T

Tribute

vet inte riktigt var jag ska ställa denna fråga men då jag har travhästar i åtanke så provar jag här... finns det något annat än läkemedel som kan ge utslag på ett dopingprov? tex, nåt ämne i nåt foder, eller i nån frukt som ger utslag om hästen får för mycket av det? eller bara lite grand?

Sv: Doping

Vallmofrö har jag alltid fått höra, om det sedan stämmer inte vet jag faktiskt inte... Samma sak med kaffe, cocacola och choklad...:crazy:

Instämmer med förra inlägget, vissa tillskott oxå bäst att kolla med foder säljaren när man köper något nytt.

Snurrfian skrev:
Vallmofrö har jag alltid fått höra, om det sedan stämmer inte vet jag faktiskt inte... Samma sak med kaffe, cocacola och choklad...:crazy:
och andra sorter av människogodis, salvor (tex salicylsyrevaselin, ej receptbelagd) mm mm

Det var det jag hade för mig, finns det fler frukter man inte ska ge? är det i stor mängd eller räcker det med en banan/apelsin för att det ska ge utslag? hur lång "karenstid" är det på frukterna?

Senast ändrad av en moderator:

Saker som kan innehålla koffein ska man undvika (finns ju faktiskt hästar som gillar Coca Cola!). Vallmofrön har redan nämnts - det var faktiskt en häst som åkte dit efter att ha fått rätt mycket överblivna frallor från ett lokalt bageri!

Vad ämnena som kan ge utslag heter kommer jag inte ihåg, men jag vet iaf att de ger utslag på travare vid dopingtester...
För att vara på den säkra sidan så är det bäst att bara ge "ofarligt" godis till en starthäst...

När jag började på mitt förra jobb var man tvungen att genomgå läkarundersökning och obligatoriskt DROGTEST. Innan testet frågade de om man ätit tex. bröd med vallmofrön - för det kunde ge utslag!

Detta hittade jag på: http://web.comhem.se/~u18415058/metadonmyter.htm
Vallmofröet i sig innehåller inte några opiumalkaloider, men insidan på frökapseln är smetig med opium och detta kladdar av sig på fröna. Graden av kontaminering beror på hur länge det dröjer innan fröna skördas. Ju längre dom blir kvar i kapseln ju mer kontaminerade blir dom. Vissa år ger dessutom vallmon mer opium än andra.
Det bästa är att undvika att äta bröd med vallmofrön några dagar innan man skall urinkontrolleras för otillåtna droger, så undviker man onödiga missförstånd.
Vasabröd sa till en början, att den mängd vallmofrö dom använder som brödkrydda inte skulle ge utslag i en ev. urinkontroll. Men medger idag att så är fallet.

Vet inte om detta gäller även hästar och andra djur, men det är väl inte helt osannolikt kanske?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30