVH

Cathrine

Jaha, då har det blivit ändrat isånnafall.
Vi måste ha grönt kort på de som tävlar på våra klubbtävlingar, och de är inte gamla.
Jag tog mitt gröna kort när jag va 7. Och det var för att jag skulle kunna tävla..
Men står det så på sidan så är det säkert rätt, men jag tycker ändå att man ska ta grönt kort så man vet vad det handlar om..

Fast bara för att man har det så betyder det inte att alla gör rätt, har sett mycket på våra tävlingar.. Folk som lastar ur i grimma osv. Fast det står outryckligen att man INTE får det. .. Fast detta var inte riktat till dig, utan allmänt!!

Jag trodde att ALLA skulle ha pass innan 2005s UTGÅNG. Men jag kan ju ha fel, har inte läst på så mkt, vet dock att pållen här hemma som tävlar inte har pass än.

Hittade en länk, jag hade rätt. Tror jag! :angel:
Hästpass

Senast ändrad:

Grönt Kort

Nu såg jag det efter en del klickande..
Då måste det blivit ändrat eftersom Jag skrev upp vid sisådär 7-8års åldern.

Senast ändrad:

Från det år man fyller 13 får man ta det gröna kortet - ändrat 2000. Tror att åldern höjts i och med att man ska avlägga en praktisk del också. :smirk:

PASSET behövs alltså inte förrän vid utgången av 2005 - är det rätt tolkat? :confused:

MVH

Cathrine :)

Min 9-åring tävlar, och det är bara jag som har grönt kort. Det du har läst stämmer. Pass ska ni ha skaffat under 2005, det skaffar du genom ponnyns rasförening. Detta behöver du inte ha med dig på tävling (förutom om du har har vaccinationerna uppskrivna i passet).

Nu finns TR Dressyr för 2005 att köpa på förbundets hemsida också, kostar 120 kr. Det har också kommit några nya ponnyprogram. Har du ingen programbok så finns det också att beställa hos förbundet.

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
Tänk också på att ha realistiska mål, gärna något lägre, alltså något som hon med all sannolikhet kommer att klara, så att hon blir nöjd och får en postiv upplevelse!!! :)

Det kommer säkert gå bra!
bra tips! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Tävling Jag har haft ett tävlingsuppehåll på lite drygt sex år, egentligen ända sen jag slutade rida ponny. Min sista säsong var 2007, och jag...
Svar
1
· Visningar
1 934
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka