Dominant dam?

K

kbr

Hej Funderar lite över mitt arabsto om hon är dominant eller om det är pågrund av osäkerhet.
Hon har gått tillsammans med ett annat arbsto i snart två år.
I förgår kom det en islänning som skulle intruduceras in i "flocken". Vi släpte ihop den andra hästen tillsammans med honom först och det gick bra fast hon var inte så jätteintresserad av honom utan stod mest i hörnet mot min dam. Sedan tog vi ut henne och släpte in min häst och dom fick gå ca en halvtimme. Sedan släpte vi in den andra häste och då började min häst valla henne och han får inte komma i närheten.

Dom andra har alltid sakt att hon är väldigt dominant men jag vet inte samtidigt tycker jag att hon är osäker.

I stallet håller hon koll på alla hästar är en häst inte inne i stallet när hon är där så skriker hon på den hästen. det går bra att rida med alla hästar i stallet dom blir väldigt lugna när hon är med.

Förra sommaren gick hon ett tag med några islänningar och en fjording och fjordingen försvarande hon för hon hade gått tillsammans med henne ett tag ensam. islänningarna jagade henne. Det gick inte att ha ihop dom utan jag fick lov att flytta henne. Hon vägrade att släppa sin flock en fjording :confused:.

Vad tror ni är det en dominat tjäring jag har eller en osäker dam.

Ps hon är 12år gammal.

MVH karin
:confused:

Sv: Dominant dam?

Både och, tror jag. Hon hävdar sig med sitt härjande, för att kompensera för sin osäkerhet. Dominansen sitter inte så djupt, mao.
Tror jag, alltså!

LIA

Sv: Dominant dam?

Hon bestämer över hästen hon har gått med innan fast då gick dom ensama. Tre är ett väldigt dåligt antal. Var uppe och tittade till dom nu och han har kommit lite närmare men då och då gör hon ett litet anfall med öronen bakåt och liksom morrar lite. Hon kommer nog att bli smalare för nu kan hon inte kopla av för hon är så upptagen med att hålla kolla att han inte har möjlighet att komma i närheten av det andra stoet.

Tycket nog att hon verkar lite intresserad av den nya hästen.
Hoppas att hon ger sig snart.
Hon är nog ganska dominant, dom andra i stallet där hon står på vintrarna säjer att det är hon som bestämer i hela stallet.
Hoppas bara att det kommer att lugna sig. Det blir väldigt jobbig för henne själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar