Dödande av myter..

Blomskan

Trådstartare
Blir alldeles snurrig i huvudet av alla förståsigpåare som kommer med tips/råd och varningar till höger och vänster.

Vänligen hjälp mig att bena ut några frågor, fyll sedan gärna på med egna saker ni hört..

För det första:
Vatten i hagen på vintern är inte bra - det blir för kallt och hästen får ont i magen när de dricker det...?

Andra:
Varmvatten fryser snabbare än kallvatten..??

Tredje:
Hästar dricker mindre när de fodras med (hyfsat) blöt ..silage?

Fjärde:
Hästar blir pigga av havre?

Femte:
Om hästens man ligger / kan ligga på båda sidor om halsen så är den liksidig?

Givetvis vill jag gärna ha svar med motivering.

Som sagt fyll gärna på med alla möjliga frågor som du har i huvudet!

Sv: Dödande av myter..

Svarar med mina egna erfarenheter!

För det första:
Vatten i hagen på vintern är inte bra - det blir för kallt och hästen får ont i magen när de dricker det...?
Har aldrig hört talas om det och har ingen uppfattning om de eftersom min häst inte har vatten i hagen.

Andra:
Har hört att det är så men aldrig "provat".

Tredje:

Nej, inte min iaf. Han doppar sitt silage både vatten och snö. Doppar även betforen i vattenhinken :crazy:

Fjärde:

Min häst blir en segpropp av mycket havre.

Femte:
Det undrar jag med :P

Just detta med "jag har hört", är precis vad jag gjort.

Nu får det vara nog!!
Jag vill veta sanningen!!! :D

Blir alldeles snurrig i huvudet av alla förståsigpåare som kommer med tips/råd och varningar till höger och vänster.

Vänligen hjälp mig att bena ut några frågor, fyll sedan gärna på med egna saker ni hört..

För det första:

Aldrig hört att de ska få ont i magen av det. Jag låter bli att vattna i hagen eftersom det fryser till is. Tror att hästen dricker ordentligt innan den går ut om den av vana vet att det inte finns ute (SLU råd är dricka otörstig minst var 12e timme) och så länge är hästen inte ute nu.
Andra:

Bluff - Volym och antal grader ner till minus avgör hur snabbt det fryser.

Dock - ångan från varmvattnet kan frysa mot hinkkanter etc eftersom det där blir tunnt med vatten.

Tredje:

Ingen erfarenhet.
Fjärde:

Tror jag inte på generellt, de blir pigga i övergångsskedet vid nytt foder och vid obalans av energi kontra rörelse.

Sen finns det säkert någon häst som inte mår bra i magen av havre och därför reagerar. (precis som mot allt annat)

Femte:

Tror jag inte på utan snarare att det är virvlar som avgör såsom på oss människor.

Givetvis vill jag gärna ha svar med motivering.

Som sagt fyll gärna på med alla möjliga frågor som du har i huvudet!

Men precis som du säger.... Tror men vet inte på det mesta:rofl:!
:bump::bump::bump:

För det första:

Tror jag inte stämmer, vi har iofs uppvärmd vattenkopp, men har aldrig märkt nåt förr ( 30+ år med häst) jag är mkt mer orolig för kolik om dom dricker för dåligt. Jag har alltid haft vatten i hagen.

Andra:
Vet egentligen inte men tror inte det, förr körde jag med varmvatten, isolerade runt hinken med halm och hade lite salt i vattnet, det klarade sig ganska länge, inte alltid till insläpp om det va svinkallt.

Tredje:
Det tror jag är individuellt, min förra gjorde det och fick en gång foderstrupsförstoppning av hösilage, då bytte jag tillbaks till hö gillar inte hösilage ;)

Fjärde:
Kommer inte riktigt ihåg men har fått förklarat för mig att vissa hästar kan ha svårt för den typen av stärkelse, har varit med om några som blivit galna på havre men också några som i princip somnat ju mer dom fått :)

Femte:

I wish...då blir jag glad, men jag har ingen aning, tror det är en skröna :)

Mina högst ovetenskapliga men personliga åsikter och erfarenheter :)

För det första:

Ont i magen är väl lite i att ta i men jag tolkar mina hästar som att de dricker mindre för det är obehagligt att dricka kallt vatten. Är det 20 gradigt så dricker de mer särskillt om de är svettiga själva.
Andra:

Vatten har väl samma fryspunkt oavsett vad utgångstemperaturen ligger på??

Tredje:

Ja klart eftersom de får mer vätska genom silaget än med tex hö.

Fjärde:
Ja det är klart men det beror ju mycket på individen hur pass det påverkar och vad de får mer än havre. Men våra hästar som vi fodrar med hel havre blir piggare dock med krossad havre så märker vi ingen skillnad.

Femte:
Liksidig i vilken bemärkelse då? När man rider den?! Nej det har ingen betydelse. Vår ena hästs man lägger sig på båda sidorna etersom den är så tjock och kryllig så den inte får plats på en sida

Falskt, förutom om en väldigt törstig häst bälgar i sig stora mängder vatten på kort tid. Men har hästen vatten hela tiden, är det inga problem med kallt vatten. Hästar är gjorda för att dricka kallt vatten vintertid. Det finns forskning som dessutom visar att hästar föredrar isvatten framför uppvärmt vatten. (Dock, om de BARA får uppvärmt vatten dricker de mer än om de har bara kallt ellr val mellan varmt och kallt).

Andra:
Sant under vissa omständigheter, men beror mkt på omständigheter.

Tredje:
Beror på individens vätskebehov, hur mycket silage de fodras med och hur blött det är, hur varmt/kallt det är ute, vilket arbete hästen gör osv. Men den vätska hästen får i sig via fodret behöver hästen inte få i sig genom vattenbaljan. Dock så styrs vätskebehov även av hur mycket foder hästen får osv. Så det är omöjligt säga att de dricker mindre eller ej av blött silage. Däremot får de i sig mer vatten via blött silage, vilket gör att en del av vätskebehovet täcks via silaget, jmf med om de åt hö.

Svarar på de jag har erfarenhet ifrån...

När det är kallt ute dricker hästar mer vatten om det är lite tempererat (det finns en vetenskaplig undersökning). Att detta gör att det blir mindre kvar i hinken som fryser lättare kanske är anledningen till att "myten" uppkommit. Men annars är det precis som MiaS skriver!

När det gäller ensilage och vattendrickande upplever jag att de faktiskt dricker mer vilket jag också hört från fler. Min stora (700kg/180cm) drack ca 80 liter under hösten, mellanhästen (166cm) 50-60 liter och den lilla (250kg/116cm) runt 30 liter. Jag tycker att detta är normalt-normalt/mycket, det är iaf inte under normalvärdena.

När det gäller manen tycker jag att man generallt kan se att den svaga och starka sidan stämmer med var manen ligger men inte hur stor skillnaden är. Även GP-hästarna jobbar med sin rakriktning så helt rak blir hästen aldrig även om man kan utjämna skillnaderna väldigt mycket.

Förra vintern fick grannens häst kolik och vet tillkallades, den hade druckit en hel hink kallt vatten eftersom den var törstig.
Vet berättade att hästar som fort blir kalla i magen kan få kolik, det var ganska vanligt, men beror lite på hur känslig individen är.
Mina egna hästar har inget vatten i hagen eftersom det fryser, men de vattnas morgon och kväll men sen det kolikanfallet så får mina hästar tempererat vatten. De kan även få kolik om de hetsäter kallt hösilage.

Ja, faktiskt så gör det det..
Beror på att varmt vatten innehåller mer syre (luft) tror jag det var. Det är vetenskapligt bevisat, men du kan prova själv.

Eftersom silage innehåller mer vatten än hö så får de i sig mer av vätskebehovet genom fodret och dricker därför mindre.
Det stämmer hos mina hästar.

Vet ej. Men jag har haft en häst som fick mugg varje gång man bytte havren mot korn. Hästar som är väldigt pigga kan bli något lugnare och öka i vikt om man byter havren mot korn.

En duktig tränare sa en gång att om hästen är jämt musklad på halsen så brukar manen ligga på bägge sidor (alltså den är liksidig)
Är den mycket starkare i en sida knuffas manen över på den andra.
Min erfarenhet är att det brukar stämma att manen ligger på den svaga sidan hos hästar.

Hittade faktiskt en undersökning när jag surfade runt lite som visade att hästar dricker mindre vid lägre TS, dvs blötare ensilage... Så där ser man ;)

Ja, faktiskt så gör det det..
Beror på att varmt vatten innehåller mer syre (luft) tror jag det var. Det är vetenskapligt bevisat, men du kan prova själv.

Mera syre innehåller det inte, för att syremängden sjunker redan vid +25grader och däröver. Det är därför fiskarna går ner på botten vid varmt sjövatten, dom dör av syrebrist annars.

Luftbubblor möjligtvis, men dom torde försvinna efter ett tag. Här fryser iaf kallvatten fortare än varmvatten då vårat kallvatten håller +6grader och ställer man ut ex +40 gradit vatten så tar det längre tid innan vattenytan nått fryspunkten.. Även om varmvattnet kanske tappar temp fortare just för att det är så stor tempskillnad så hamnar även varmvattnet +6 grader efter en stund och då är inte kallvattnet kvar på en tempen utan har sjunkit..

Oh - nu kan jag ju inte låta bli..... ;)

Enligt vilka Termodynamiska lagar är det vetenskapligt bevisat?

Om man lindar ett ben måste man linda det andra har jag hört och läst villket ju är skitsnack. Det går alldels utmärkt att bara linda ett ben.
gulan

Jag diskuterade ämnet med en stallkompis förra året och hon hittade länkar där det vetenskapligt bevisades. Tyvärr är min dator urblåst sen dess så jag har inte kvar hennes mail. Kommer också ihåg att vi lärde oss det på fysiken i skolan men det var ju hundra år sen:p så jag kommer inte ihåg några detaljer alls.

Kopierat från Linköpings Universitet frågor och svar:

"Hej. Vi är ett gäng gamla gubbar som kom att diskutera vatten och värme. Finns det tillfällen då man snabbare får is med varmt vatten än med kallt vatten?
Kan vätskor komprimeras?
Svar: Jag antar att du menar att man skall ställa två kärl med vatten av olika temperatur i ett rum där temperaturen är under 0 grader Celcius och mäta tiden tills vattnet fryser. Då kommer det att ta längre tid för det varma vattnet att frysa eftersom en större mängd värmeenergi måste ledas bort, vilket stämmer med vad man skulle förvänta sig.
Alla ämnen, inklusive vätskor kan komprimeras, men kompressibiliteten är låg så den kan i många fall försummas. Vatten har t.ex. en kompressibilitet av 5,59x10^-4/MPa med vilket menas att en tryckändring av en million Pascal ger en relativ volymminskning som är 4,59x10^-4.

Ragnar Erlandsson, universitetslektor i fysik "

Men jag vill fortfarande jättegärna se de vetenskapliga bevisen som motsäger det.

Senast ändrad:

Hittade faktiskt en undersökning när jag surfade runt lite som visade att hästar dricker mindre vid lägre TS, dvs blötare ensilage... Så där ser man ;)

Vetenskap gillar jag.
Hårda fakta ska det vara! :)
Skämtosido..
Har du möjligen en länk?

Bra gulan!!!

Fram med fler myter..

Har också hört detta.
Men jag tror att man ska göra så och jag gör det alltid.
Det jag har hört är att det har med belastning att göra.
Hästen belastar det olindade benet mest vilket i sin tur leder till ev. skador i det benet / den sidan.
Har jag rätt?

I detta examensarbete http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Andersson_Karolina-021.pdf finns en text som refererar till ett annat arbete:

"Enligt Meyer (1995) varierar vattenbehov i förhållande till torrsubstanshalten (ts-halten) i fodret och vattenbehovet är 3,0-3,5 liter vatten / kilo ts medan Planck (1997) fastställer det till 3,5 liter / kilo ts. Dahlqvist (1999) har påvisat att vattenkonsumtionen varierar med tsinnehållet i hösilage så att försökshästarna i genomsnitt drack 20,3 liter / dygn då ts-halten var 35% och 26,5 liter / dygn då ts-halten var 56%."

Kopierat från http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?keyword=vatten/is

Fråga:
Om man tar 50 gradigt vatten i en spann och ställer ut i -10 gradig luft samtidigt med en spann med 20 gradigt vatten. Vilken fryser till is först?. Har hört att "varmt" vatten fryser fortast men har svårt att tro på det.
/Claes L, Härryda
Svar:
Det är klart att den kallare i de flesta fall fryser först. Effekten är emellertid relativt väletablerad men utan någon enskild enkel förklaring, se Mpemba_effect .

Nedanstående länkar (bland annat den mycket respektabla sajten om vatten, länk 1) diskuterar några möjliga förklaringar till effekten.

Eftersom det avsvalnande varma vattnet vid någon tidpunkt måste vara av samma temperatur som det kalla vattnet så är det svårt att se att det från början varma vattnet skulle frysa snabbare: två vattenmassor med samma temperatur bör rimligen uppföra sig likadant. Det måste i så fall vara någon skillnad på vattenmassorna, t.ex. gasinnehåll.

En av förklaringarna i länk 1 går ut på att det varma vattnet fryser delvis snabbare (mindre underkylning, se fråga 16785 nedan) och därför uppfattas som fruset när det i själva verket bara är delvis kylt. Problemet kvarstår dock: vad är det för skillnad mellan det kalla vattnet från början och det varma vattnet när temperaturen passerar begynnelsetemperaturen av det kalla vattnet.

Men det hjälper inte att spekulera ... man borde göra ett försök att påvisa effekten! Jag gjorde ett enkelt försök med istärningsbehållarna. Det var ingen märkbar skillnad på behållaren med kallt vatten och behållaren med hett vatten. Om något så frös den varma vattnet långsammare!

Liknande trådar

Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 983
Senast: Kellie
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 304
Senast: Totola
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 693
Senast: scizofren
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 688
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur