Dominant sto

Maria_81

Trådstartare
Jag har ett problem med vår flock då mitt sto är otroligt dominant. Ska försöka förklara vad jag behöver råd till. Har en flock på 3 hästar, 1 gammal valack på snart 25 år, 1 18 årig valack och ett sto på 16 år. Pojkarna behöver fri tillgång på grovfoder(vilket dom i dagsläget har) Stoet behöver INTE fri tillgång då hon är mkt lättfödd, då till problemet, hon är dessutom väldigt dominant vid maten o kör gärna iväg alla. Ena valacken(18 åringen) får äta med henne ibland men inte 25 åringen. Jag har mina funderingar på att ställa henne själv då hon är så otroligt dominant emot dom andra och därmed kunna kontrollera hennes ätande lite bättre. Är det taskigt mot henne? Kommer hon att bli värre sen när dom släpps ihop för bete senare tro? Vet inte hur jag ska göra då jag end har plats för 3 hästar i dagsläget. Vad tycker ni? Är det en lämplig lösning eller stjälper jag henne?

Jag har valt att ha mitt sto i egen hage. Hon kan vara väldigt aggressiv mot andra hästar och det slutar alltid med att hon skadar sig själv. Det går tre ston i hagen bredvid som hon ser hela tiden och det funkar bra. Dessutom ger det mig möjlighet att ha koll exakt på hur mycket hon äter och dricker och det är också en fördel eftersom hon har PPID.

Jag har ingen möjlighet att ha henne i direkt anslutning till pojkarna, men hon skulle se dom nästan hela tiden i så fall. Är det dåligt?

Jag har ingen möjlighet att ha henne i direkt anslutning till pojkarna, men hon skulle se dom nästan hela tiden i så fall. Är det dåligt?

Det beror nog lite på hästen. Min hade inte haft något problem med det för hon är inte flockberoende. En del blir ju fullständigt hysteriska.

Hade delat.
Måste vara bättre att de som behöver mat får mat och att hon får klara sig själv. Det gör ju även att hon slipper stressen med att vakta sin mat.
Det går kanske att ha dem ihop delar av dygnet (dagen beror på hur mycket de är ute) så hon får umgås lite.

Nej dom går in på nätterna, vi har en bal står ute i hagen och jag lägger ut 6 kg i småhögar i hagen på morgonen för att alla ska få äta direkt på morgonen. Sen har jag tittat på dom under dagarna o då varvar dom vem som äter från balen. Det har blivit lugnare i flocken(hon har bara varit här i 3 mån) men det är som sagt hennes ätande som jag behöver kontrollera.

Ställ två balar i hagen!
Vi har ett mycket dominant sto som inte skulle låta de andra så mycket som titta på höet om vi bara hade en bal.
Det förändrar ju inte stoets ättid, men det gör det lugnare i hagen och de andra hästarna får äta i lugn och ro.
Vi ställer balarna ganska långt ifrån varandra.
Att välja att separera en häst från flocken är aldrig lyckat. En häst ska inte gå ensam.
Ge halm på nätterna i stället för hö. Hon får i sig tillräckligt med hö dagtid.

Jag har mina isär eftersom den ena är rejält mataggressiv och den andra inte riktigt fattar att det är därför han är arg. Med andra har det gått men han är inte sällskaplig mellan målen heller. Jag upplever att den mataggressiva mår mycket bättre också, inte bara den som blir utsatt för aggressiviteten.
Dock står de i hagarna bredvid varandra och har hudkontakt mellan boxarna.

De vill gärna gå bredvid varandra och det märks tydligt. Den ena har en hage som går lite runt den andras och de är nästan alltid på samma ställe men på vardera sida.

Jag har mina isär eftersom den ena är rejält mataggressiv och den andra inte riktigt fattar att det är därför han är arg. Med andra har det gått men han är inte sällskaplig mellan målen heller. Jag upplever att den mataggressiva mår mycket bättre också, inte bara den som blir utsatt för aggressiviteten.
Dock står de i hagarna bredvid varandra och har hudkontakt mellan boxarna.

De vill gärna gå bredvid varandra och det märks tydligt. Den ena har en hage som går lite runt den andras och de är nästan alltid på samma ställe men på vardera sida.
Det finns en massa träd i hagen som dom går i, funderar på om jag skulle försöka stängsla in henne i samma hage så att säga med hjälp av träden. Då är hon ju precis bredvid dom men kan inte göra utfall mot dom. Och jag har maten under kontrollerade former då också. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
706
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 040
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 526
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka