Doppresent? Tips?

Skugga

Trådstartare
Jag har blivit bjuden på barndop för första gången i mitt liv! :bump:

Nu, den stora frågan: vad köper jag för present? Föremålet för dopningen ( ;) ) är en liten kille som föddes i vintras. Mamman är en barndomskompis som jag har sporadisk kontakt med, för vi bor väldigt långt ifrån varanda. Jag vet alltså inget så där speciellt som hon vill ha eller behöver. Det är första barnet i min bekantskapskrets, så har verkligen noll referenser! Jag är dessutom student och har inte så mycket pengar.

Såå - vad ger man bort? Vad är det bästa ni har fått, och vad ska jag absolut inte köpa?
Alla tips tas tacksamt emot; jag så lost man kan bli!

Sv: Doppresent? Tips?

i utvalda baraffärer och i guldsmedsbutiker finns det juh "typiska traditionella" dopgrejer såsom sparbössor, skedar och annat, både lite billigare och dyrare, jag personligen tycker att dess saker är ganska tråkiga om man får för mycket av om..man måste inte ge bort såna saker utann egentligen kan det vara vad som helst, allt från ett gosedjur, första matsetet, någon fin tavla till barnrummet eller dyl, nåt med mer nytta..det är egentligen bara din egen fantasi som sätter gränserna! lycka till!!

i utvalda baraffärer och i guldsmedsbutiker finns det juh "typiska traditionella" dopgrejer såsom sparbössor, skedar och annat, både lite billigare och dyrare, jag personligen tycker att dess saker är ganska tråkiga om man får för mycket av om..man måste inte ge bort såna saker utann egentligen kan det vara vad som helst, allt från ett gosedjur, första matsetet, någon fin tavla till barnrummet eller dyl, nåt med mer nytta..det är egentligen bara din egen fantasi som sätter gränserna! lycka till!!

barnaffär ska det givetvis stå!

En eller ett par klassiska barnböcker kanske? (Eller vilken barnbok som helst)
När vi döpte vår son så fick vi lite böcker och det har varit väldigt användbart. Vi fick bla. Hattstugan, Petter och hans fyra getter och de kan vi utantill :)
Skriv gärna till **** på dopdagen från ***** på insidan av pärmen så kommer man ihåg vem det var ifrån.

En fin sagobok tycker jag är ganska trevligt.

(Vid ett dop som vi var på nyligen hade föräldrarna önskat bidrag till en cykelkärra. Det kändes rätt vettigt, en grej som man vet att de kommer att använda i många år.)

Vi ska på dop på lördag och har köpt en bärbuske :) Den kostade 129:- så det kändes som lagom med pengar, samtidigt som det är något som de kommer att få glädje av länge :) Det funkar ju bara om familjen har trädgård förstås.

åhh det finns juh dom barnkammarböckerna!!! vet inte vilken som är den för dom allra minsta!! sen kan man juh samla vida´re sen!! dom böckerna vill jag ha!!

Ja, de där silvergrejerna i affären känns ju lite... oänvändbara. :p Och smycken känns ju som om det går bort eftersom det är en grabb. Och innan någon lynchar mig för detta statement: Själv bryr jag mig inte, men jag tror modern gör... ;)

Jag har gett dem böcker tidigare; ni tror inte det blir tjatigt? (Fast själv är jag ju bokoman - klart man inte kan ha för många böcker!)

Eller?

Jag brukar ge ett finare gosedjur, t ex en Bukowski-nalle, i doppresent. De brukar vara mycket uppskattade och jag hoppas att min son får något liknande i doppresent.

Och för mej är nallar helt värdelösa.... Förutom om personen möjligtvis hade sytt den själv.

Sagoböcker är också mitt tips, finns jättefina samlingsverk. Jag har ett jättesött halsband till min son med en silver/blå traktor på, han älskar det. Andra silvermojänger så som sparbössor och sånt är verkligen inte min grej....

Och för mej är nallar helt värdelösa.... Förutom om personen möjligtvis hade sytt den själv.

Sagoböcker är också mitt tips, finns jättefina samlingsverk. Jag har ett jättesött halsband till min son med en silver/blå traktor på, han älskar det. Andra silvermojänger så som sparbössor och sånt är verkligen inte min grej....

Ja, man tycker ju olika... jag har varit på dop där barnet har fått 5 ex av samma sagobok - inte så kul kanske.

Nä det är inte så kul det heller. Å andra sidan har man nytta av en bok, en nalle sitter på en hylla och samlar damm. Enligt mej alltså ;)

Jag har fått jättefina böcker till mina pojkar, bla Grimms samlade verk, Beskows sagor, skattkammarböcker mm. Och två födelsedagståg. De är lite kul också. Eller varför inte en guldtacka?

När vår dotter döptes fick hon böcker, smycken i både guld och silver, böcker, en fotoram med plats för bilder från nyfödd, 3 mån, 6 mån, 9 mån och ett år, sparbössa och en hemmastickad kofta.
Allting jättefint och uppskattat, böckerna har vi kikat i någon gång men de är nog lite för tjocka än men när hon börjar närma sig året blir de nog toppen, ramen har vi börjat fylla, sparbössan likaså. Men än så länge, det som kommit till mest användning är koftan, som både är superfin och så är den ju gjord bara för henne.

Så kan du sy/sticka så uppskattas alltid personliga saker. När hon föddes fick hon en stickad filt av samma person som stickat koftan, den används så gott som varje dag! Ett lapptäcke skulle jag bli jätteglad om hon fick (har faktiskt funderat på om jag skulle ge mig på och sy ett själv).
Nu kanske inte du har tillgång såna bilder men en kompis son fick en personlig pekbok med bilder på föräldrar, husdjur, tror det var någon bild på deras lokala affär, deras bil osv. Också en kul idé!

Kusinen fick en sagobok och en hockey-tröja av oss när han döptes (eftersom vår kommun är den enda av släktingarnas som har ett elitserie-lag, haha!).

Bor de så att de har egen trädgård och kanske bor kvar tills barnet blir stort så hade ett fruktträd kunnat vara spännande, eller något annat i den stilen. Sagoböcker med fina bilder är ju kanon, gärna som även passar när barnet är lite större.. Kanske något personligt handgjort. Om nalle så en speciell nalle, som av någon anledning är unik av riktigt bra kvalitet, ingen från leksaksaffären som bara blandas ihop med alla anrda leksaker barnet har. Kanske något smycke man kan ha hela livet. Själv hoppas jag inte at vi får för många silverfärgade ramar och silverfärgade sparbössor när vårt barn ska döpas (om vi kommer så långt, barnet är inte ute än). Men smaken är ju så olika, det finns säkert de som tycker att de är jättefina!

Nä det är inte så kul det heller. Å andra sidan har man nytta av en bok, en nalle sitter på en hylla och samlar damm. Enligt mej alltså ;)

Jag har fått jättefina böcker till mina pojkar, bla Grimms samlade verk, Beskows sagor, skattkammarböcker mm. Och två födelsedagståg. De är lite kul också. Eller varför inte en guldtacka?

Nä, inte sitta på en hylla - det ska ju bli bästa gosenallen som barnet sover med i flera år. ;)

Det där med bärbuske eller träd var ju jättesmart - men de bor tyvärr i en lägenhet ännu. Ska skriva upp det om det blir fler dop nån gång!

Vad tror ni om nån fin leksak, typ ekologisk träleksak? Fast pojken drunknar visst redan i grejer, så det kanske inte är så uppskattat.

Ja, det är ju det där med att köpa samma - man vill ju helst vara själv... Jag var inne i bokhandeln igår, och jisses, vad mycket sagoböcker de hade (stor bokhandel...)! Fanss mängder med fint, så det blir kanske en sagobok i alla fal...

Får väl göra det till min grej - bok-tanten! :p

Sy eller sticka kan jag tyvärr inte och hinner nog inte lära mig innan dopet heller... ;) Men en köpt lite finare typ yllefilt då? Kan det var nåt att ha?

Jag åker till vår lokala lilla glasblåseri och köper ett "glasägg" och graverat: Till minne av dopdagen + namn när jag ska på dop.
201.jpg

Tycker de är så himla vackra och som förälder kan man ju ha det framme var man vill, eller bara spara. Min dotter fick en lite större handblåst napp med sitt namn från oss.
Tycker även det är fint att ge något handgjort från lilla "byn"

Såg på dera ssida att de börjat göra en ljusstake till doppresent. Min dotter har bara nappen och mkt större.
228.jpg

Ylle är väl inte så jättepraktiskt, mina filtar är i alla fall tvättade väldigt ofta...

Jag sydde ett jätteenkelt lapptäcke till en kompis bebis, kan man sy raksöm kan man sy detta...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka