Dosering gurkmeja?

Sv: Dosering gurkmeja?

Vad är skälet till att du vill ge hästen gurkmeja?
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Jag funderar på om det kan vara bra att ge tillsammans med glucosamin då hästen har en ledinflammation. Men jag vill i så fall veta att jag doserar rätt.
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Iddefixen skrev:
Jag funderar på om det kan vara bra att ge tillsammans med glucosamin då hästen har en ledinflammation. Men jag vill i så fall veta att jag doserar rätt.


Jag ger endast gurkmeja och ca 1/2 dl per dag. Om det är större häst så ger jag 1dl.

Jag tycker att det fungerar väldigt bra och jag har provat de mesta glucosamin preparat och inte märkt speciellt stor skillnad.
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Jag ger endast gurkmeja, fast jag ger 1msk per dag....

Men det är för att hjälpa knäppningar i leder, inte ledinflammation!!!
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Det vet jag....
Hästen är behandlad. Men om lederna smörjs lite mer så kanske det kan spara hästen. Och hjälpa den att hålla sig fräsch.
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Åhhh uttryckte mig lite klantigt.

Ville bara klargöra att jag ger så lite eftersom det är mer i förebyggande än botande. Har man haft problem behöver man nog ge mer...

Ursäkta! :o
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Är det vanlig kryddhylle gurkmeja eller?

mvhR :bump:
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Ja det gör jag. Han knäpper fortfarande lite, men inte alls så som det var förut. Nu knäpper han första steget sedan inget mer. Förut kunde han knäppa minuter...
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Som jag förstod det så är kryddhylle gurkmeja inte lika stark som den som jag ger. Tittar man på den så ser man skillnad i färg, smar och doft. Den jag har i stallet är mycket mer.

Plus att 2kg hink med gurkmeja blir mycket billigare!!!
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Jag gav min häst ca 1dl under 1 månads tid därefter trappade jag succesivt ner och ger nu 1msk om dagen o det får han alltid! ( han har/har haft krosskador i ledbrosket)
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Vilken gurkmeja ger du? Jag köper från örtagård och det är således ren gurkmeja
 
Sv: Dosering gurkmeja?

Det finns inget exakt doseringsalternativ till just gurkmeja. Du får prova dig fram. Istället för att ge mycket på en gång borde du börja smått och därefter öka på tills du uppnår det resultat du strävar efter. En gång har jag gett gurkmeja, till gammelhästen på 500 kg, till henne räckte det med 1 krm/dag. Så det är ju helt individuellt hur mycket varje enskild individ är i behov av. Men ang ledinflammationen, är inflammationen hävd eller är det fortfarande inflammation ? Gurkmeja har ju antiinflammatoriska egenskaper, MEN den har inga blodcirkulationsfrämjande egenskaper. Du kan använda vilken gurkmeja som helst...även den i kryddhyllan på matvaruaffären.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
942
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp