Djurskyddet.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ghosttown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 797
G

Ghosttown

Vid vilken nivå går djurskyddet in och bestämmer om tex avlivning?
Läser ibland att hästar måste tas bort pga detta, hur pass dåliga är dom då?:confused: Är det när dom har svårt att gå? eller stå? ja är det någon som vet vad det är som gäller?:confused:

Sv: Djurskyddet.

Jag känner bara till ett fall där det har hänt o då var hästen i mkt dåligt skick. Vid första besöket var inte hästen så "illa" skött, bara mager så man såg revbenen, hovarna som bananer o full i lus. Ägaren fick tillsägelse o order att skaffa mat. Vid återbesök några veckor senare var hästen i sämre skick (kunde inte stå för egen maskin) o då bestämmdes det att den skulle avlivas.

Ghosttown skrev:
Vid vilken nivå går djurskyddet in och bestämmer om tex avlivning?
Läser ibland att hästar måste tas bort pga detta, hur pass dåliga är dom då?:confused: Är det när dom har svårt att gå? eller stå? ja är det någon som vet vad det är som gäller?:confused:

Precis som föregående skrev så beror det på i hur dåligt skick veterinären anser att djuret är i, och olika veterinärer kan bedöma olika på samma djur.

Jag har förstått att det beror på hur pass illa skadad/sjuk hästen är, och om behandlingen kommer innebära ännu mer smärta innan det vänder och blir bättre. Och om hästens allmäntillstånd är så illa, att den inte förväntas orka med behandlingen, så kan de också besluta om avlivning.

Men i flera fall har jag gissat mig till att veterinären säger "vi måste avliva här och nu" för att inte ägaren ska bli blödig och tramsa med "en sista sommar på betet" och sånt. (I de fall som hästen är väldigt sjuk/skadad alltså.)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 217
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
813
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär