Dosering av salt

smedsussie

Trådstartare
Mitt islandssto har börjat okynnesäta av sin saltsten. Därför har jag plockat bort den och tänker ge henne salt bland krubbskramlet.

Men hur mycket ska jag lägga i krubban? Hon rids inte längre då hon har kommit upp i åren så hon arbetas inte så hon blir svettig. Hon går som sällskap till ett annat sto.

Tacksam för svar!
 
underhållsbehovet för en 500kg häst är 28g salt/dygn (vilket är ca 22ml fint salt, eller 28ml grovt salt).

Observera att vissa mineralfoder (och även kraftfoder) innehåller salt.

Dock är det svårt att överdosera salt, då överskottet kissas ut (så länge hästen har tillgång till vatten).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 155
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 704
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp