Döende rådjur söker sig till samhället?

Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Jag är lite slö med att ändra min info, bor ju inte i Gbg längre...
Och här har vi definitivt snö kvar:D
Dom små liven får nog mat ett tag till...

Har man en gång börjat mata rådjuren (helst redan under hösten), så måste man fortsätta med det tills det kommer nytt gräs på våren.

Vad skall de annars leva av?

Dött, torkat fjolårsgräs hjälper inte ett "finsmakar" rådjur särskilt långt, tyvärr.

KL
I fjol började vi mata sent då vi inte hade några planer på att mata över huvud taget egentligen. Men när allt ätbart i hela trädgården betats ner och de svältande djuren började gå upp på trappan och äta ur blomkrukorna så föll vi till föga.
Vi började med havregryn och kaninpellets i små givor. Efter någon vecka ökade vi mängden och introducerade fint, bladigt ensilage i små mängder.
Vi utfodrar bokstavligt talat utanför köksfönstret och kunde på så vis hela tiden hålla koll på så att inget av rådjuren visade tecken på diaree eller liknande.

Efter någon månad övergick vi sakta till havrekross och fårpellets + ensilage.

I år ger vi havrekross och renfor enbart.

/Swat

Vad skall de annars leva av?

Dött, torkat fjolårsgräs hjälper inte ett "finsmakar" rådjur särskilt långt, tyvärr.

Ja, det de lever av annars, de år då det inte varit snö, eller väldigt lite/korta perioder.

Nu har vi fortfarande snö, rätt mycket, men om nu snön skulle försvinna före det nya gräset kommer upp(förra året så hände detta faktiskt på en vecka) så trappar vi ner matstödet för att sluta.

Idag har jag sorg :cry: Min rådjursget Lotta som varit här i nästan 4 år varje vinter hittade vår jägare död i backen igår typ utan huvud. Hon svalt i alla fall inte ihjäl som jägarn sa för hon va välgödd och fin i hullet, men räven lyckades ta henne...

RÄVEN?!?!?!

Det är EXTREMT ovanligt - för att inte säga en världs sensation - att en räv lyckas ta en frisk, stark, vuxen råget!!

Lo däremot konsumerar rådjur på löpande band...

/Swat

Lotta haltade på ena bakbenet. Kan vara en anledning till varför hon blev tagen, men det var inget lodjur fanns inte ett spår vid rådjuret bara rävspår.

RÄVEN?!?!?!

Det är EXTREMT ovanligt - för att inte säga en världs sensation - att en räv lyckas ta en frisk, stark, vuxen råget!!

Men så skrev du till mig också när jag skrev att räv kan ta nyfödda kalvar....och jag tror inte det är värdssensation, inte ens Sverigesensation.

Att flera grannar blivit av medkalv och en såg på håll. (utevistelse, ligghall med kvigor, förra vintern med snö)

Och jag vet, vi har sett spår, att räv mycket väl kan ta vuxna rådjur på vintern, säkert även friska om snödjupet hindrar rådjuret.

Vi har bevisligen HELT olika erfarenheter och kunskaper!

Jag har aldrig varken hört, sett eller träffat någon annan jägare eller för den delen friluftsmänniska som personligen sett en räv avfånga ett friskt, vuxet rådjur - oavsett snödjup.
(Det samma gäller kalvar under normala omständigheter!)

En vuxen, frisk räv väger 8-10 kg ca, ett vuxet rådjur 20-30 kg.

Nedsatta, skadade, sjuka, väldigt gamla eller väldigt unga individer är dock en annan femma!

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka