Dosering av salt

smedsussie

Trådstartare
Mitt islandssto har börjat okynnesäta av sin saltsten. Därför har jag plockat bort den och tänker ge henne salt bland krubbskramlet.

Men hur mycket ska jag lägga i krubban? Hon rids inte längre då hon har kommit upp i åren så hon arbetas inte så hon blir svettig. Hon går som sällskap till ett annat sto.

Tacksam för svar!

underhållsbehovet för en 500kg häst är 28g salt/dygn (vilket är ca 22ml fint salt, eller 28ml grovt salt).

Observera att vissa mineralfoder (och även kraftfoder) innehåller salt.

Dock är det svårt att överdosera salt, då överskottet kissas ut (så länge hästen har tillgång till vatten).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 989
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka