Djurtestat djurfoder.

L

lisa

Jag tror att vi haft detta uppe på katt tidigare, men det var ett tag sen.

I samband med att jag letar material till en uppsats så har jag stött på en del sidor som tar upp hur stora fodertillverkare som t ex Hill's, Iams/Eukanuba och Nestlé/Purina utför hemska experiment på djur.

http://www.buav.org/pdf/PetFoodTesting.pdf

Tyvärr tycks inget av de "vanliga" märkena på kattfoder vara oskyldiga. Utöver BARF, finns det något man kan köpa med gott samvete och samtidigt få ett foder med bra kvalitet?

Jag försöker själv tänka på vad jag köper för (människo)mat och nuförtiden kryllar det ju av ekologiskt, rättvisemärkt osv på hyllorna. Ska det vara så svårt att hitta bra alternativ till kissen? :(

Sv: Djurtestat djurfoder.

Nu orkade jag inte läsa igenom alla exempeln, men vet av erfarenhet att allt man läser inte är sant. Resultaten blir ju inte rättvisande om djuren vanvårdas. Sedan kan man debattera hur mycket det är värt att få fram foder som är korrekt anpassade för våra hundar och ger den stora massan längre och bättre liv.
Personligen ger jag hellre min hund ett foder som det är bedrivet mycket forskning på än ett som inte är det.

Vanliga Mjau är ju ett vettigt alternativ. Svenskt kött och svensk produktion, bra pris och bra foder. (Nu är det den vanliga burkmaten jag pratar om, vet inte hur bra torrfodret är eftersom jag är skeptisk mot allt torrfoder)

Katterna på Doggys anläggning är mycket välskötta, den äldsta har varit där i runt 18 år!

Royal Canins försöksanläggning i Frankrike ska också vara fin, jag ska dit i höst. Dock vet man ju inte vilken köttråvara som används...

Stoppard skrev:
Personligen ger jag hellre min hund ett foder som det är bedrivet mycket forskning på än ett som inte är det.

Det finns dock olika sätt att bedriva denna forskning på. En del företag testar sina nya produkter på redan sjuka djur (vilket jag inte har något emot) medan andra gör djuren sjuka för att de ska kunna testa nya produkter på dem och det kan jag aldrig tycka är juste. Morris ska inte behöva lida för att Misse och Skruttan ska få bra mat. Det är min åsikt.

Stoppard skrev:

Verkligen? :eek:

Även om denna forskning innebär grymma experiment på hundratals djur år efter år? Självklart vill jag också ge min katt bra mat, men jag håller med sol - det rättfärdigar inte att massor av andra kissar skall behöva lida. Deras liv är värt lika mycket som min misses, även om jag älskar henne mer.

Sassy skrev:
Katterna på Doggys anläggning är mycket välskötta, den äldsta har varit där i runt 18 år!

Royal Canins försöksanläggning i Frankrike ska också vara fin, jag ska dit i höst.

Intressant... men vad innebär att de är välskötta? Hur har djuren det? Jag ser olyckliga katter i små burar framför mig, men jag kanske har helt fel?

Jag skall göra ett nytt försök med Mjau, misse är dock inne i en rynka på näsan åt allt-period just nu så det får vänta lite. Idag ratade hon allt (inkl torrisar) utom mattes ostmacka :angel:

OT (nåja, inte helt), var det inte du som funderade på att starta provtillverkning av BARF eller likande? Hur har det gått? :)

Katterna bor som på vilket pensionat/katthem som helst. Det är för övrigt inte tillåtet att hålla katt i bur i Sverige, förutom runt födsel och digivning. Katterna kommer från katthem i västsverige, och är alltså fd hemlösingar.
Det går utmärkt att åka dit på studiebesök om man vill se hur det ser ut: Tassalyckan

Mitt BARF-projekt skulle ju ligga som ett exjobb, och då står och faller allt med två punkter: det krävs ett företag som är intresserade av att satsa pengar på det, och det krävs godkännande och en villig handledare från Chalmers. Det sistnämnda kan bli svårt att ordna, eftersom de måste tycka att det är ett vettigt och givande projekt...

Jag tror ju inte att dessa försök är så grymma. Man måste ju väga nytta med kostnad (i form av lidande). Är ett försök på t.ex. 50 katter värt att man kan halvera antalet fall urinstopp? För mig är det det, men jag förstår även de som inte tycker det.

Stoppard skrev:
Jag tror ju inte att dessa försök är så grymma. Man måste ju väga nytta med kostnad (i form av lidande). Är ett försök på t.ex. 50 katter värt att man kan halvera antalet fall urinstopp? För mig är det det, men jag förstår även de som inte tycker det.

Med tanke på att det redan finns utmärka sätt (vilket innefattar olika utfodringsmetoder) för att behandla och/eller förebygga urinvägsproblem så nej.

Det största problemet jag ser när det handlar om kattmat är att maten blir allt mer artificiell och onaturlig. Är det konstigt att katter blir sjuka när de får mat som inte ens liknar den mat deras kroppar är gjorda för att äta? För mig som är biolog (eller på god väg iaf) är det ren och skär logik att djur blir sjuka när de får mat som deras kroppar inte är gjorda för att hantera.

Pengar och bekvämlighet sätts tyvärr framför katternas väl och ve, tyvärr.

men de fodren är väl utvecklade efter försök av den här typen?

Stoppard skrev:
men de fodren är väl utvecklade efter försök av den här typen?

Jag menar snarare på "nya" tankar om hur man kan förebygga och behandla dessa problem snarare än specifika fodermärken. En sådan enkel sak som att redan från börja ge katten mycket våtfoder så att den får i sig tillräckligt med vätska (vilket flera studier har visat att väldigt många katter som bara äter torrfoder faktiskt inte får) är ett strålande sätt att förebygga urinvägsproblem. I denna torrfodervärld är det dock kämpigt att föra fram det trots att man i USA har väldigt bra erfarenheter av just detta: att våtfoder både förebygger och är en viktigt del av behandlingen när det gäller urinvägsproblem.

Vätska, urinens pH (som blir gör högt om man ger mat som innehåller mycket vegetabilier) och allmäntillstånd är kanske de tre viktigaste faktorerna när det gäller urinvägsproblem. Ger man redan från börjanb en lämpligt kost (köttbaserad mat som innehåller mycket vätska) har man minskat risken för att katten ska drabbas av urinvägsproblem drastiskt.

Sassy skrev:
Mitt BARF-projekt skulle ju ligga som ett exjobb, och då står och faller allt med två punkter: det krävs ett företag som är intresserade av att satsa pengar på det, och det krävs godkännande och en villig handledare från Chalmers. Det sistnämnda kan bli svårt att ordna, eftersom de måste tycka att det är ett vettigt och givande projekt...

Vad synd.

Jag tänker varje gång jag är inne i en zooaffär att det skulle vara fint om de sålde lite BARF....gjort på ekologiskt kött då, naturligtvis :idea:

Det borde väl inte vara så svårt att ordna? Sälja färskt är kanske besvärligt, men det går väl bra med fryst? Visst finns det fryst hundmat typ "köttfärs" att köpa i vissa butiker? Jag skulle gärna betala mer för sådan mat, sen att tant vägrar smaka är ju en annan sak...

Jag håller med dig, men vad gäller min gammelmissa så har jag litegrann "gett upp". Hon får knapra sina kära torrisar de sista åren också, men om jag får en ny katt i framtiden så skall jag vänja den vid BARF (helst ihopmojsad av någon annan än mig själv ;) ) eller burkmat typ Mjau från början.

Finns det förresten någon ekologisk kattmat att köpa? Jag äter inte kött själv men envisas med att köpa dyrt krav-kött till sambon, så jag skulle gärna göra detsamma till djuren om det gick. Synd bara att damen ifråga fnyser åt allt som luktar low-carb, helst skulle hon nog äta tonfisk med vaniljyoughurt eller digestivekex i whiskassås :crazy:

Jipotimas som säljer för hund är ju bästa möjliga kött. Det är inte speciellt krångligt att fixa bra mat av det, vem som helst som kan fodra en häst kan också balansera kattmat.

Problemet när man ska tillverka mat för försäljnign är att det ställs helt andra krav på produktionskedjan än när man mixtrar för husbehov. Man ska kunna garantera hygieniska beredningslokaler, kylkedja under transport av både råvaror och produkter osv. Det gör det svårt att starta i microskala (sålänge man inte startar svart förstås, och går över till vit produktion efterhand...)

Du tänker på färskfoder till hund och jag har faktiskt nyss fått veta att det finns ett företag som faktiskt tillverkar färskfoder även för katt. Deras hemsida hittar du här. Det står inget om deras kattmat på hemsidan, men enligt uppgift tillverkar de även kattmat och den "ser ut" såhär:

Helfoder för katt

Innehåll:
Köttbiprodukter från kyckling, fisk, fettgrevar, slaktfoderprodukter från nöt, havregryn, vetegrodd, kycklingfett, potatispulver, majsprotein, potatisprotein, vitaminer, spårämnen.

Närings- och energiinnehåkk per 100g foder
Omsättningbar energi 105 kcal/440 Kj

Protein 13,6%
Fett 4,7%
Kolhydrater 6,2%
Växtråd 0,7%
Mineraler 2,7%
(varav Kalcium 0,6%
Fosfor 0,5%)
Torrsubstans 28%

Vitaminer och spårämnen
Innehåll per kg foder

Vitamin A 8000 IE
D 425 IE
E 80,0 mg
Tiamin B1 3,0 mg
Riboflavin B2 2,7 mg
Pyridoxin B6 1,9 mg
Niacin 28,0 mg
Pantotensyra 4,6 mg
Vitamin B12 0,03 mg
C 40,0 mg
K 0,4 mg
Folinsyra 0,4 mg
Biotin 0,06 mg
Kolinklorid 625,0 mg
Järn 80,0 mg
Koppar 5,0 mg
Mangan 10,0 mg
Zink 90,0 mg
Selen 0,1 mg
Jod 0,5 mg
Magnesium 200 mg

Men Sassy, de som redan tillverkar för hund? De borde väl kunna starta tillverkning för katt också.... (antar att du redan har kollat det iofs ;) )?

Sol, översättning av innehållet i det där fodret = ok, bra, super? tack :bow:

*kl*
Har för mig att jag sett nån hemsida med färskfoder för hund, där de även säljer nånslags kattkorv...kommer ihåg att man skulle beställa lådvis. Någon som vet vilken jag täbker på?

kem skrev:
*kl*
Har för mig att jag sett nån hemsida med färskfoder för hund, där de även säljer nånslags kattkorv...kommer ihåg att man skulle beställa lådvis. Någon som vet vilken jag täbker på?

Det är Jipotimas du tänker på. De säljer dock inte komplett kattmat utan man får pussla ihop en meny själv.

Jo, det finns hundföretag som kan vara intresserade av kattfoder, men det måste även gå att matcha med kraven på hur ett ex.jobb ska vara utformat. Lyckas jag inte med det (eller det redan finns på markanden när jag gjort mig av med omtentorna) så kommer jag med stor sannolikhet försöka efter examen.

Priimas kattmat är ok för mig, men jag hade gärna uteslutit både majs och potatis, och haft mer fett för mina katter (inte ens den som blir smällfet på torrfoder blir tjick av ett fetare köttfoder). Fördelen med Priima är att det är lätt att få tag på, kommer definitivt bli "nödmat" här när vi inte hinner fixa själva, annars föredrar både jag och katterna råa köttiga ben :d ;)

Kem- det du tänker på är jipotimas. De har kattkorvar, men det är inget fullfoder utan behöver kompletteras.

lisa skrev:
Sol, översättning av innehållet i det där fodret = ok, bra, super? tack :bow:

Det är bra mat. Jag är inte så förtjust i majs, potatis och liknande så det skulle maten kunnat vara utan. Det innehåller mer protein torrfoder, köttet är rått (bra), de snålar lite med fettet men det kan man justera själv och jag är nyfiken på taurinhalten.

Ett bra alternativ till BARF. Bättre än torrfoder och de flesta sorters burkmat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka