• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Maria76
  • Startdatum Startdatum
M

Maria76

Erfareheter på denna hingsts avkommor skulle intressera.
Hur stora har hästarna blivit, lynne, rörelser osv.

Tackar!

Sv: Donnerfly

jag tycker att hingsten verkar vara en besvikelse. Den har en snygg sida, men vad jag vet har den inte visat mycket och avkommorna har väl inte presterar så mycket heller

Håller med om att avkommorna är ganska så osynliga i tävlingssammanhang. Kanske är för tidigt att bedöma? En del har väl också gått direkt på export till Kanada och USA har jag för mig.
Jag har bara erfarenhet av en och det är min egen, en femåring, som jag köpte som åring. Han har dragits med en del skador och därför halkat efter lite i utbildningen tyvärr. Jag är ju ingen expert eller domare på något sätt men tycker själv, och har fått höra, att han har bra överlinje. Han är proportionerlig, med väl ansatt hals, kanske något kort rygg. Liten parallellförskjutning fram, obetydlig sådan.Vackert huvud, ädelt. Gångarterna är nog åt det ordinära hållet men förmodligen förbättringsbara eftersom han allteftersom vi byggt upp honom visar betydligt mera schwung i alla gångarter. Plus för galoppen.

Ingen lättriden häst, mkt personlig och känslig, samtidigt som han ibland skulle kunna passa som ridskolehäst! Nästa dag sitter man löst igen...Lättstressad och beroende av en lugn och fast hand men mycket social och vänlig. Den svåraste häst jag har haft att göra med just för att han kräver att man hela tiden "gör rätt".
Han är nu ca 1,65 i mkh och jag tror inte att han växer mer än så.
Färgen är fux m lite inslag av grått i man o svans, tre höga vita strumpor, jämn, ganska smal bläs.
Kanske ska tillägga att på mödernet finns Opius, Urbino.

Jag hörde en känd visare kommentera den hingsten på kvalitets nu i år. Han menade att avkommorna var rörliga men oerhört entaktiga. Tolkade det som att de var svårreglerade och inte helt ridbara.
Hade inte Donnerfly själv mkt låga ridbarhetspoäng på Bruksprovet (typ 5-5)? Det var ändå Jan Brink som red honom om jag inte minns fel.
Någon annan som minns bättre eller kan skaka fram fakta?

Håller med bla cirkus om att han nog lovade mer än han höll ...

För mig har han nog alltid varit en av de hästar, som har mellantrav som naturlig gångart, och de brukar sällan vara lätta att ratta runt.
Jag har också för mig att han fick låga betyg för ridbarheten. Vill också minnas att jag tänkte att det var tur att de hade väggarna att stoppa honom mot, och att jag väntade på att han skulle braka in ordentligt!
Men nu är det ju väldigt länge sedan....
Han hade ju en fin avkomma som gick bra på Öved?

mvh

Kunde just tänka mig att avkommorna är intressanta att exportera till USA, de har ju en förkärlek till hästar med bläsar och fyra vita !

Aha :idea: Nästa gång man åker av så kan jag hota med att skicka honom till USA! Fast han har bara tre vita, undrar om det går ändå :smirk:

Nu blir jag nyfiken. Hur är en häst entaktig?

vi hade en 5-åring efter donnerfly på tillridning. problemet var att han inte rörde sig ur fläcken... men med några månaders träning så blev han en ganska trevlig hobby häst att rida lite i skogen. men han blir nog inte en tävlingshäst då han saknar go i sig. det stämmer att donnerfly hade 5-5 i ridbarhet och det är ju så att hur snygg och rörlig en häst är så har man ju inte någon glädje av det om de inte vill samarbeta med en.

Min är också fem nu och har varit precis så som du beskriver, handbroms i hela tiden, och inte samarbetsvillig för fem öre. Nu har allting bara lossnat! Han är inte lättriden och samarbetar inte alla dagar ska sägas MEN handbromsen är borta! Det verkar som om han har mognat väldigt sent eller har han inte varit 100 kry och nu blivit frisk. Han blir säkert aldrig någon GP dressyrhäst , men hur många blir det egentligen? Han blir säkerligen en hobbyhäst framöver också men det beror ju på vem som rider också...Gångarterna är helt klart utvecklingsbara men säkerligen inte att jämföra med vissa "kometer"
Synd att döma ut en hingst på rykten också tycker jag. Avkommorna är kanske inte helt lätta att rida och utveckla helt enkelt? Fast det är klart är man ute efter tävlingkanoner så finns det ju andra hingstar med en statistik som talat för sig själv, det går ju inte att komma i från.

Sen har jag talat med hingstens ägare vid ett tillfälle och enl denne så beror hingstens egen osynlighet på tävlingsbanorna på skadeproblem. Allt annat var just bara rykten.

Med entaktig menas att det bara finns en växel, hästen har svårt för att länga och korta sig. Den har sitt marschtempo liksom och det är svårrubbat. Hör ihop med ridbarheten.

Aha, då förstår jag lite bättre.
Själv har jag alltid tyckt att min Donnerflyavkomma har haft en bra "takt", dvs bra förmåga att hålla en jämn, taktmässig gång eller hur man nu ska uttrycka det. Det är klart att traven är den som har varit lättast och bäst att få taktmässig men nu kommer faktiskt även galoppen och skritten OCH ridbarheten är bättre. När han var yngre och jag longerade på töm så brukade jag säga att han hade passat som voltigehäst! Det var INNAN han kommit på att det är rätt kul att bocka och bralla...
Det där med förmågan att länga sig den hoppas jag att man kan förbättra åtminstone något lite så duger det gott åt mig.

Tänkte på det att trådskaparen väl inte har uttryckt något särskilt om vad en ev avkomma skulle användas till? Som ren hobbyhäst tror jag eg inte att temperamentet är idealiskt och för att komma långt på ex vis dressyrbanan så kanske gångarterna inte räcker till? Min är en perfekt "mittemellan" häst MEN man har aldrig tråkigt i a f, otroligt personlig häst och mycket lärorik.

*lånar knapp*

Överlag så har han väl lämnat mycket bra psyke på sina avkommor. Lugna, coola och lätthanterade hästar.

Jag har själv en treåring efter honom som har ett helt otroligt huvud, supertrevligt temperament, stressar aldrig upp sig och blir nästan aldrig rädd för nåt. En egenskap som jag värderar mkt högt! :love:

Han har bra gångarter men är ingen superhäst, kommer dock med all säkerhet att räcka till minst Msv/St Georg. Han har mkt trevliga och väl undersatta bakben när han arbetar- skönt att ha det lite gratis.

Han hoppade även bra som 2-åring (löshoppning givetvis) men har nu kommit in i en svacka som jag hoppas går över med tid och träning, han har vuxit en del på slutet.

Han är ca 163 i mkh men växer säkert lite till, väldigt grov utan att för den skull vara klumpig, rör sig lätt. Mörkfux med fyra vita höga strumpor och bläs. Snygg och välproportionerlig, ngt knipt i vänster framknä. Fortfarande hingst men MKT lätthanterlig, även med ston- inga hingstfasoner, det underbara temperamentet än en gång.

Vad jag önskar är bättre gest i galoppen, lite mer knän, samt att han ibland kunde få vara lite mer lättstressad. Blir ibland svår att påverka pga att han är så trygg i sig själv, man får ta i ibland när man säger till om nåt. En annan häst hade nog gått i taket vid en sådan tillsägelse medan han bara viftar på öronen lite :crazy:

Tror att i kombination med fullblod eller ett lättare halvblod så skulle avkommorna bli mkt trevliga. De avkommor jag har sett har alla varit grova (men inte klumpiga), samtliga efter halvblodsston, alla har visat på samma trevliga temperament som min.

jag håller med helt och hållet att alla hästar kan nog komma till grand prix om de har en ryttare som kan plocka fram häst efter häst. det enda tråkiga idag är att som uppfödare vill man ju att ens hästar ska bli en häst för de större sammanhangen.. men vägen dit är ju lång och efter ett antal avkommor så lär man sig att se vilka det är lönt att lägga all den tid och pengar på för att försöka få fram dem. de andra blir ofta trevliga hästar hos någon ryttare som vill ha en trevlig tävlings kompis. det enda som är svårt i valet av hingst är ju att få lagom av allt. en häst som är känslig och lite nervig. men inte kanske räcker mer än en bit på vägen. är ju ingen häst som går att sälja. då topp ryttarna tycker att den saknar tillråcklig kapacitet och svensson ryttarna tycker den är för svårriden till det dom tänkt sig. därför blir det lika svårt varje år vid val av hingst. skulle då avkomman bli lite för seg som ung och som ställer krav på att ryttaren kan rida fram den. sår är det också svårt att sälja. för de flesta människor som letar häst ska oftast ha en häst som är snäll går att klippa lasta och som bara gör allt av sig själv när man rider. jag brukar alltid tänka så att alla hästar har något fel och man ska nog välja det fel som man tycker är minst viktigt.

Jag var lite sugen på att köpa en 2 åring efter Donnerfly - Good Future - Falleur. Kom inte så långt, men såg en video där den rörde sig väääldigt fint, dock var den oftast spänd på filmen, men nog fanns det trav!

Jag har svårt att bedöma var en extriör håller på att ta vägen på en 2 åring, men vad jag såg då hade den kort hals och den skulle bli STOR!

Men det fanns något som jag fastnade för.. det var nog utstrålning och glimten i ögat.. och den fina traven :love:

Men det bidde ju en svart skönhet i stället, och vallack.. hmm. jag skulle ju köpa ett sto!?!? :p

:D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 450
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka