DNA för "importspermaföl"

G

GiG

Hur är det nu egentligen? Krävs det fortfarande DNA-prov för föl tillverkade med importsperma. Så var det för ett par år sedan men av ASVH:s hemsida kan jag inte utläsa att det är så fortfarande? Bara om det använts frusen importsperma?

Sv: DNA för "importspermaföl"

Jag har haft några föl e. Landor som går via importerad färsk sperma...Vi har alltid DNA typat dom ungarna då det varit krav på det. Har det blivit ändrat nu då ?

Helen

När jag frågade om alla kostnader för Don Romantic,i april i år, sa den svenska importören att det skulle tillkomma kostnad för DNA-typning och de borde väl ha koll på det, tycker jag.

Mitt sto tog sig inte med Don Romantic utan jag fick byta till annan, svensk hingst, så jag har inte kollat upp det sen.

HeJe

Jag vet för jag kollade med ASVH för en vecka sen eftersom jag fick frågan i samband med ID kontroll plus att vi själva är i samma sits!

Det behövs inte DNA för importsperma i år! Så här ser svaret ut:
"Ja det är ändrade regler för tillfället. Det krävs inte DNA om det är transportsperma från utlandet. Det är bara när det är frys och om rapporterna kommer in hit efter december månads utgång födelseåret. Vi får se hur länge de reglerna gäller, men att vi krävde DNA på de andra var ett handelshinder så därför är det borttaget."

Mvh, Ann

Men jag har en registreringsansökan här där det skall finnas ett förtryckt JA om DNAtest skall köras och trots att jag betäckte med en dansk hingst godkänd i Sveirge står det inget JA så det behövs inte

samma som Ploppi just sagt, alltså!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 239
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka