Djävulsklo

M

maddde

Är det någon som har erfarenhet av djärvulsklo?
Positiv, negativ?

Sv: Djävulsklo

Jag använde det periodvis när min häst var stel och krattig efter en erlichiasbehandling. Hade bra effekt på henne.
Varför ska du ge dk, vad har hästen för problem?

Hon visade böjhälta på vet. bes. Hon har lite skavanker så jag tog ut en equiterapeut för att kolla henne, och blev rekomenderad att ge djävulsklo och fortsätta linda med back on track pga svullet framben av och till.

Det va inga problem med henne innan vet. va där och böjde henne.
men efter han var där så har hon haltat av och till + att hon är svullen i högerbenet nästan varje dag. Det varierar från mycket svullet till bara lite galligt.

Jag har oxå positiva erfarenheter av dk, gav det ist för butta då jag inte fick i han buttat.

Jag blev rekommenderad att ge det i ca sex månader, kan det vara skadligt på något sätt?

Lägger till en fråga om de e ok madde?

Vilket är bäst/billigast? Flytande eller frö?

Med billigast menar jag i längden. vet att flytande är typ dubbelt så dyrt men är den drygare då???

Det är starkt för magen, så jag skulle inte ge så lång tid som 6 månader på raken.
Det du kan göra också för att skydda lilla magen är att ge probimin eller liknande under tiden du ger Dk.

Antiqua skrev:
Det är starkt för magen, så jag skulle inte ge så lång tid som 6 månader på raken.
Det du kan göra också för att skydda lilla magen är att ge probimin eller liknande under tiden du ger Dk.

Det står att man ska ge 40 ml/dag i 7 dagar sen gå ner till 25 ml/dag för långtidsbruk.
Det var equiterapeuten som rekommenderade detta i ett halvår, den i flytande form är visseligen starkare än den i pulverform som hon nämde.
Får höra med henne när hon kommer på tisdag så jag inte gör något tokigt.

Jag tycker att du ska åka till en klinik och ta reda på vad som egentligen är fel...

Hur länge har hon haltat och hur länge har du tänkt att hon ska få gå och vara halt?

Observera att DK inte ska ges till dräktiga ston.

fragansia skrev:
Jag tycker att du ska åka till en klinik och ta reda på vad som egentligen är fel...

Hur länge har hon haltat och hur länge har du tänkt att hon ska få gå och vara halt?

Observera att DK inte ska ges till dräktiga ston.

Hon visade hälta den 9 feb då jag besiktade henne, så jag tycker det är lite väl tidigt att åka till klinik med henne.
Hon va fräsch att rida innan vet bes. Inte svullen eller något sånt. Det var först efter hon blev svullen.
Utan DK va hon svullen och gallig var och varannan dag, men har aldrig varit halt under någon skrittur.
Nu känns benet mycket fräschare och hon är inte alls svullen eller gallig, detta är tredje dagen med DK.
Jag vet att DK inte sak ges till dräktiga ston. Jag ger inte min häst något jag inte vet vad det är och hur det verkar.
Tanken med denna tråd var att få höra andras erfarenheter av DK.

Blir hon inte bättre åker jag självklart till klinik med henne.

Senast ändrad av en moderator:

Uddatyp skrev:
*lån*

hur ger man de?
vart köper man de?

Jag ger henne det i flytande form, häller det i betforn. Det finns även i "fröform" men de ska inte vara lika effektiv har jag hört.
Finns att köpa i en del affärer som säljer foder.

Jag använde det ett tag till min häst som smärtlindring, han har strålbensförändringar. Gav DK i flytande form i stället för butta/finadyne/metacam. Han fick först 40 ml per dag i 10 dgr och sedan har jag bara gett halv dos dvs 20 ml per dag under flera månader. Han svarade jättebra på det och några problem med magen hade han inte.
Nu ger jag honom inget längre eftersom han inte varit halt på väldigt länge, han får bara en glukosamin produkt nu i stället.

Jag funderar också att börja ge min häst djävulsklo, men först tänker jag veterinären göra ett utlåtande om det.
Min häst har inflammation i båda bakknäna och har blivit behandlad med kortison för 2:a gången nu så att det ska läka ut ordentligt.
Fick ett tips av en att jag skulle testa djävulsklo, men nu har jag hört om jag ger det till min häst så får jag inte ge det i den vanliga krubban hon har (hon står i ett privatstall på en ridskola) för att djävulsklon kan sitta kvar tills en annan häst ska stå i den boxen och få det i sig. Jag fick även reda på att djävulsklo syns på dopingtest och att man inte får ut något på en häst om man slaktar den och den har fått djävulsklo..
En häst behöver inte få i sig alls mycket djävulsklo för att det ska påverka den. Det var en tjej som sa till mig att det var en häst hon hade som fick djävulsklo och hästen som gick i samma hage som den, fick OCKSÅ i sig det pga att det hade kommit lite djävulsklo på grimman och så hade den andra hästen antagligen varit där och bitit eller något sådant liknande..

Men jag tycker iallafall att innan man använder det ska man ta reda så mycket som möjligt om det och tillochmed fråga en veterinär!

Frö?? Det är ju roten man ger.... :angel:

Man ska tänka på att DK är starkt för magen. Och ska inte ges till magsårshästar. Dessutom är det smärtlindrande, dvs hästen kan bli ohalt trots att skadan finns kvar. Kort sagt har det samma egenskaper som phenylbutazon, men lite bättre för magen.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att ge denna ört under en så lång period. :crazy: Man kan ge den som en kur på max en mnd, om hästen har ledinflammationer tex. Och man får ständigt tänka på att den också är smärtlindrande...

Jag skulle gett homepatisk arnica och rhus tox. samt cirkulationsbefrämjande örter som tex rosmarin evt kombinerat med dk i några veckor.

Min gamla häst svarade bra på torkad rot men inte på den flytande.
OBS! Giftigt för foster så ge det inte till dräktiga ston!

Har en ponny som jag ska gen något som heter Boswellia,det fungerar som djävulsklo.I Sverige har inte boswellia använts så mycket.Boswellia agerar snabbare än djävulsklon. Så när det är viktigt att snabbt få resultat är boswellia bättre. Till exempel vid akut hälta, fång etc.Jag köpte 250ml för165 kr och man ska ge 8 ml/dag.Finns mkt att läsa om på deras hemsida
http://www.equiterapi.com

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: slant98
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
696
Senast: Amk
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 031
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka