Djurtestat djurfoder.

Sv: Djurtestat djurfoder.

Då vill jag absolut prova, även om jag inte har alltför stora förhoppningar om vad missen kommer tycka...

Jag är inte säker på om jag förstod rätt - skall kattmaten finnas på alla de ställen där hundmaten säljs enligt hemsidan? Eller bör man ringa och fråga? I sthlm såldes det i Hemmabutiker, lite skumt...?

Vet ni något om köttets utsprung (ekologiskt/krav?)

Sassy och Sol: Okej, då är jag med. :) När jag nu en gång är inne i en kattmatstråd, vad tycker ni som kan om Kattuna?

Kattmaten ska gå att få tag på via alla de återförsäljare som säljer hundmaten.

Köttet är inte ekologiskt, men svenskt iaf. Det finns ingen ekologisk kattmat att få tag på i Sverige. Möjligen Yarrah, men jag tror inte att det tas in i Sverige längre.

kem skrev:
Sassy och Sol: Okej, då är jag med. :) När jag nu en gång är inne i en kattmatstråd, vad tycker ni som kan om Kattuna?

Kattuna använder jag endast som "smakförstärkare" när jag ska ge katterna något de inte är så förtjusta i. Fisk är inte bra kattmat. Funkar som godis, men inget man bör ge i större mängder.

Då vet jag. Håller nämligen på och testar vad nya katten äter, och hon är väldigt inne på fisk, samtidigt som det såklart underlättar att andra katten inte är så jätteintresserad av det.

Nackdelen med blötmat är att tänderna inte får så mycket motion och risken för tandsten och FORL ökar (om man inte borstar tänderna på sin katt).
Försök som ovan har säkerts gjort för att konstera vätska och brist på vätskas effekt på njurarna.

Torrfoder gör inte så mycket för tänderna heller. Alla katter borde få bitar rått kött (helst köttben) att äta varje vecka. Det är garanterat det bästa för hela munnen.

Logan, et al., Dental Disease, in: Hand et al., eds., Small Animal Clinical Nutrition, Fourth Edition. Topeka, KS: Mark Morris Institute, 2000, p. 487. "Although consumption of soft foods may promote plaque accumulation, the general belief that dry foods provide significant oral cleansing should be regarded with skepticism. A moist food may perform similarly to a typical dry food in affecting plaque, stain and calculus accumulation...Typical dry dog and cat foods contribute little dental cleansing. As a tooth penetrates a kibble or treat the initial contact causes the food to shatter and crumble with contact only at the coronal tip of the tooth surface...The kibble crumbles...providing little or no mechanical cleansing..."

... tuggpinnar för katter har visats ha god effekt på den parodontala hälsan. I en studie från 1998 kunde man visa att ett dagligt tillägg av en tuggpinne för katter resulterade i mindre plack- och tandstensbildning hos katterna jämfört med när de endast fick torrfoder (19). En tuggpinne med en mer gummiaktig konsistens har också testats på katter och även denna bidrog till en reducering av mängden plack och tandsten. Tandstensbildningen minskade med
64% i denna studie. Katternas gingivit var också mindre omfattande (20)... Man tittade även på katter som fått mjukt foder några år. Dessa hade mycket tandsten och gingivit. Då dessa gavs torrfoder i fem veckor kunde man se en liten förbättring av den orala hälsan (22). Förebyggande av gingivit och parodontit hos hund och katt, en litteratur- och enkätstudie, Jennike Hermansson, Sofia Persson, Odontologiska institutionen, Karolinska institutet, Huddinge

In my experience as a feline veterinarian, I've probably examined at least 13,000 cats' mouths. There was no real pattern to the dental and periodontal disease I saw. If anything, tartar and gum disease seemed to be more attributable to genetics or concurrent disease (such as feline leukemia or feline AIDS) than to any particular diet. I saw beautiful and horrible mouths in cats eating wet food, dry food, raw food, and every possible combination. Many of my patients initially ate mostly or exclusively dry food; yet these cats had some of the most infected, decayed, foul-smelling mouths I saw. If there was any dietary influence at all, I'd say that raw-fed cats had better oral health than cats on any type of commercial food. Does Dry Food Clean the Teeth? By Jean Hofve, DVM

Jag har även läst en oerhört intressant bok (om än lite väl politisk) av Dr. Tom Lonsdale, Raw Meaty Bones Promote Good Health.

Av de studier jag har läst igenom... och det är några stycken har jag inte kunnat finna annan information än att torrfoder ger något mindre tandsten än våtfoder. De flesta studier menar på att det vill till mer än bara torrfoder för att katternas tänder ska hållas fria från tandsten (FORL och liknande sjukdomar anser man inte ens har med kost att göra). Man betonar vikten av tuggpinnar/ben, tandborstning och regelbundna kontroller hos veterinär.

Den lilla positiva effekt torrfoder kan ha mot tandsten tycker jag inte är tillräcklig för att ge sådant mat. Hela sammansättningen av torrfoder är horribel ur mina ögon sett.

Liten uppdatering; hon gillar tonfisk, äter vanlig burkmat, äter inte torrfodret som finns hemma (men fick annat torrfoder hos förra ägarna som funkade), men vill inte ha Mjau eller kött. Jag hade hoppats att hon skulle äta Mjau, efter att ha läst om det, och för att tjockisen inte äter det :devil: Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, vill ju att hon ska få något som hon gillar, och som är så nyttigt som möjligt, men som är "lätthanterligt".

Jag känner till problemet, min missa ratar periodvis allt annat än tonfisk :smirk:

Det är ju två delar i problemet bra kattmat, en del handlar om att det skall vara så bra som möjligt för katten, den andra om att det skall kännas som ett bra köp för mig som människa. Just i den här tråden handlade det ju om den andra delen, och det är inte mycket lättare det *suck*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka