Djurkäk o människofoder

Luff

Trådstartare
Upptäckte en lustig sak idag.
Häromsistens när kaninens foder var på upphällningen så drygade jag ut det med familjens musli - riktigt smaskigt m halllon och i övrigt princip samma innehåll som kaninkäk.

Så skulle jag då köpa kaninfoder idag igen - och hade i vagnen även en påse musli.
Inser då att kaninfodret är dyrare än muslin:eek:
Den billigaste varianten med pellets och säd kostade några kronor mer per kg än muslin medans gnagarblandningen Festival kostade det dubbla.
Behöver jag säga att kanin nu får musli i sin dagliga kost. Han gillar de torkade hallonbitarna kan jag meddela.

Sv: Djurkäk o människofoder

Håhåjaja, lägg där till all skit som finns i gnagarblandningar - alldeles för mycket fett, konserveringsmedel, färgämnen, insektsmedel som man egentligen ska ha skyddsdräkt för att hantera...

Kanske inte behöver nämna att alla mina djur får müsli, utom marsvinen som käkar ett par matskedar pellets/dag :laugh:

Upptäckte en lustig sak idag.
Häromsistens när kaninens foder var på upphällningen så drygade jag ut det med familjens musli - riktigt smaskigt m halllon och i övrigt princip samma innehåll som kaninkäk.

Så skulle jag då köpa kaninfoder idag igen - och hade i vagnen även en påse musli.
Inser då att kaninfodret är dyrare än muslin:eek:
Den billigaste varianten med pellets och säd kostade några kronor mer per kg än muslin medans gnagarblandningen Festival kostade det dubbla.
Behöver jag säga att kanin nu får musli i sin dagliga kost. Han gillar de torkade hallonbitarna kan jag meddela.

Jag vet vad du menar :) våra kaniner käkar havre och korn+hö direkt från bonden ist ,,kostnad 1kr kilot :bump:

En kanin måste inte äta müsli. De är som hästar, det är höet som är deras basföda (eller gräs på sommaren då, om man har dem ute). Är höet inte tillräckligt bra näringsmässigt, måste man komplettera med något. En müsliblandning är nog isåfall inte det ultimata, då det som tidigare "talare" redan sagt, innehåller för mkt fett. Hallon är godis för kanin, inget den ska ha som basföda.

Jag kompletterar bara med spannmål och gott - så en påse musli räcker lääänge.
Hallonmusli blev det för att det var vad jag hade hemma.

Kaninen är inte det minsta fet och äter morot eller äpple någon gång i veckan + gnagpinnar av sötbärsträd utöver stråfoder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka