Dodson&Horrels

_Runaway_

Trådstartare
Är D&H bra? Tänkte att det låeter i alla fall bra, med deras stora urval. Tex. fånghäst-foder som jag är mest intresserad av. Är de så bra som många säger?

Sv: Dodson&Horrels

I mitt stall så är det fler och fler hästar som äter foder ifrån Dodson&Horrell, för alla tycker att det är jättebra. Min häst har ätit foder därifrån i sex och ett halvt år nu, och jag är extremt nöjd! :)

Vad är det som du gillar med D&H? Varför har du tex. inte krafft?

Sen ett par frågor

Är DH pelletsfoder? Eller musli eller vad? har ingen koll :o
Hur dyrt är det per säck? Skiftar kanske från de olika sorterna?

Det finns en del müsli o en del finns även som pellets...... Jag har använt staypower müsli o gav då 198 kr för 20 kg tror jag, o så har jag använt pasture mix müsli o den gav jag 169 kr för 20 kg, så de e ju inget ekonomifoder............

Jag har använt D&H i snart 7 år nu och har endast positivt att säga oavsett vilken foderblandning jag använt. Använder Mare and Youngstock, Staypower müsli och 16+.

Jag har använt det sedan i somras, beroende på att dom var dom enda som hade foder till ett moderlöst föl. På skoj köpte jag sedan en säck fullblodsfoder till mitt fullblodssto som var i mycket dåligt skick när jag köpte henne i våras. Så mitt föl och fullblod fick D & H dom andra sin vanliga mat, havre och Krafft. Efter någon månad så syntes en markant skillnad på pälsen på hästarna. H & D hästarna var korthåriga, blanka, mjuka och lena i pälsen. Övriga började sätta tjock hård vinterpäls. Så jag satte in fullblodsmaten (som ska kompletteras med havre) på alla ston och unghästar. Efter någon månad hade alla fått en betydligt blankare päls.
Jag har bara upptäckt en nackdel med fodret. Det är att när dom väl smakat på det så duger inget annat. Råkade ut för ett missöde där det fel på min beställning av foder så mina hästar fick vara utan H & D en kväll och en morgon. Inte ens mitt ena sto med föl som båda är födda matvrak åt upp sin havre. Det kräsnaste stoet åt ingen havre alls hon väntade bara på att "det goda" skulle komma.

Så kort kan jag väl säga att jag tycker på den här ganska korta tiden jag har använt det så är det ett mycket prisvärt foder.

_Runaway_ skrev:
Vad är det som du gillar med D&H? Varför har du tex. inte krafft?

Sen ett par frågor

Är DH pelletsfoder? Eller musli eller vad? har ingen koll :o
Hur dyrt är det per säck? Skiftar kanske från de olika sorterna?

Jag tycker att D&H fodren är prisvärda, jättebra och min häst älskar det! Jag ger honom Pasture Mix och Fiber P (båda är muslifoder, fast Fiber P är det lite mer som hackat strå i). Det passar min häst, och jag tycker att det fungerar väldigt bra. :)

Jag ger inte (t.ex krafft) för att jag helst inte vill ge ett pelleterat foder. Jag tycker att muslivarianten verkar vara trevligare, och min häst gillar det. ;)

D&H har både pelleterade foder och muslifoder och lite allt möjligt. Kika på deras hemsida! :)

Priserna varierar med vilken sort man köper...

Intressant att läsa. Fullblodet kom från ställe där han fick Pasture Mix, och vi ville inte både flytta honom och byta hela foderstaten samtidigt, så jag - inbiten färdigfoderhatare - har fått krypa till korset och inhandla D&H.

Han har oerhört fin päls, och det är kul att höra om dina efarenheter. Bävar för att vi kanske behöver byta kraftfoder längre fram, kanske har han blivit kräsen? :)

Mitt fullblod fick H & D Build-up ett tag när han behövde lägga på hullet. Dyrt tyckte jag! 10kr/kg och han fick 1kg om dagen, kompleterade för kostnadens skull med lucern och kraft rehab. Men det funkade!

Men min häst älskade verkligen build-up fodret men har fått återgå till tråkig havre/lucern & kraft rehab nu :o

Vi har också kompletterat Pasture Mix med rejält med lucern, höet är verkligen uselt (i väntan på flytt tar vi det hö som ingår i hyran), men grovfodersituationen är en (av många i o f s) av anledningarna till att hästen ska flytta...

Som tröst kan jag säga att det är halvbloden som är kräsna. Mitt fullblod stoppar glatt i sig allt ännu med eller utan H & D.

Jag får försöka intala mig att det nog är den typen av fullblod han är... :D

P.S Han är efter National Zenith.... Tror du jag har någon svaghet som bör behandlas? ;)

Tja hoppas att han inte är av min hästs typ för han är ganska kräsen, äter bla inte äpplen :o Iof går det mesta i kraftfodersortimentet ner men grovfoder är det kinkigt med.

Skulle väl i så fall vara samma som jag har. Har haft hur många som hels som velat köpa på mitt National Zentih sto och jag har inget emot att sälja hästar men hon är kvar här.:angel:

De är så HIMLA trevliga i huvudet!

Just den här fick jag övertala sambon att åka med och titta på, han tyckte INTE att det var något. Väl inne i stallet hade hästen inte ens hunnit snubbla ur boxen förrän någon (inte jag) bestämt att vi skulle köpa honom... :D

Är han det minsta lilla lik sin bror så ska jag i allafall inte komma och hälsa på honom. Saknar honom otroligt.

Nej, den svarte får vi nog bara träffa en av. Jag saknar dem bägge mycket! Får trösta mig med detta nya fynd (som f ö är jämnårig med den svarte!)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka