Texaz

Trådstartare
Jag har ett ungsto som ska registreras nu sent omsider..

Hade både mamman och pappan hemma så stammen är jag helt på det klara med!:laugh:

Vad jag förstått av Hästavelsförbundet så ska hon DNA-typas (men det görs äl alltid numer???) och sen ska det jämföras mot föräldrarna.
Men hur får man fram deras DNA?
Mamman är ett svenskfött fullblod, pappan paint och således registrerad i USA:crazy:.
Någon som vet hur jag ska gå tillväga?:confused:

Sv: Dna

Man tar ut en id-kontrollant som tar tagel från svansen på föräldrar plus avkomma. Id-kontrollandet behövs också för att chippa och rita hästen som ska reggas.

Det behövs väl inte ens att en ID-kontrollant kommer ut och drar tagel ur avkomman + föräldrarnas svansar? 2009 behövdes inte det i alla fall, det fixade vi själva och skickade in. :)

Det beror kanske vilket förbund det är? Jag har reggat i ASVH 2006, 2008, 2010 och 2011 och det behövdes en id-kontrollant alla gångerna.

Jag har ett ungsto som ska registreras nu sent omsider..

Hade både mamman och pappan hemma så stammen är jag helt på det klara med!:laugh:

Vad jag förstått av Hästavelsförbundet så ska hon DNA-typas (men det görs äl alltid numer???) och sen ska det jämföras mot föräldrarna.
Men hur får man fram deras DNA?
Mamman är ett svenskfött fullblod, pappan paint och således registrerad i USA:crazy:.
Någon som vet hur jag ska gå tillväga?:confused:

Oliver är väl redan DNA-typad så hans DNA-profil ska finnas hos APHA, den kan man få som pdf via mail :)

Tillägg: hos APHA får man hem ett kit och drar taglet själv - var noga med att roten finns med på varenda strå! Taglet skulle tas ur manen, inte svansen (fast det gällde förstås en vuxen häst, i det fallet pappan till fölen) Kontrollant behövs väl för konturdiagram etc men det är som sagt kanske olika hos olika förbund.

Senast ändrad:

Jo Lew (kul attse dig förresten:love:)

Jag kommer att ha hem en godkänd ID-kontrollant, men hur får SVH reda på föräldrarnas DNA???

Mamma antar jag borde vara lätt, men pappan???:confused:

Är det något JAG kan göra för att hjälpa till??

De skickar taglet från föräldrarna till SLU som gör dna-koll där de jämför avkommans dna med föräldrarnas. Jag vet inte om SH bakar in den kostnaden i registreringsavgiften eller om du får betala det separat.
SLU har en databas där ett väldigt stort antal godkända hingstars dna ligger inlagt. har de inte hans dna får du skicka med tagel även från honom.

FFast hingsten är reggad i USA, stoet i Sverige, DET är mitt dilemma!

Är det upp till SLU alltså att söka det, eller ska jag aktivt göra något?:confused:

Har han andra avkommor i Sverige? I så fall finns nog hans dna på SLU. Har han inte det tycker jag att du ska fråga SH hur du ska göra för att avkomman ska kunna registreras med full stam.

Har han andra avkommor i Sverige? I så fall finns nog hans dna på SLU. Har han inte det tycker jag att du ska fråga SH hur du ska göra för att avkomman ska kunna registreras med full stam.

Jag har en avkomma efter samma hingst och dna-profilen borde som sagt gå att få tag på via APHA (American Paint Horse Association).

Maila dem och fråga Texaz! (Tänk att hon är så stor redan halvsyrran :P)

Om du stod registrerad som leasingtagare på honom ska det inte vara några problem tycker jag.. Wrangler vet säkert mer.

Annars, kontakta hans nuvarande ägare - de vet jag med säkerhet kan få pappret via APHA. Jag gjorde så när jag behövde Willys DNA-profil för att skicka in till SveHäst för att få betäckningsrapport-block i våras, snabbt gick det att få det också för en gångs skull när det gäller amerikanerna ;)

Tex, kontakta Ollies nuvarande ägare och be henne skicka in dna till SH enligt hur dom vill ha det.

Varför krävs dna förresten om hästen ska reggas i SH, den kommer väl ändå reggas som korsning där eller?

Säg till om jag kan hjälpa dig med något!

Tex, kontakta Ollies nuvarande ägare och be henne skicka in dna till SH enligt hur dom vill ha det.

Varför krävs dna förresten om hästen ska reggas i SH, den kommer väl ändå reggas som korsning där eller?

Säg till om jag kan hjälpa dig med något!

Tja vill ju gärna att hennes stam ska finnas med i papperen även om hon inte blir paint... :p

Med tanke på hennes färg struntar jag dock i att regga henne i SPHA (vilket varit så krångligt) men hon kan nog bli en rätt intressant pleasurehäst på WRAS- /allbread-klasser! Brås definitivt på sin far:love:

Ja, bara jag kommer i kontakt med denne... Finns dock inte denna hingst redan reggadmed DNA i USA? Går det inte att få ut det därifrån???

Reggar henne med okänd fader, priserna skiljer inte så mycket, och i nuläget gör jag saker så enkla som möjligt.....

Men ni är ju vänner på facebook, skicka ett meddelande eller mail bara? Det är ju mycket möjligt att hon har betäckt någon annan ras och redan testat honom också.

Ingen aning om hur/om det funkar med dna från APHA till SH.... men dna testad i USA är han ju.

Ja, bara jag kommer i kontakt med denne... Finns dock inte denna hingst redan reggadmed DNA i USA? Går det inte att få ut det därifrån???

Reggar henne med okänd fader, priserna skiljer inte så mycket, och i nuläget gör jag saker så enkla som möjligt.....

Men Tex, det var ju det jag sa :p Maila APHA och be att få en kopia på hans DNA-profil? Det kommer som en pdf via mailen och går jättebra att skicka vidare till SH på samma sätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel för sv. ridponny samt registrering. har en massa frågor då jag inte är så haj på det där. jag har en ungponny f 05 som har delvis...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: beauspirit
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?