Sv: Djurskyddsmyndigheten står stark
KL
Jag tycker själv att de nya förslagen är ganska ok,(positivt överraskad) visst finns det en del "idioti" i det också,men man kan inte få allt
Och att påstå att DSM står starka är väl en ganska grov överdrift...har de någonsin gjort det?
Jag tror att det stora "problemet" just nu är (bla) att DSM räknar hästar som "sällskapsdjur", medans LRF,JSV mm fortfarande ser de som bruksdjur, dvs de går under "livsmedelsproducerande djur".
Att de ser så olika på hästens roll i samhället krånglar till det hela en hel del.
Frågan är ju om hästarna verkligen kan räknas till ngn av dessa grupper i framtiden?
Mkt få hästar lämnas ju till livsmedelsslakt numera(sedan krav på pass mm-dåliga priser)-
men att gå så långt att kalla dom för sällskapsdjur???
Se till att lagen blir sådan att djur som VANVÅRDAS,djurägare som år efter år har dålig djurhållning, de som byter hästar med varandra för att försvåra kontrollerna, de som gång på gång ljuger, manipulerar och intrigerar med inspektörerna(det verkar ha blivit en slags sport för vissa
) SE TILL ATT DESSA FÅR DJURFÖRBUD SNABBARE!!! Man ska inte klara sig undan gång på gång genom överklaganden mm. FRAM FÖR ENBART OBEVAKADE INSPEKTIONER HOS DESSA ÅTERFALLSFÖRBRYTARE-jag vet att lagen är sådan idag-men det fungerar inte alls.
Och Peter, att du är kunnig inom ditt område är det väl ingen som kan betvivla, Och jag hoppas att även du tycker att man ska vara öppen för andra människors synpunkter och ta de i beaktande innan man "dömer"...
För när myndigheter/myndighetspersoner inte gör det-det är då det blir galet oftast.