Djur man kan ha i ladugård/stall ?

gadriel

Trådstartare
Kaniner vet jag ju att det går bra. Marsvin likaså om man har ordentligt med halm som de kan krypa ner i.

Getter, minigrisar, åsnor, höns, ankor, fasaner samt får går ju också.

Vad har ni för djur och vilka djur kan man ha utomhus med vindskydd eller tillgång till ladugård/stall?

Berätta gärna lite! *nyfiken*

Sv: Djur man kan ha i ladugård/stall ?

Jag har/har haft:
*Kaniner - går utmärkt
*Marsvin - går ej året runt här uppe, de får ju inte utsättas för minusgrader eller allt för mkt drag, jag har inte vågat ha dem i stallet året om (dock maj till oktober)
*Minigrisar, världens hemskaste djur, jag tycker verkligen inte om minigrisar, inte vanliga grisar heller för den delen. Skiten luktar som bara den, och de har ett ganska trist humör. Våra har antingen varit skygga hur man än försökt tämja dem, eller så väldigt tama och har då visat MYCKET humör om något gått dem emot. Vi har haft ca 10 st och jag tyckte inte om någon av dem... men det finns ju folk som gillar dem...
*afrikanska dvärggetter som jag redan skrivit, mycket mysiga
*får, jag är inte intresserad av får men de är väl OK...
*höns, fast inte inne i själva stallet då, höns ska ju ha ett eget hönshus men det kan ju naturligtvis vara i angränsning till stallet
*man kan väl iofs ha ett par tjurar att föda upp till slakt också, men det är nog inte så lönsamt - dock vet man ju varifrån köttet kommer. Och då måste man slakta dem i tid för allt för stora tjurar, från kanske 7-8 mån, är inte att leka med.

Marsvin funkar nog nere hos mej, där är sällan så kallt och ladugården är liten gammeldags ladugård så där är lågt till tak och inget drag. Men det ser jag ju sen hur de mår, jag har ju alltid haft marsvin innan så jag vill gärna ha igen.

Jag är också lite kluven till minigrisar, har fått känslan av att det är mycket lockande och fjäskande för att få dem dit man vill, fast sen har jag inte alls mycket erfarenhet av dem iof.

Höns hade jag täntk skaffa, svärmor har fast bara helt vanliga bruna och vita värphöns men jag vill ha lite små rashöns. Om man bara ha några stycken höns kan man inte ha dem i samma byggnad som andra djur då?

Tjurar och kossor finsn redan på gården, 80 stycken närmare bestämt så det överlåter jag till min karl ;)

Höns vill i allmänhet ha lite värme för att värpa bra - iaf min erfarenhet. Höns är "grymma" djur och skulle absolut vara så taskiga de bara hann med exvis en frigående kanin, alltså om de bor med andra djur. Hönsskit är inte fräscht och det dammar en del från dem. Så vi har ett hönshus som man går in i via stallet. Det är då värme på i hönshuset men i stallet har vi inte värme.
Ja, 80 tjurar och kor räcker ju iofs :)

De andra hönsen bor i ett hönshus och de har ingen värme men värper som tusan. Men jag kan inte ha små höns med dom för de skulle inte vara snälla mot dom. Däremot kunde jag ju isolera den "box" där jag tänkte ha hönsen så det blir som ett eget rum och göra ett fönster så det komemr ljus in.
Jag täntke inte ha dem tillsammans i samma bur med andra djur, bara i samma byggnad.
Ja 80 räcker gott och väl ;) fast de är himla söta, och några av dem är riktigt keliga, stod och kliade en bakom öronen och på ryggen en jättelång stund i somras och hon stod med sänkt huvudt blickstilal och bara njöt. Fast jag litar inte riktigt på dom, de är snäll med de vill ju gärna klia tillbaka och leka med en och en kossa på närmare ett ton är ju så lagom kul att bufflas med :crazy:

Vet inte om du har häst, men savitt jag vet sa är det väldigt ohälsosamt för hästar att sta i samma stall som höns.

Har inte häst än och kommer i början att ha den inhyrd hos en. Med tiden ska jag ha eget stall men inte i samma byggnad som några andra djur.

Jag har minigris och det är nog det lydigaste djur jag har här hemma. Hon lystrar till sitt namn och är mkt lätthanterad. Mycket beror nog hur mkt tid man lägger ned på sin gris.

Dvärggetter har jag två styck och det är nog det mest rymningsgladaste djur jag har. De är mkt sällskapliga och vill vara med där det händer. Det är väldigt svårt att ha ett staket som fungerar för dessa djur. De är inte glada i regn!

Kul att höra någon som gillar minigris :)
Våran som blev mest tam blev tyvärr också ganska "bestämd". Hon kunde bli aggressiv om hon inte fick sin vilja igenom.
En kompis till min man fick sin knäskål sönderbiten av en aggressiv gris, så jag har väl lite för mkt respekt för grisar kanske.
Kor tycker jag mycket om men är ju tyvärr numera höallergiker. De är väldiga personligheter!
Tjurar över ca 6 mån går jag INTE in till.
Varför man inte ska ha höns och häst ihop är tydligen för att hönsen kan ha ngn slags loppa som kan gå på häst - har jag hört.
Våra höns har slutat värpa då det blivit för kallt, men det kan ju också ha att göra med att när vi har som kallast så är det också mörkt hos oss...
En massa funderingar på en gång!

Finns många som gillar minigrisar :) Mkt beror på vilken sort man har om det är galt eller ej. Sen beror mkt på uppfostran.

Jo det tvivlar jag inte på men jag är rädd att jag inte komemr ha så pass mycket tid att uppfostra den att den skulle bli så lätthanterlig så därför är det nog dumt att skaffa minigrisar.

Jag ska försöka hitta helt rymningssäkert staket, det får kosta vad det kostar för komemr de lösa och äter blommorna i trädgårdarna blir svärmor helt tokig :eek:

Det bästa är att inte skaffa några getter alls ;)
Då slipper man bli jagad av ilsken svärmor!

Nejdu...hon får då inte hindra mej från att ha djur ;)
Jag (läs: min pojkvän) får göra ett megasäkert staket helt enkelt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 131
Senast: a1agnlju
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar