Dogs Exposed- 3 år senare

Lenis

Trådstartare
Nån som sett den och vet vad de kom fram till? Det gäller alltså uppföljaren till dokumentären som gav rätt mkt pisk till engelska kenneklubben och i förlängningen även SKK (har fått försvara mitt val av renras till leda sedan första dokumentären som gjorde att, verkar det som, hälften av alla svenssons i stan börjat hata skk och hylla all mysig blandisavel eftersom utställningar är roten till allt ont..).

Nu är jag nyfiken på vad de säger i den nya, om de kom fram till ngt nytt? :) Nån som har lite koll?

http://www.skk.se/nyheter/2012/3/uppfoljare-till-dogs-exposed/

Sv: Dogs Exposed- 3 år senare

Det var ju jättekul att de tog upp SKK som ett bra exempel.:)

Ja, det var roligt! Även om SKK inte är perfekta ska vi vara tacksamma att vi åtminstone har en nationell kennelklubb som inte bara stoppar huvudet i sanden! Personligen är jag också väldigt glad över att jag har en rasklubb som agerar och reagerar precis tvärtemot hur vissa rasklubbar i båda programmen gör angående problem i rasen.

Det är ju ett gigantiskt kliv framåt! Förhoppningsvis betyder det att The Kennel Club har tagit saken på allvar.

Jag såg om dokumentären igår i och med att jag tittade på del två och The Kennel Club måste ju verkligen sätta till riktigt kraftfulla metoder för att hamra in budskapet både hos domare och uppfödare att det inte är okej.

En "stackars" bulldoguppfödare som intervjuades uttryckte sig i termer av att hon bara ville gråta och ge upp allting när hon berättade om sina känslor inför den reviderade rasstandarden. Det är obegripligt hur man kan vara så blind för sina djurs välmående! Gissningsvis är detta en av de personer som kommer att uppröras av händelsen på Crufts.

Jag kan både förstå och inte förstå den reaktionen. Självklart borde uppfödare själva märka när deras hundar bli sjukliga, men The Kennel Club har ju under flera år försvarat dessa raser och uppfödare så uppfödarna har ju fått stöd i sin tro att de gör rätt. Och så plötsligt gör TKC ett lappkast och gör om rasstandarden och gör det omöjligt för de tidigare prisvinnande hundarna att ens få bedömas. Jag kan förstå att man känner uppgivenhet i den situationen, därmed inte sagt att TKC inte har gjort rätt. De har bara gjort så fatalt fel så länge. De borde ha tagit ansvar mycket tidigare.

Ja, det var roligt! Även om SKK inte är perfekta ska vi vara tacksamma att vi åtminstone har en nationell kennelklubb som inte bara stoppar huvudet i sanden! Personligen är jag också väldigt glad över att jag har en rasklubb som agerar och reagerar precis tvärtemot hur vissa rasklubbar i båda programmen gör angående problem i rasen.

Känner precis samma sak. Är också nöjd med min rasklubb som ständigt kämpar för förbättring av rasen, för det finns en del att göra på min ras.. Och gudarna ska veta att det finns en del motstånd mot förändringar alltså.

Det påstås att Mellowmood bulldoggen blev diskad p.g.a. att KC hade bestämt sig för att diska den rasen oavsett om hunden var sjuk eller inte. För att ge ett intryck av att de tar hälsan seriöst. Och att den diskades p.g.a. en gammal ögonskada som inte påverkar hunden alls. Men eftersom detta inte kommer att delas med offentligheten så kan man bara spekulera om vad som faktiskt stämmer. Däremot kan vi läsa i DogWorld att Clumber Spanieln hade ektropion och därmed diskvalificerades.

Så jäkla löjligt med sådana spekulationer som med bulldoggen. Och STACKARS arma veterinär som ställt upp på detta uppdrag. Kan inte vara lätt att neka en BOB-vinnare vidare tävlan med alla fanatiker omkring sig..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka