T
Tind
Vi var ute på min och hästens andra dressyrtävling igår. Hemma är han jättemjuk och fin och svarar bra för skänkel både frammåtdrivande och sidoförflyttande. Men på tävling stänger han liksom in sig, svarar inte på framåtdrivande men han gör det jag ber han i övrigt, fattar galopp när jag ber han och travar när jag ber han. Men detta med att han inte går frammår och svarar för den framåtdrivande skänklen gör ju att allt fallerar, jag kan inte rida ihop han och han blir tung och låst. Eftersom han inte beter sig på detta sättet hemma så är det ju inget som vi kan öva på hemma. Vet att problemet säkert sitter hos mig som ryttare, men jag kan ärligt säga att jag inte är det minsta nervös när vi ska iväg. Han blir så att han stänger in sig och det går knappt att kontakta han.
Ni som har haft liknade problem, hur har ni gjort? Ska givetvis rådfråga med min tränare.
Jag tänkte att jag skulle rida han mer utan spö, kanske har gjort det för mkt? Fortsätta tävla för att vi båda ska få rutin. Öva mkt övergångar och tempoväxlingar utan ridspö. Mer tips?
Ni som har haft liknade problem, hur har ni gjort? Ska givetvis rådfråga med min tränare.
Jag tänkte att jag skulle rida han mer utan spö, kanske har gjort det för mkt? Fortsätta tävla för att vi båda ska få rutin. Öva mkt övergångar och tempoväxlingar utan ridspö. Mer tips?