Do's & don'ts vid dressyrträning av travhäst

Sandra78

Trådstartare
Jag hjälper två tjejer med lite dressyrträning, ridning alltså. Den ena rider en aktiv travhäst som är riden rakt fram men absolut inte skolad. Så nivån är än så länge start och stopp, skillnaden mellan att svänga och ställa.
Nu undrar jag, finns det något som är rent av olämpligt att göra med tanke på att hästen i huvudsak ändå ska användas till trav? Rörelser som kan strula till det sen framför vagn?
Finns det något ni tycker att era hästar har haft stor nytta av att träna på i ridningen?
Tanken med att hästen ridtränas är främst att ryttaren ska få lite bättre kontroll, men förhoppningen är även att hästen ska bygga lite mer muskler och hållas mjuk och smidig genom att den får böja på sig.

Sv: Do's & don'ts vid dressyrträning av travhäst

Jag brukar undvika att fatta galopp på volt eller galoppera ut ur volten med mina. Det känns rätt dumt att chansa med en sån sak.

Det kan nog vara vettigt! Nu tror jag att galopp på ridbana ligger långt bort för detta ekipage, men bra att ha i bakhuvudet.
Tänkte på en annan sak, hur är det med nedsittning i trav? När de har kommit såpass långt att det är möjligt vill säga, än så länge är varken takt eller tempo särskilt jämnt. Ryttaren är liten och följsam men inte jätterutinerad själv då även hon kommer från travet :)

Det beror på tycker jag, jag har nåt fel på mina muskler så jag klarar inte riktigt att rida på rätt sittben så jag brukar försöka komma ner så fort som går. Min ena har jätteproblem med mig när jag rider lätt men när jag sitter ner har hon mycket lättare.
Men hästen måste ha hittat balansen innan det ens är att tänka på nedsittning - tycker jag.

När jag har ridit mina passhästar (i proffsträning) så har det varit mycket fokus på lydnad. Typ trav-skritt-trav-halt-skritt-galopp-trav-skritt-halt osv.. I form så gott dom klarar av, och så lite hand som möjligt främst sits/vikt och rösthjälper. Blir känsliga och lyhörda hästar utav det. Böja & ställa. Rider ni på volt så är det kanon att ställa både in och ut. Variation... :)

Bara dom förstår vad man vill så är det inga dåliga hästar att sitta och "nöta" finlir/dressyr på. Är alltid noga med att jobba dom i så varierat tempo som möjligt, korta ett par steg, och sen låta "flyta på" ett par steg. Innan dom är helt med på noterna och vana vid ridningen så har det fungerat bäst att alltid variera.. Känns som dom lätt blir uttråkade att rida 17 varv kort trav.. Sen tycker dom oftast att det är rätt svårt med samling i början också :)

Jag har jättesvårt för att nöja mig med att bara sitta och åka med på hästryggen så vart jag än rider ser jag till att jobba hästen i form och i en hastighet som känns som om man bygger upp och verkligen jobbar hästen. Ingen slängtrav inte.. :) Sitter väl kvar från min ridhäst tid.. :angel:

Dom gånger jag har haft tillgång till att rida dem på volt så har jag aldrig satt några gränser utan både travat och galopperat. En som var lite längre kommen i ridningen red jag kort galopp på en 8a och bytte galopp på diagonalen.. Han var väldigt ridbar ;)

Mina hästar har som sagt varit i startskick hela tiden och aldrig gjort bort sig i lopp av någon anledning som gått att länka direkt till ridningen. Tycker dom håller isär galopp & trav bra. Många av våra hästar varvar dessutom vanliga snabbjobben med galoppintervaller utan att göra bort sig på ovalerna sedan :)

Så.. summan av det hela..
Jag personligen ser inga "don'ts" när ni ridtränar hästarna.

Tack för svaren!

Det som gör att jag blir lite extra försiktig är att även ryttaren är orutinerad. Ambitiös med bra känsla och balans, men inte en särskilt van ryttare. Tyvärr är jag själv lite för gravid för att sätta mig upp och känna på en så grön häst just nu, så jag vet inte riktigt vilka begränsningar som är hästens och vilka som är ryttarens.

Hittills har vi jobbat med övergångar skritt-trav, skritt-halt och även lite försiktigt med trav-halt. Ledande och ställande tygeltag. Vi har börjat introducera "flytta bakdelen" och "flytta framdelen" i form av ämnen till fram- och bakdelsvändning.

Den största utmaningen är att hitta balans både i tempot, nu blir det gärna några steg gas och några steg broms, och att hästen ska kunna bära upp ryttaren på ett bättre sätt, att trava rakt fram utan stöd av staketet är fortfarande något som kräver koncentration.
Hästen ifråga är känslig både att köra och rida, man får inte pressa henne. Men oerhört ambitiös, positiv och lättlärd!

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama