Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg
jag har roat mig en stund med att våga se probematien ur olika synvinkar på FB diskussionerna(och ja,jag gick in o försvarade western p eponas sida). jag ser stor alikheter med det som nu händer med det somhnd einomhunddressyren för mer än 20 år sedan.
vi -måste-vara öppna för debatt och det gäller ALLA discipliner. jag har sett en de ful ridning inom "western"(för det är inte så bra westernridning ser ut) men jag tror på att ifrgasätta,diskutera,iaktta. Jag har även anmät til banansvarige när jagtyckt att det sett ite vä häftigt ut o med mycket barn i närheten.ala kan vi göra något för att försvara de som inte har någon röst att skrika med.
Det som är -verkligen- skakande är egentligen det som sker i det vardagliga livet hos många ryttare(ni observerar att jag inte säger ngn disciplin nu,va? ) och som jag tror delvis är ett kulturellt eer socialt fenomen,man ärver beteenden utan att ifrgasätta dem. jag ser väldigt många fall av konfliktbeteenden so inte ens uppmrksammas av vare sig tränar eeller ryttare,de vet inte vad de skall t8tta efter,jag ser korrigeringar av saker som hästen helt klart inte begripit hur det ska utföras,jag ser inlärd hjälplöshet,jag ser dressyr som mer handlar om att fysiskt korrigera fel än att i god inlärningspedagogisk sed förklara korrekt beteende och läga upp inlärningen så att fel minimeras.jag ser onödigt hårda händer o skänklar,ryttare som är i sådan obalans att de hindrar hästen från att utföra det de ber omkorrekt,och sedan blir straffad för det. jag ser hästar som till slut,av smärta fysiskt eller själsligen,exploderar och åker p ännu mer stryk och "knäckningar".
Missförstå mig rätt-jag är en perosn som inte -kan-använda hårda tygeltag tex en ändå nått relativt långt.Jag är ockås en person som inte använder mig av kravlöst gulligullande,men tex använder en pellets som förstärkning.
jag välkomnar att det här tas upp och diskuteras,för till syvende och sist så handlar det om varelser som har begränsade möjigheter att försvara sig. men dte är -fel-att bara ankaga reiningryttarna,eler bara westernryttarna.
estern är på ett vis ,i min aögon,överbevisa mig gärna,skonsammare påd et sättet att de har inte munnen ihopsnörpt o kan därmed undrandra sig en viss bettinverkan.De rids,färdiga för dte eller inte,p längre tygel viket gör att de har en större möjlighet att balansera upp sig och sin ibland väldigt obalanserade ryttare.De -skal- ridas med eftergift och jag har faktiskt inte sett end enda ryttare,oavset skickighet som missat den detaljen(gudskelov) sen kanske jag inte tycker bruket av theidemanntygel hela tiden är s där väldigt käckt påen del individer.
westernryttare är ocks,ochjag har en del att jämför amed,betydligt mer avslappande i sin attityd och det finns en anna glädje i samvaronmed sin häst.det gör tex,gudskelov igen,att sådan som jag kan koma med 200 dumma frågor o få svar