Riley
Trådstartare
När kvällspressen går ut med identitet och bild på avlidna brottsoffer eller förolyckade, hur fattas i regel beslutet om publicering? Förekommer det ofta i svensk media (jag syftar här ffa på de mindre smakfulla i form av AB och Expressen) att man går ut med namn, bild och personlig information utan att de anhöriga tillfrågats? Resoneras det annorlunda om det gäller en katastrof som tagit många liv respektive ett enskilt mordfall eller olycka?
Jag är medveten om vad som står i de pressetiska reglerna, men det besvarar ju dessvärre inte frågan i sig.
En av mitt livs absolut största farhågor är att jag ska dö i någon form av uppseendeväckande händelse, mord eller katastrof, för att sedan få mitt ansikte och mitt liv utfläkt i kvällspressen. Hade därför varit intressant att veta hur redaktionerna "egentligen" tänker i liknande fall och om det här är något jag behöver oroa mig för.
Jag är medveten om vad som står i de pressetiska reglerna, men det besvarar ju dessvärre inte frågan i sig.
En av mitt livs absolut största farhågor är att jag ska dö i någon form av uppseendeväckande händelse, mord eller katastrof, för att sedan få mitt ansikte och mitt liv utfläkt i kvällspressen. Hade därför varit intressant att veta hur redaktionerna "egentligen" tänker i liknande fall och om det här är något jag behöver oroa mig för.