Dödsolyckor i FT - hur ser det ut på träning egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Har ju varit några svarta år för fälttävlan, med flera dödsolyckor. De man hör om har ju i princip alltid (ev med några undantag, kan inte komma på något nu dock) skett i samband med tävling.

Men hur ser det ut på träning, är det så att det inte sker dödsolyckor där i någon större omfattning, eller rapporteras de inte om de inte skulle vara någon 'känd' ryttare som drabbas?

Bara kom att tänka på det när jag skulle lugna min kära mors nervositet och noja över att jag anmält nye herrn till FT-läger i somras, och helt kallt tyckte 'det är på TÄVLING de dör mamma, inte träning, så så andas', och insåg att - eller, är det så?

(Nu blev kanske inte mor så lugnad av det, hon är lika oroad att jag ska åka av och skada ryggen ännu mer, hon håller med läkarna där att jag bör hålla mig till dressyr..)

Sv: Dödsolyckor i FT - hur ser det ut på träning egentligen?

Jag vet inte om någon dödsolycka som skett på träning, bara att det även händer olyckor därmed. Men jag tror inte din mamma behöver vara orolig så länge du sitter på en hinderklok häst och bra byggda hinder :)

Det är nog så att ingen svarar för att detta är för allvarligt ämne för att disskuteras på, i såna här tunga frågor, oseriöst forum

Så att diskutera om det är så att det sker dödsolyckor på träning är för tungt att diskutera, men dödsolyckor på tävling är inte för tungt?

Jag vet inte om någon dödsolycka som skett på träning, bara att det även händer olyckor därmed. Men jag tror inte din mamma behöver vara orolig så länge du sitter på en hinderklok häst och bra byggda hinder :)

Mamma skulle nog vara lika orolig oavsett, det var som sagt jag själv som började fundera (onte oroligt, utan mer om avsaknaden av rapporter är för de inte sker, eller helt enkelt inte når allmänhetens öron)

Så att diskutera om det är så att det sker dödsolyckor på träning är för tungt att diskutera, men dödsolyckor på tävling är inte för tungt?

Förstår inte heller ..

Har inget att bidra med, annat än att jag också funderat över detta. Mina nära och kära tycker nämligen inte att det är en bra idé att ta upp fälttävlan efter 15 år. Jag har sagt att jag bara ska hålla mig till träning. Jag får dock inte medhåll på den punkten heller :angel:

Fakta om dessa kommer ju knappast från Bukefalister utan från pressen eller förbundet i det land det hänt.
Tycker du verkligen att detta skulle vara rätt forum att delge detaljer runt de olyckor man varit med om som tränare?
Skulle du tycka det vore trevligt om dina kompisar började disskutera vad du eller din tränare gjorde för fel om du t.ex blev förlamad i en olycka?

Fakta om dessa kommer ju knappast från Bukefalister utan från pressen eller förbundet i det land det hänt.
Tycker du verkligen att detta skulle vara rätt forum att delge detaljer runt de olyckor man varit med om som tränare?
Skulle du tycka det vore trevligt om dina kompisar började disskutera vad du eller din tränare gjorde för fel om du t.ex blev förlamad i en olycka?

Vad säger att man måste ta den approachen i en diskussion? Sen är det sådana diskussioner som fördes kringd en svenska dödsolyckan, men det är en annan story.

Dessutom är det dödsolyckor som jag undrar över, så förlamningsförklaringen begriper jag inte alls?

Men jag ser inte varför det skulle vara så farligt att diskutera kring ja det förekommer dödsolyckor vid träning med, men de är färre/de når inte pressen/etc, eller nej det tycks vara extremt få dödsolyckor vid träning. Vem förutom du har talat om att börja dissikera enskilda fall och ffa anledningen till enskilda fall??

Jag har nog aldrig hört talas om en enda dödsolycka vid terrängträning.

Senast ändrad:

Jag har nog aldrig hört talas om en enda dödsolycka vid terrängträning.

Inte jag heller. De som jag känner till i "vår närhet" har hänt under dressyrträning och uteritt i skritt. :eek:

Alla ryttare har en mamma...Vi för en inre kamp kan man säga..var går gränsen? Vad är farligt för mitt barn?
Det är mycket som är farligt! Köra mororcykel, vara onykter på fest, åka slalom ja men ni vet hur det är.
Men det är mycket som är kul också. Min mamma kollade aldrig vad jag gjorde på fritiden.
Vi har haft en tråd om hur det var förr. Jag har glatt startat 1.10 terräng klass i Trossnäs, med min banhoppningshäst med ringa förberedelse i terräng. För kanske 18-19 år sedan. Kul, men egentligen ganska farligt.
Vad jag vill säga är att vi kan aldrig gardera oss mot olyckor. Det är som Betti säger vi kan bara som föräldrar se till att våra barn är VÄL förberedda och att deras hästar är detsamma. Det betyder att man ska ta den tid som behövs för att lotsa ekipaget fram i klasserna.
Jag känner inte till några dödsolyckor i fälttävaln som tur är... Men många leriga vurpor i vatten, med skratt och tårtor.Jag kommer också ihåg Betti som stoppade mig på en träning från att gå ut i terrängen på träning på en alltför het hopphäst, vilket var klokt. Kloka tränare, mammor och ungdomar är vad som krävs i den här sporten!:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka