Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer.
Det funkar ju inte i praktiken.

Som jag har förstått det så är tanken att man som köpare ju inte kan undersöka alla delar av ett hus utan att riva ner det, så om man köper ett hus som visar sig ha ett fel som man omöjligen kunde ha upptäckt genom en grundlig undersökning så ska man kunna kräva säljaren på ett avdrag på priset.

Men det finns så himla många konstigheter i detta….
Först och främst så verkar det bygga på att man utgår från att ett hus ska vara felfritt, att man ska kunna förvänta sig att det inte ska finnas det minsta fel i de delar av konstruktionen som man inte kan komma åt att se. Men va?? I stort sett INGET hus är felfritt, nästan ALLA hus har nåt - SPECIELLT i denna era av snabba byggen av billigaste möjliga underentreprenör, eller tanklösa renoveringar av gamla hus med moderna material.
Sedan så ska alltså säljaren hållas ansvarig för eventuella fel i TIO ÅR efter försäljning. Hur kan folk ens sälja hus under de premisserna?

Som köpare blir det lätt att få fel förväntningar om man tror att man kan utgå från att det inte ska finnas något fel alls i huset, och tro att det går att kräva säljaren på pengar för varenda skavank man råkar hitta. Jag har hört folk säga “jamen det är bara att anmäla ett dolt fel så kan man få lite extra tillskott i renoveringskassan”. Men min uppfattning är att de flesta dolda fel-anmälningarna avslås av dolda fel-försäkringsbolagen (då de ju såklart är vinstdrivande företag).

Och även om säljaren har tecknat och betalat för en dolda fel-försäkring vid försäljningen så kan köparen gå vidare till domstol och stämma säljaren personligen för dolt fel, om köparen är missnöjd med försäkringsbolagets bedömning. Så säljaren kan i slutändan åka dit på att betala både ersättning och domstolskostnader, för något fel som säljaren förmodligen inte hade en blekaste aning om fanns, i ett hus som säljaren kanske sålde för många år sedan och där pengarna från husförsäljningen redan har investerats i nytt boende eller något annat.

Det här blir så himla galet. I min bekantskapskrets har i stort sett varenda husaffär lett till ett dolda fel-ärende. Flera gånger med orimligt jobbiga följder för de inblandade.

En familj köpte ett hus där barnen snabbt blev sjuka. Efter en del om och men så upptäcktes att huset var helt fullt av mögel. Det skulle kosta en halv till en miljon att sanera bort allt mögel och bygga om. Men säljaren hade inte haft någon dolda fel-försäkring och hade inga pengar kvar. Trots domstolsbeslut om att det faktiskt kunde räknas som ett dolt fel, fanns det inget att hämta. Där satt familjen med sjuka barn, hade lagt hela sitt sparkapital på att köpa hus, hade inga pengar för en sån omfattande renovering och stod med ett osäljbart mögelhus som de var tvungna att bo i för att de inte hade råd med något annat…

En säljare blev kontaktad av köparna till ett hus, där köparna ville hävda dolda fel - fuktskada i ett tak. Enligt inblandat försäkringsbolag var säljaren tvungen att åka hem till köparna och fysiskt skriva på och signera foton på skadan samt anmälningspapprena. Lite obehaglig sits att behöva åka hem till irriterade och besvikna köpare som kände sig lurade, när säljaren aldrig nånsin hade märkt av några fuktproblem. Det visade sig senare att försäkringsbolaget kom fram till att köparna själv hade orsakat skadan genom att ha plastat in olämpliga delar av konstruktionen…

En sålde ett hus som bara var ca 10 år gammalt där köparna upptäckte flera fuktskador i väggarna när de renoverade. Säljaren hade inte den blekaste aning utan hade trott att det var ett nytt, fint och fräscht hus som den hade sålt. Försäkringsbolaget bedömde att det faktiskt var ett dolt fel, men säljaren fick ändå betala ca 25 000 kr ur egen ficka enligt villkoren i den försäkringen.

En äldre person sålde ett belånat större hus och köpte sig ett mindre. Efter flytten, lösta banklån och inköp av nytt hus fanns inte mycket pengar kvar av försäljningssumman. Säljaren hade tyckt att det lät dyrt med dolda fel-försäkring och mäklaren hade sagt att det oftast inte brukar behövas, så det hade de hoppat över. Köparna av huset stämde säljaren för dolda fel och fick rätt, och säljaren, som hade låg inkomst och inga pengar att betala med, fick en omöjlig skuld och blev satt på existensminimum i slutet av livet…

En köpare upptäckte i sitt nyinköpta hus att det rann vatten ur elkontakten för taklampan i badrummet när det regnade. Rätt olämpligt stället att regna in på… Köparen kontaktade dolda fel-försäkringsbolaget, som ställde så många krav på bevisning och dokumentation att köparen tillslut gav upp och betalade reparationen själv, bara för att få saken ur världen och kunna använda badrummet och lampan.

En annan köpare upptäckte när de skulle byta köksskåp att det såg konstigt ut på väggen nere vid golvet bakom de befintliga skåpen - som en gammal fuktskada. De bröt upp golvet och såg att det var mögel under. De anmälde till dolda fel-försäkringsbolaget, som avslog allt och hävdade att det inte var ett dolt fel (?!).

Flera säljare i bekantskapskretsen har haft stort obehag med griniga köpare som upprepade gånger har ringt och gormat om dolda fel och varit otrevliga för minsta lilla grej de har hittat och tyckt varit fel. Någon säljare sa att den inte skulle kunna sova ordentligt förrän när tio år hade gått efter försäljningen och köparen inte längre skulle kunna ringa och gnälla.

Det här är ju inte hållbart. Såhär kan det bara inte få funka. Jag sitter inte inne på några lösningar, men det måste ju förändras på nåt sätt. Ska man behöva riskera att bli dragen inför rätta och gå i personlig konkurs bara för att man säljer ett hus? Jag tänker att man kanske behöver ändra attityd hos alla köpare, och börja utgå från att det är köparen som har ansvaret för sitt hus och att det alltid kan finnas saker att åtgärda i ett hus, och att man själv behöver se till att man har pengar för eventuella renoveringsbehov som kan dyka upp. Självklart är det en jobbig osäkerhetsfaktor att man inte kan besiktiga alla delar av huskonstruktionen, men det kanske behöver ingå i ansvaret som köpare att det finns en risk för fel? Det mesta går trots allt att åtgärda.

Jag tycker att man är alldeles för utsatt som säljare. Dessutom har man inte så himla stor möjlighet att jämföra olika dolda fel-försäkringsbolag och deras villkor, då man är hänvisad till att använda det bolag som mäklarna har samarbete med.
Man ska leva under ständig skräck i tio år efter en försäljning - ELLER ha en miljon på banken. Nej, jag tycker att det är vansinne.

Sist jag skulle sälja ett hus sa jag att jag ville lägga in en friskrivningsklausul från dolda fel. Det sänker priset, visst, men det känns det värt för att slippa risken att hamna i skiten. Men mäklaren sa att det inte var godkänt att skriva in en sån klausul om det inte fanns särskilda skäl till det, och vägrade gå med på det. Jag var osäker och la ner frågan, men har försökt kolla upp det i efterhand. Det enda jag har kunnat hitta är att friskrivningsklausuler har blivit underkända pga otydligt formulerade, men inget om att man måste ha “särskilda skäl”. Jag vill faktiskt aldrig mer sälja ett hus utan friskrivningsklausul. Det känns inte tryggt alls.

Som jag förstått så är det svårt att oberopa dolt fel på äldre hus eftersom man kan förvänta sig att ett äldre hus har fel.

Jag är inne på linjen att hästar, hus, bilar mm är att köpa på sig problem. -om det inte finns något problem vid köp så kommer det garanterat att dyka upp något snart.

Som jag har förstått det så är tanken att man som köpare ju inte kan undersöka alla delar av ett hus utan att riva ner det, så om man köper ett hus som visar sig ha ett fel som man omöjligen kunde ha upptäckt genom en grundlig undersökning så ska man kunna kräva säljaren på ett avdrag på priset.
Grundregeln är ju att köparen har en omfattade undersökningsplikt.
Dolda fel gäller bara sådant som man inte hade kunnat upptäcka
- eller indirekt misstänka av sådant som man kan se
- eller förvänta sig med hänsyn till byggnadens skick och ålder (inklusive sådant som är kända risker med de konstruktioner och material som använts i huset)

Generellt så tror folk att det är mer som går att få som dolda fel än vad som verkligen är fallet.

Ja, och jag tycker att det är ett stort problem. Det blir en massa tjafs, bråk, anklaganden och processer som bara suger musten ur en.
Menar du att om folk inte fattar att de är ute i ogjort väder så borde man ändra lagen för att den ska bli som folk tror för att slippa tjafs?

I en del fall kan det onekligen slå hårt. Men det kommer det alltid finnas fall där det gör i saker som handlar om så stora pengar. Jag kan inte se att något annat upplägg skulle vara bättre eller fördela ansvar och risker på något sätt som det finns bättre motiveringar för.

Jag tolkar det mer som att tjafsen i många fall beror på att folk inte tar reda på tillräckligt om förutsättningarna i vad det som de gör innebär. Även med en annan lagstiftning tänker jag det hade blivit tjafs av lika många som inte hade koll, men bara i någon annan form.

Jag upplever bara att nuvarande system inte fungerar. Att det överhuvudtaget finns något som heter "dolda fel" verkar få många att vilja hävda/kräva/utnyttja det, och tro att de slipper ta eget ansvar utan kan skylla allt på säljaren.

Jag är nyfiken på hur det skulle fungera om "dolda fel" inte fanns, utan om köparen fick ta fullt ansvar.

Jag har köpt hus som har haft fel och skador, men jag har aldrig kommit på tanken att använda mig av dolt fel. Äger jag ett hus anser jag att det är mitt ansvar att åtgärda eventuella problem.

Jag tycker också att det är märkligt att man som säljare ska behöva riskera att bli dragen inför rätta och gå i personlig konkurs, bara för att man i all välvilja har behövt sälja ett hus. Det är en oproportionerlig risk i mina ögon.

Folk är knäppa. Så är det bara. Kommer aldrig glömma när min pappa sålde sitt (rätt slitna) hus. Det var innan huspris-ruschen så köparen prutade ner från 700 till 500, mäklaren borde ju sagt till min pappa att godkänna det med villkoret att flyttstäd inte ingår. Min pappa var då gammal, sjuk och inga cash till flyttstäd. Men det gjorde inte mäklaren, så vi fick städa, med vi menar jag mig själv, min man, min mamma och mina halvsyskon som inte var min pappas barn ens.

Hursomhelst så städade och städade vi, och var tillmötesgående mot köparna och lät de komma in ungefär femtielva gånger för att mäta saker. Sen har de mage att gnälla på att det var en pytteliten tavelkrok vi missade dra ut. På en vägg de ändå skulle riva direkt. När de prutat flera hundratusen. Mot en gammal sjuk döende människa. Ne fy fan för dom, jag ringde upp mannen i familjen och sa vad jag tyckte, sen hörde vi aldrig av dem igen.

Hoppas de har evig analklåda.

Jag har sålt ett hus i mitt liv och har nedräkning tills de tio åren gått. Visserligen inga dolda fel på det huset, men jobbiga köpare ändå som tjafsat om random grejer. Tackolov har det (hittills) räckt med att peka på mäklaren som kunnat säga vad som verkligen gäller och är rimligt. Men jag är *så* trött på dem!

Jag upplever bara att nuvarande system inte fungerar. Att det överhuvudtaget finns något som heter "dolda fel" verkar få många att vilja hävda/kräva/utnyttja det, och tro att de slipper ta eget ansvar utan kan skylla allt på säljaren.

Jag är nyfiken på hur det skulle fungera om "dolda fel" inte fanns, utan om köparen fick ta fullt ansvar.

Jag har köpt hus som har haft fel och skador, men jag har aldrig kommit på tanken att använda mig av dolt fel. Äger jag ett hus anser jag att det är mitt ansvar att åtgärda eventuella problem.

Jag tycker också att det är märkligt att man som säljare ska behöva riskera att bli dragen inför rätta och gå i personlig konkurs, bara för att man i all välvilja har behövt sälja ett hus. Det är en oproportionerlig risk i mina ögon.
Nja, det är väl ett beteende som blivit spritt under senare år, medan regeln om dolda fel funnits i typ en evighet. Så snarare något som är relaterat till folks beteende än hur den grundläggande ansvarskonstruktionen i lagstiftningen ser ut.

Jag vet en del som skulle kalla det för att curlade generationen börjat bli husägare och är vana att det ska gå att alltid springa till "någon annan".
På samma sätt har "kommunen borde faktiskt se till att..." blivit vanligare också. Oavsett om det man klagar på faktiskt är kommuens uppgift eller inte, och trots att man inte vill betala skatten som behövs för att öka servicenivån i den utsträckning till den man kräver.

Jag tycker nog att det är bra att det finns någon sorts (teoretisk) gräns för att en säljare inte kan mörka medvetet och t.ex. montera nya gipsskivor som bygger in en ofixad vattenskada helt utan risk för ansvar.

En balans där precis allt läggs på ena parten är sällan optimal.
Om det inte finns något väldigt bra skäl till att det ska vara ett helt ensidigt ansvar. Men det ser jag främst i en del regler mellan stat-medborgare, eller t.ex. förälder-barn, inte mellan två random privata aktörer inom civilrätten.

Nja, det är väl ett beteende som blivit spritt under senare år, medan regeln om dolda fel funnits i typ en evighet. Så snarare något som är relaterat till folks beteende än hur den grundläggande ansvarskonstruktionen i lagstiftningen ser ut.

Jag vet en del som skulle kalla det för att curlade generationen börjat bli husägare och är vana att det ska gå att alltid springa till "någon annan".
På samma sätt har "kommunen borde faktiskt se till att..." blivit vanligare också. Oavsett om det man klagar på faktiskt är kommuens uppgift eller inte, och trots att man inte vill betala skatten som behövs för att öka servicenivån i den utsträckning till den man kräver.

Jag tycker nog att det är bra att det finns någon sorts (teoretisk) gräns för att en säljare inte kan mörka medvetet och t.ex. montera nya gipsskivor som bygger in en ofixad vattenskada helt utan risk för ansvar.

En balans där precis allt läggs på ena parten är sällan optimal.
Om det inte finns något väldigt bra skäl till att det ska vara ett helt ensidigt ansvar. Men det ser jag främst i en del regler mellan stat-medborgare, eller t.ex. förälder-barn, inte mellan två random privata aktörer inom civilrätten.
Då förstår jag hur du menar med att det är relaterat till folks beteende.

Men om resultatet av beteendet blir att människor blir orimligt lidande så skulle jag ändå önska att det fanns något sätt att skydda sig på eller få hjälp. Av tre hus jag själv har sålt har det blivit dolda fel-ärenden i två av fallen. En gång kom det extremt olämpligt (i den situation jag själv befann mig i då), så jag klarade inte av att hantera det, men jag hittade ingen hjälp att få nånstans.
Jag har funderat på att helt låta bli att äga hus just för att slippa sälja dem, men jag har inte hittat något vettigt alternativ heller. Så jag har ännu inte lyckats hitta nån bra lösning för att hantera situationen.

Men om resultatet av beteendet blir att människor blir orimligt lidande så skulle jag ändå önska att det fanns något sätt att skydda sig på eller få hjälp. Av tre hus jag själv har sålt har det blivit dolda fel-ärenden i två av fallen. En gång kom det extremt olämpligt (i den situation jag själv befann mig i då), så jag klarade inte av att hantera det, men jag hittade ingen hjälp att få nånstans.
Jag har funderat på att helt låta bli att äga hus just för att slippa sälja dem, men jag har inte hittat något vettigt alternativ heller. Så jag har ännu inte lyckats hitta nån bra lösning för att hantera situationen.
Man skulle haft nån form av leasing av hus 😄 finns ju hyresrätt men är inte samma ju. Tex vi slutade äga bil för att slippa köpa och sälja och kör bara leasing. Det är SÅ värt pengarna att bara välja vilken du vill ha, använda den och sen dumpa av den. Vi fick inga extrakostnader när vi lämnade tillbaka första leasingbilen så de skräckhistorierna är bs.

Men som sagt man borde ha samma upplägg för boende, att man kan välja vad man vill och sen leasa. För ska man ha hyresrätt så får man oftast inte det man vill ha, utan man får ju välja det som finns tillgängligt och hoppas på det bästa typ.

Sen tror jag inte leasing av bostad funkar i teorin 😂

Vi har köpt ett hus och sålt två, inte en enda gång har frågan om dolda fel dykt upp. Men visst, vi var brutalt ärliga om allt och tog ut besiktningsman som var grundlig. Sen har vår ena köpare ringt då och då med frågor men på inget sätt otrevliga.
Huset vi köpte kände vi väl till, tog ut besiktningsman som gick igenom huset grundligt och vi fick enormt bra tips och råd. Sen renoverade vi el, vatten och avlopp det första vi gjorde för att minska riskerna. Nu köpte vi det av en av våra närmsta vänner så det hjälper också kanske. Hen har dock aldrig bott i huset utan fick köpa huset och marken mot att de tidigare ägarna fick bo kvar så länge de ville och sen fick vi köpa det.

Men vi har många runt omkring oss som köpt hus genom åren men jag har inte hört ett enda fall av dolda fel problem.

Sålda mammas hus (dödsbo) och köparna började hävda dolda fel när lampan i badrummet la av (alltså själva lampan, inte fixturen) två dagar efter de flyttade in. Sedan återkom de en månad senare när lampan över spisen gjorde samma sak.

:meh:

Fick blocka deras telefonnummer tillslut

Man kan ju friskriva sig från ansvar för dolda fel.
Så blir man av med det problemet.
Det är ju en då en fråga mellan köpare och säljare vid tecknande av kontrakt i samband med att affären görs.

Sålda mammas hus (dödsbo) och köparna började hävda dolda fel när lampan i badrummet la av (alltså själva lampan, inte fixturen) två dagar efter de flyttade in. Sedan återkom de en månad senare när lampan över spisen gjorde samma sak.

:meh:

Fick blocka deras telefonnummer tillslut
Men vad var det för idioter? Vi köpte vårt hus för två år sen. Vi har inte kontaktat säljarna en enda gång om nånting. De är dessutom ett äldre par som sålde huset de bott i i typ 50 år, så jag skulle nog inte ens höra av mig om något krånglade.

Säljarna kom faktiskt förbi förra året när vi bytte fasad och målade. Så de fick komma in och kika och se vad vi gjort med huset, det var jätteroligt.

Man kan ju friskriva sig från ansvar för dolda fel.
Så blir man av med det problemet.
Det är ju en då en fråga mellan köpare och säljare vid tecknande av kontrakt i samband med att affären görs.
Ja, jag ville göra det sist jag sålde ett hus, men mäklaren sa att jag inte kunde göra det för att det inte är giltigt om man inte har särskilda skäl (typ att det är ett dödsbo som säljer).
Jag vet inte om mäklaren ljög för mig, men innan jag säljer ett hus igen ska jag kolla upp det bättre.

Ja, jag ville göra det sist jag sålde ett hus, men mäklaren sa att jag inte kunde göra det för att det inte är giltigt om man inte har särskilda skäl (typ att det är ett dödsbo som säljer).
Jag vet inte om mäklaren ljög för mig, men innan jag säljer ett hus igen ska jag kolla upp det bättre

Jag tror att mäklaren ljög.
Priset blir ju lägre så och så även mäklarens provision.

Jag har läst en del information som styrker att alla kan avtala bort dolda fel.
T.ex. det här
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/fel-i-hus/

Jag vet inte om mäklaren ljög för mig, men innan jag säljer ett hus igen ska jag kolla upp det bättre.
Här är en bättre text som jag faktiskt inte har läst tidigare.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...vningsklausul-en-guide-for-saljare-och-kopare

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 211
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 156
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 062
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama