DIY aktiveringsleksaker och liknande

Problematisk

Trådstartare
Hamnat i det djupa youtubeträsket och kollar på olika diy hundsaker-videor. Nu är jag nyfiken på vad ni har för egengjorda aktiveringsleksaker och liknande till era hundar? Eller om ni bara vill hålla hunden sysselsatt ett tag, har ni något kul "diy-tips" då?

Jag har nog bara använt mig av de allra mest basic grejerna som fläta ihop tygremsor av gamla kläder/filtar till kampleksaker, boll i strumpa, godis i toapappersrulle. Tar gärna emot fler tips på liknande sysselsättning :)

Jag har tänkt att jag ska göra två snuffelmattor till mina hundar i julklapp :) ser väldigt enkelt ut när en googlar instruktioner men jag har inte provat själv ännu.

Här har allt hemmagjort varit värdelöst då det inte hållit. Det har bara riskerat att hundarna fått i sig bitar av leksaken när de massakerat den.
Till valpar därimot har jag fått till en del saker. Bästa är "pet-poolen". En pallkrage fylld med pet-flaskor och slänga i en näve godis.

Hundleksak.webp

En sån här har jag tänkt att göra någon gång! Det man bör tänka på är att röret som går igenom flaskorna ska gå att ta bort så att man kan byta ut flaskorna! :D Hos tränaren jag var på valpkurs så fanns det en sån här, Ville tyckte att den var jätterolig även om han klurade ut den ganska snabbt. :D

Visa bifogad fil 22743
En sån här har jag tänkt att göra någon gång! Det man bör tänka på är att röret som går igenom flaskorna ska gå att ta bort så att man kan byta ut flaskorna! :D Hos tränaren jag var på valpkurs så fanns det en sån här, Ville tyckte att den var jätterolig även om han klurade ut den ganska snabbt. :D
En sån har jag också funderat på att snickra ihop. Kanske får ta ett mellandagsprojekt! Annars har jag sett att det går att beställa en pinne att hänga flaskor på som är reglerbar och sätts upp i dörröppningen. Men då kom vi ju ifrån diy:andet plötsligt :angel:

I övrigt är det ingen avancerad nivå i Casa Skrällsson heller, en snuffelmatta och diverse hopflätade kampisar har han fått nöja sig med. Dock är det absolut bästa kampisarna enligt honom, tur att han är billig i drift på någon punkt i alla fall :meh:

Här har allt hemmagjort varit värdelöst då det inte hållit. Det har bara riskerat att hundarna fått i sig bitar av leksaken när de massakerat den.
Till valpar därimot har jag fått till en del saker. Bästa är "pet-poolen". En pallkrage fylld med pet-flaskor och slänga i en näve godis.

Här håller inte köpta grejer speciellt länge heller, så jag gör hellre eget som inte känns lika mycket i plånboken när man får slänga :)

Visa bifogad fil 22743

Har gjort en egen billig variant på den där. Trä ett snöre genom flaskorna istället för pinnen. Gör knut på snöre på sidorna av flaskorna så de inte åker runt. Sen kan snöret sättas fast lite var som helst, mellan 2 bordsben funkar bra till exempel.

De har varsin snufflemat. Vips absoluta favoritleksak är ett pennskrin från dollarstore som jag sytt på ett handtag(gammalt koppel) så man kan kampa och göra jaktlek med det.

IMG_20181219_164222.webp
Gjorde en till snuffelmatta idag. Gick betydligt fortare den här gången. Tanken är att mammas hund ska få den i julklapp så han får lite mer sysselsättning.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix