Djävulsklo, pulver eller hackad?

Inka-90

Trådstartare
Jag ska prova att ge min häst djävulsklo i en period nu, men ska man köpa pulver eller hackat? Är det någon skillnad på dem?
Ni får gärna berätta om era erfarenheter av djävulsklo.

Sv: Djävulsklo, pulver eller hackad?

Pulvret verkar ha kortare hållbarhet om förvaringen inte sker i mycket torr miljö. Mängden är dock lättare att mäta upp med pulver än med hackad.

Jag ger hackad och tycker inte att det är svårt att mäta upp. Hästen äter det både torrt och uppblött med betfor. Har goda erfarenheter av resultatet. Stallet ligger vid foten av en ås så det är väldigt kuperat och hästen som nu är 23 gick tidigare stelt ner för de brantaste backarna. Numera rör han sig mer avslappnat och naturligt i terrängen. :)

Det bästa om man vill ha en snabb effekt är flytande.

Pulver har i regel sämre hållbarhet än örter i större delar, men kan vara lättare för hästen att ta upp.

Med andra ord är det allra bästa att antigen göra ett avkok, utdrag eller att själv pulverisera örten.

Men du kan ändå få bra resultat vid att ge hackad rot.

Tack för era svar!
Ska man ge djävulsklo som en kur eller under en lite längre tid?
(hästen har inga problem, ger det i förebyggande syfte just nu pga en felskoning)
och nej, den hovslagaren kommer inte in här något mer!

När jag köpte och förklarade varför jag ville ge så rekommenderades jag att ge en kur, tills det tog slut helt enkelt, och sen gå över på nypon som har samma effekter men är mildare.

Köp pulver eller flytande. Risk att hästen peter bort det annars. Jag köpte hackad tror jag och det var stenhårda bitar som inte ens gick att blöta upp...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama