död råtta i hösilage

W

wookien

En tjej i stallet fick en död råtta i sin hästs hö påse.
Ägaren till stallet skar bort en stor bit av höt i en 350 kg bal.
Men resten av höt var kvar i balen som serverades till hästarna.Själv tog jag bort hösilaget i min påse och kastade det och gav min häst eget torrt hö som jag har i min hästtransport
Jag är livrädd att hästen ska få botulism , han är visserligen vacc men jag tar det säkra före det osäkra.

Hur gör ni i fall det ligger ett dött djur i balen, kastar ni hela balen eller???
Tycker inte om hö silage.
 
Usch! Vad jag förstått kan väl hela balen vara smittad med botulismbakterier? (kan iof inte så mycket). Jag skulle gjort precis som du! Skulle aldrig våga fodra med hösilage eller ensilage, fy sjutton, jag är livrädd för botulism!
 
man bör kassera hela balen om man hittar ett dött djur i den.. ofta märker man om det ligger ett dött djur i balen redan när man river av plasten, att hela balen luktar illa dvs..
vad jag har fått höra så är botulismfallen inte speciellt många i sverige.. det finns inte många risker med att fodre med ensilage/hösilage om man behandlar dem rätt..
dvs:
* inte punktera plasten, då börjar det ruttna.
* kassera dåliga balar som av misstag har blivit punkterade eller bakteriinfekterade av dött djur.. dsv allt som luktar illa ska bort!
* från det att man punkterat plasten bör balen utfodras på 3-4 dagar, efter det har svampsporerna i höet jäst för mycket för att hästarna ska kunna äta det och vara 100% säkra på att inte drabbas av någonting..

håller man sig till dom linjerna så är det inget fel i att fodre med ensilage eller hösilage..
 
Hittar man ett dött djur i en ensilagebal så släng balen, förvånande hur lite folk verkar bry sig. Ännd värre är väl de som lägger ut hela balar i hagen, vad har de för koll egentligen på kvalitet och annat... :crazy:

Mina pållar äter hö, grönt fint härligt superskördat hö med tillhörande analys. :banana: :banana: :banana:
 
Känns som om man får ha stenhård koll när det gäller ensilaget, men självklart "vanligt" hö oxå, att inte ge dåligt hö av något slag är hyperviktigt!! Jag har själv ensilage p.ga pålle med astma. det har varit kanon ur den synvinkeln!Men jag har små balar, och det e bra, men tro mej, jag luktar och kollar med förstorings glas varje dag*nästan iaf*!Man vill ju inte riskera något!! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 934
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp