Djävulsklo och nypon

feel

Trådstartare
Djävulsklo verkar väl smärtstillande och inflammationshämmande, eller minns jag fel? Nypon ska ju tydligen också verka på liknande sätt, verkar ha blivit populärt på senaste.

Är det någon som har belägg för detta? Finns tester?

Sv: Djävulsklo och nypon

Sant att Djävulsklo är smärtstillande och antinflammatorisk. Den är naturens Fenylbutazon. Nypon är fullt av nyttigheter, hjälper till vid stela leder och minskar smärtan på så vis, men helt smärtstillande är den inte inte lika som Djävulsklon. Söker man så finns det studier på det. Sen är det många som har använt örterna som faktiskt bekräftar att det fungerar... Folk har ju länge använt örter som medicin...

Djävulsklo fungerar. Jag äter det själv :)

Djävulsklo är konstaterat antiinflammatoriskt och smärtstillande på människa, dock finns det inte så mycket studier på häst. Man pratar ganska mycket om djävulsklo och att det skulle ha samma effekt på häst som fenylbutazon, men de verkar inte riktigt på samma sätt, även om det finns klara indikationer på att även djävulsklo är smärtstillande i en nivå att det faktiskt kan dölja vissa sjukdoms symtpom på häst.

Här finns lite info om nypon:
http://www.naturligtomhalsa.se/parser.php?did=805:431

precis som djävulsklon så är studierna på nypon primärt gjorda på människa. Jag tror personligen inte att man kan använda nypon på häst i ngn större smärtstillande nivå, så starkt är inte preparatet enligt mig. Det borde vara att jämställa med gurkmeja, som man ofta använder i stället för glucosamin, för leder på häst i förebyggande/underhållande syfte.

Här är en till som blivit hjälpt av djävulsklo, väldigt effektivt tycker jag att det är :)
Nypon har jag inte prövat mer än sporadiskt, så det kan jag tyvärr inte uttala mig om huruvida det gett ngn hälsoeffekt.

Men att det fungerar på människa, betyder det att det fungerar på häst? Är det jämförbart?

Intressant det här. Djävulsklo verkar ju uppenbarligen fungera på häst.

Men läste någonstans att tex glucosamin måste ges i väldigt stora doser till häst för att det ska göra någon skillnad, hade någonting med hästens näringsupptag att göra, gick inte att jämföra effekten med människa och hund som lättare tar upp det. Du brukar ju vara påläst Mackan, vet du något om det? ;)

Det är ju ganska etablerat medel inom hästvärlden också :)
Jag har för mig att jag läste en utvärdering om just djävulsklo på häst & nöt för ett par år sedan, ett test som gjordes under kontroll av veterinär & forskare...men banne mig om jag kunde minnas var jag läste den någonstans :(

jag har ju länkat till en sån studie;)

Feel: glucosamin har jag inte så bra koll på. Men precis som du säger så kan man inte förutsätta att ett medel har samma effekt på människa eller hund som det har på häst.

Men ja, det har du ju...haha...vilket uselt minne jag har :p
Kanske borde jag äta ngt som förbättrar minnet istället? *fnissar generat*

Intressant det här. Djävulsklo verkar ju uppenbarligen fungera på häst.

Men läste någonstans att tex glucosamin måste ges i väldigt stora doser till häst för att det ska göra någon skillnad, hade någonting med hästens näringsupptag att göra, gick inte att jämföra effekten med människa och hund som lättare tar upp det. Du brukar ju vara påläst Mackan, vet du något om det? ;)

Det finns vad jag vet inga studier alls som visar att det ger nån effekt att hästar får glukosamin i fodret. Det handlar om hur hästar resp hundar o människor tar upp glukosaminet, vilket hästar gör på ett annat sätt och därmed inte tillgodogör sej glukosaminet. De stúdier om hur bra det är med glukosamin grundar sej på hundar och allra mest människor, vilket inte framgår i reklamen.

Om man skulle få effekt på häst skulle man troligen vara tvungen att ge enorma mängder, för att en tillräckligt stor del skulle tas upp och komma till nytta. De mängderna är inte möjliga att ge.

Några seriösa och neutrala studier på häst med glukosamin i de mängder som öht är möjlig att ge i foder, finns inte vad jag vet, om det inte har kommit fram sista året eller så.

Det stora problemet är alltså att hästarna inte alls tar upp ämnet på samma sätt och därmed får det ingen effekt. De undersökningar som finns som gett "lovande" resultat är gjorda på celler, inte levande hästar. Att tillsätta de koncentrationer man kan göra i ett labooratorium med celler, kan man inte ge en levande häst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka